گفت‌وگو|

مدیر انتشارات خرسندی: حجم پرونده‌ها در دادگاه‌ها حکایت از ناآگاهی افراد جامعه از قانون است

8:16 - 01 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۱۲۳
مدیر انتشارات خرسندی: حجم پرونده‌ها در دادگاه‌ها حکایت از ناآگاهی افراد جامعه از قانون است
مدیر انتشارات خرسندی معتقد است که حجم پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها، حکایت از ناآگاهی بیشتر افراد جامعه نسبت به حقوق خودشان دارد. متاسفانه تعداد معدودی از افراد هستند که اطلاعات حقوقی آن‌ها مناسب است و بیشتر افراد به دلیل ناآگاهی از حقوقشان دچار مشکلات متعدد و درگیری با پرونده‌های حقوقی هستند.

هادی طالع خرسند مدیر انتشارات خرسندی در گفت‌وگو با میزان در مورد نیاز جامعه به مطالعه کتاب‌های کاربردی در زمینه حقوق گفت: حجم پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها، حکایت از ناآگاهی بیشتر افراد جامعه نسبت به حقوق خودشان دارد. متاسفانه تعداد معدودی از افراد هستند که اطلاعات حقوقی آن‌ها مناسب است و بیشتر افراد به دلیل ناآگاهی از حقوقشان دچار مشکلات متعدد و درگیری با پرونده‌های حقوقی هستند، زیرا نسبت به نکته‌های حقوقی اطلاعات لازم را ندارند و گاه همین بی‌اطلاعی آنان را به سوی مشکلات بزرگ‌تری سوق می‌دهد؛ بنابراین مطالعه کتاب‌های حقوقی می‌تواند آنان را از مشکلات متعدد دور کند. 

وی تصریح کرد: بیشتر افراد جامعه دانستن را وظیفه خود نمی‌دانند و حتی تلاشی نیز برای کسب اطلاعات درست و دقیق ندارند، از این رو دچار مشکلات حقوقی شده و در نهایت مسیر برگشت از اشتباه به علت همین عدم آگاهی بر آنان بسته می‌شود. در عین حال عدم کمک‌خواهی از مشاور‌ها و وکلا و از همه مهم‌تر مطالعه در مورد حقوق و قوانین، نکته‌ای مهم و راهگشا در زندگی تک تک افراد جامعه خواهد بود. 

خرسند فرهنگ‌سازی را عاملی برای رفع کم‌آگاهی دانست و افزود: چنانچه ایده مطالعه به عنوان عملی مهم و اثرگذار بر روند زندگی در بین افراد جامعه گسترش پیدا کند، مشکلات و رجوع به دادگستری‌ها کمتر خواهد شد. این معجزه‌ای بزرگ به نام اهمیت کسب دانش به واسطه مطالعه کتاب‌های حقوقی و یا حتی مشورت با وکلا محسوب می‌شود. 

وی بیان کرد: اگرچه مسئولان کم‌کاری‌هایی را در مورد توسعه فرهنگ داشته‌اند، اما نباید فراموش کنیم که بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه برمی‌گردد به کم کاری و بی‌اطلاعی مردم از حقوق اولیه، بنابراین باید به دنبال افزایش اطلاعات رفته و پی‌گیر مطالبات باشیم تا بتوانیم جامعه‌ای موفق و فعال داشته باشیم. برای رسیدن به این مهم باید اطلاعات کامل و آگاهی داشته باشیم و حقوق و قوانین را به خوبی بدانیم. 

مدیر انتشارات خرسندی، جایگاه مطالعه و کتاب و کتابخوانی را مورد بررسی قرار داد و اظهارکرد: فرهنگ‌سازی، مطالعه و آگاهی از حقوق فردی توسط افراد جامعه مسیری در جهت کاهش گرفتاری‌‍‌ها و کاهش آفت‌های اجتماعی خواهد بود. مطالعه در همه ابعاد، خصوصا حوزه حقوقی یکی از معیار‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود. 

خرسند در مورد حقوق ناشران و نویسندگان بیان کرد: ناشران و نویسندگان هر دو در یک سوی میز قرار دارند، اما عموما دیده می‌شود که عدم توجه به حقوق کپی رایت سبب می‌شود تا برخی از کتاب‌ها و آثار سر از چاپخانه‌های زیرزمینی در بیاورد و روانه بازار فروش شود که اغلب در کنار خیابان‌ها با قیمت‌های بسیار پایین به فروش می‌رسد. در اینجا روح اصلی نشر که باید در کالبد دادسرای فرهنگ و رسانه حلول یابد تا در جهت اجرای قانون، قدم‌هایی برداشته شود و مطالبات صنعت نشر را بر آورده کند، شکل نمی‌گیرد. دادسرای فرهنگ نباید تنها نقش یک سمبل را بازی کند. 

وی تاکید کرد: بار‌ها کتاب‌های نشر خرسندی و بسیاری از ناشران به صورت غیرقانونی منتشر شده و متاسفانه ناشر نتوانسته از حقوق خود دفاع کند. 

خرسند اشاره‌ای به ایراد‌های موجود در مسیر اعاده حقوق ناشران داشت و افزود: بخشی از قوانین، نیم قرن پیش مصوب شده‌اند، به همین دلیل کارایی لازم را در عصر حاضر ندارند. بخشی دیگر به علت ضعف در اجرای قوانین و مجازات‌های بازدارنده که در همان قانون ذکر شده مورد امعان نظر (توجه) قرار نمی‌گیرد. 

وی نقش رسانه‌ها را در اطلاع‌رسانی برای آگاهی جامعه از قوانین در کنار کتاب‌های حقوقی مهم خواند و یادآوری کرد: رسانه‌ها توان بیشتری در حوزه فرهنگ‌سازی و دعوت مردم به مطالعه کتاب‌های حقوقی دارند، همچنین در کنار انتشار اخبار خود بخشی را به انتشار لایو‌هایی با مضمون آگاهی‌بخش در حوزه حقوقی در نظر گرفته و پخش کنند؛ بدین ترتیب به واسطه ایجاد میزگرد‌های حقوقی با وکلا و یا فعالان عرصه حقوق، مهم‌ترین و عمده‌ترین دغدغه قانونی جامعه را مورد بحث و بررسی قرار داده و راهکار‌های خروج از آن را برای مردم اطلاع‌رسانی کنند، حتی در کنار آن کتاب‌های قابل توجه حقوقی را به مردم معرفی کنند.

خرسند در مورد میزان انتشار کتاب‌های حقوقی در انتشارات خرسندی و اهداف در پیش گرفته بیان کرد: از سال گذشت تابه حال حدود ۶۰ عنوان کتاب چاپ اولی در حوزه حقوق و فقه منتشر شده است. البته باید توجه داشت که کتاب‌های حقوقی را به دو دسته کتاب‌های دانشگاهی و با سرفصل‌های مشخص درسی و کتاب‌های کابردی برای افزایش اطلاعات عمومی باید تقسیم کرد. نکته مهم دیگر اینکه کتاب‌های جدید در حوزه قوانین استارت‌آپ‌ها و همچنین قوانین و حقوق پلاگین برای اولین بار در انتشارات خرسندی زیر چاپ رفته و منتشر کرده‌ایم. کتاب «جواهرالسلام» که در دست ترجمه و نشر است و ۵۰ جلد آن منتشر شده و ۱۰ جلد دیگر آن نیز به زودی وارد بازار می‌شود، از جمله رویکرد‌های انتشارات خرسندی است. این کتاب که بر گرفته از کتاب فقهی «جواهرالکلام» است و تمام اهل فن در حوزه فقه و حقوق جایگاه آن را به خوبی می‌دانند، کتاب مهم و ارزشمندی است. امام خمینی (ره) نیز تاکیدات ویژه‌ای بر مطالعه این کتاب داشتند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *