مرگ خاشقجی و مناسبات واشنگتن و ریاض؛ حلقه نجات ترامپ برای بن سلمان

0:15 - 13 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۱۵۳۲
واشنگتن پست در گزارشی با بررسی روابط ریاض و واشنگتن در ۲ سال گذشته نوشت، دولت آمریکا با وجود حمایت از عربستان، از این رابطه سودی نبرده است.
- «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا، که در ۲ سال گذشته حلقه نجاتی برای «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و البته عربستان انداخت، دستاوردی اندک کسب کرد.
 
به گزارش «واشنگتن پست»، ترامپ که پس از مرگ خاشقجی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد تهدیدکننده رژیم سعودی، درصدد حمایت از عربستان و محمد بن سلمان، برآمد، پس از ۲ سال دستاوردی اندک داشت.
 
تصمیم ترامپ برای حمایت از ولیعهد جوان عربستان در هفته‌ها و ماه‌های پس از قتل خاشقجی، برای حفظ بن سلمان در قدرت و پاک کردن چهره مقام‌های سعودی بسیار مهم بود.
 
نتیجه این اقدام ترامپ در عربستان و برای محمد بن سلمان، بسیار مشهود است؛ خشم علیه وی تا حد زیادی فروکش کرده و مرتبا با سران سیاسی و مالی جهان دیدار می‌کند اما منافع دولت آمریکا، کاملا مشخص نیست، ضمن اینکه عربستان و آمریکا در دومین سالگرد مرگ خاشقجی در مورد طیف وسیعی از مسائل اقتصادی، امنیتی و سیاسی باهم اختلاف دارند.
یکی از تحلیلگران مسائل عربستان در مرکز «ویلسون» در «واشنگتن»، بن سلمان، را مایه دردسر دولت آمریکا می‌داند و بر این باور است که «تا زمانی که دولت آمریکا، تولیدکننده تسلیحات است، این رابطه زیان دارد نه مزیت.»
 
این در حالی است که ترامپ مدت هاست از فروش تسلیحات میلیارد دلاری به عربستان به عنوان دلیلی برای حفظ روابط واشنگتن با ریاض دفاع می‌کند و مدعی خرید ۴۰۰ میلیارد دلاری آنها شده است اما سفارشات واقعی بسیار کمتر از ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است.
 
در مقابل ریاض علاوه بر اجرایی نکردن خواسته آمریکا برای برگزاری محاکمه معتبر قاتلان خاشقجی، در موارد دیگر نیز در چارچوب روابط دوجانبه از خواسته‌های دولت ترامپ مانند امضای توافقنامه‌های مربوط به منع گسترش تسلیحات هسته ای، رفع محاصره قطر به عنوان میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه و مسائل پیرامون فروش نفت سرپیچی کرده است.
 
«واشنگتن پست» در پایان می‎نویسد که آمریکا همچنان به حمایت مستقیم و غیرمستقیم خود از عربستان در جنگ یمن که بدترین فاجعه بشردوستانه جهان محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد؛ به گفته «بروس ریدل»، کارشناس مسائل عربستان در موسسه «بروکینگز»، «آمریکا نه به جنگ عربستان در یمن و نه به نفت این کشور نیاز ندارد؛ پس باید برای تغییری اساسی در رابطه ناکارآمد با عربستان آماده شود.»
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *