تاکید کمیسر حقوق بشر سازمان ملل بر تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدگی به بحران لبنان

14:58 - 03 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۷۷۴
تاکید کمیسر حقوق بشر سازمان ملل بر تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدگی به بحران لبنان
جمعی از مقام‌های سازمان ملل درباره پیامدهای بشردوستانه و حقوق بشری حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان هشدار داده و خواستار تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدگی به آن شدند.

خبرگزاری میزان – ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدگی به بحران لبنان شد.

لبنان که تاکنون جان باختن بیش از ۵۰۰ نفر را بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی ثبت کرده است، مرگ‌بارترین روز خود در دهه‌های اخیر را تجربه کرد.

به گزارش رویترز، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه، ۳ مهر از همه افراد دارای نفوذ در غرب آسیا خواست تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند، زیرا افزایش حمله‌های برون‌مرزی نگرانی‌ها از یک جنگ تمام‌عیار را افزایش داده است.

راوینا شمداسانی، سخنگوی تورک در نشست خبری در ژنو، گفت: ولکر تورک، کمیسر عالی سازمان ملل، از همه کشور‌ها و بازیگران دارای نفوذ در منطقه و فراتر از آن می‌خواهد تا از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری کنند و هر کاری که می‌توانند برای اطمینان از احترام کامل به قوانین بین‌المللی انجام دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: روش‌ها و ابزار‌های جنگی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، نگرانی‌های بسیار جدی در مورد اینکه آیا این با قوانین بین‌المللی بشردوستانه مطابقت دارد، ایجاد می‌کند.

شمداسانی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی از طریق پیام‌های تلفنی قبل از حمله‌ها به مردم هشدار داده است، گفت: اینکه شما هشداری ارسال کرده باشید و به غیرنظامیان بگویید فرار کنند، حمله به آن مناطق را با تاثیر زیاد بر غیرنظامیان، توجیه نمی‌کند.

یکی از مقام‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) در لبنان، گفت که برخی از بیمارستان‌ها در این کشور تحت تاثیر هزاران مجروح که وارد این کشور شده‌اند، غرق مشکلات شده‌اند؛ دست‌کم چهار نفر از کارکنان بهداشت لبنان روز دوشنبه کشته شدند.

وی در جلسه توجیهی با محکوم کردن تاثیر حمله‌های رژیم صهیونیستی بر بخش شکننده بهداشتی لبنان گفت: ما شواهد و اسنادی داریم که نشان می‌دهد حملاتی به مراکز بهداشتی، حتی آمبولانس‌ها نیز صورت گرفته است.

سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل هم درباره حمله‌های اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان، تصریح کرد: انتظار می‌رود افراد بیشتری از خانه‌های خود فرار کنند و این آژانس به دنبال شناسایی پناهگاه‌های جدید برای آوارگان در اطراف بیروت و دره بقاع است.

وی گفت: ما ده‌ها هزار نفر از آوارگان را بررسی می‌کنیم، اما انتظار داریم که این ارقام افزایش یابند؛ وضعیت بسیار نگران‌کننده و بسیار آشفته است و ما هر کاری که می‌توانیم برای حمایت از مردم لبنان انجام می‌دهیم.

معاون نماینده یونیسف در لبنان هم اظهار کرد: مدارس در سراسر کشور بسته شده‌اند، زیرا برخی از امکانات به سرپناه تبدیل شده‌اند؛ این باعث می‌شود که بسیاری از کودکان در خانه یا پناهگاه‌ها در ترس کامل باقی بمانند.

وی یادآوری کرد: صد‌ها کودک دیگر یک شبه از مناطق جنوبی خارج شده بودند، برخی از آن‌ها علاوه بر لباسی که پوشیده بودند، هیچ وسیله‌ای نداشتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *