هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛ تمرکز بر صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی

11:03 - 02 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۴۶۹
هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛ تمرکز بر صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی
هفتادونهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با دستور کار پیشبرد صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی آغاز به‎کار می‌کند.

خبرگزاری میزان - مجمع عمومی سازمان ملل که به عنوان «UNGA» نیز شناخته می‌شود، از زمان آغاز به‌کار، مجمعی برای بررسی مهم‌ترین مسائل جهان، از جمله فقر، توسعه، صلح و امنیت بوده است.

این مجمع به عنوان «نماینده‌ترین» ارگان ۱۹۳ عضو سازمان ملل، از سپتامبر تا دسامبر در مقر این سازمان در نیویورک بحث و مناظره عمومی برگزار می‌کند و در زمان‌های دیگر جلسات ویژه‌ای را برای رسیدگی به طیفی از مسائل تشکیل می‌دهد.

هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در سال ۲۰۲۴، بر موضوع «پیشبرد صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی» تمرکز خواهد کرد.

 این نشست شامل یک اجلاس سران آینده است که بسیار مورد انتظار است، که هدفی فراگیر برای رسیدگی به چالش‌های حیاتی در حکمرانی و همکاری جهانی با تشدید رقابت ژئوپلیتیک و درگیری در سراسر جهان دارد.

دستور کار هفتادونهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

در این جلسه همچنین اهداف توسعه پایدار (SDGs) مورد بحث قرار خواهد گرفت، یک ابتکار گسترده که اهدافی را برای بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی و محیطی در سطح جهانی تعیین می‌کند.

 این تلاش‌ها پس از تعداد فزاینده رویداد‌های آب‌و‌هوایی شدید در سال‌های اخیر شدیدتر شده‌اند؛ در حال حاضر، برآورد می‌شود که تنها ۱۶ درصد از اهداف در مسیر دستیابی به ضرب‌الاجل سال ۲۰۳۰ قرار دارند.

نقش مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

مجمع عمومی سازمان ملل تنها نهاد نمایندگی جهانی سازمان ملل است؛ دیگر نهاد‌های اصلی عبارتند از: شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی، دبیرخانه و دیوان بین المللی دادگستری.

همان‌طور که در منشور ملل متحد مشخص شده است، وظیفه مجمع عمومی بحث، گفت‌وگو و ارائه توصیه‌ها در مورد موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی، از جمله توسعه، خلع سلاح، حقوق بشر، حقوق بین‌الملل و داوری مسالمت‌آمیز اختلافات بین‎المللی است.

دستور کار هفتادونهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

اعضای غیردائم شورای امنیت و سایر نهاد‌های سازمان ملل، مانند شورای حقوق بشر (UNHRC) را انتخاب می‌کند و دبیرکل را براساس توصیه شورای امنیت منصوب می‌کند، گزارش‌های ۴ ارگان دیگر سازمان ملل را بررسی می‌کند، وضعیت مالی کشور‌های عضو را ارزیابی می‌کند و بودجه سازمان ملل را که مشخص‌ترین نقش آن است، تایید می‌کند، این مجمع با شورای امنیت برای انتخاب قضات دیوان بین‎المللی دادگستری همکاری می‌کند.

عضویت در مجمع عمومی سازمان ملل چگونه است

۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل هستند که هر کدام در مجمع عمومی رای دارند، رئیس مجمع با هر جلسه سالانه تغییر می‌کند و از سوی خود این نهاد انتخاب می‌شود.

رئیس اجلاس ۷۹ مجمع عمومی سازمان ملل فیلمون یانگ، نخست‌وزیر پیشین کامرون است؛ رئیس نشست مجمع عمومی این اختیار را دارد که قوانین داخلی را مانند افتتاح مناظره، تعیین دستور کار، محدود کردن زمان سخنرانی برای نمایندگان و تعلیق یا تعویق بحث اجرا کند.

دستور کار هفتادونهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

رؤسای مجمع عمومی در سال‌های اخیر از نقش رویه‌ای فراتر رفته و از مقام‌های سازمان ملل برای اطلاع رسانی به مجمع دعوت کرده‌اند.

بحث عمومی نشست ۷۹ مجمع عمومی سازمان ملل

مناظره عمومی هفتادونهمین اجلاس مجمع عمومی در روز سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر (۳ مهر) آغاز و تا روز شنبه ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) ادامه خواهد داشت و نتیجه‌گیری این بحث عمومی در روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) خاتمه می‌یابد.

موضوع مناظره عمومی هفتادونهمین اجلاس مجمع عمومی «هیچکس را پشت‌سر نگذاریم؛ اقدام مشترک برای پیشبرد صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی برای نسل‌های کنونی و آینده» است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *