خشونت سیاسی و دو قطبی شدن آمریکا؛ وخیم شدن زخم عمیق نژادپرستی و نابرابری

21:15 - 23 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۵۴۶۲
با اینکه کمتر از ۲ ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده اما همچنان این کشور بر سر موضوعات مختلف از جمله رفتار نژادپرستانه و خشونت آمیز پلیس، در ناآرامی به سر می‌برد.

اعتراضات به نژادپرستی نهادینه و خشونت پلیس «آمریکا» چندین ماه است که در صدر خبر‌های این کشور قرار داشته و همچنان ادامه دارد.

به گزارش «واشنگتن پست»، در طی ۱۶ هفته اخیر، بیش از ۵۰ خودرو به اعتراضات صلح آمیز در سرتاسر آمریکا یورش برده اند، شبه نظامیان مسلح، مجلس قانونگذاری میشیگان را تعطیل کردند، نیرو‌های پلیس و گارد ملی آمریکا بسیاری از معترضان را بازداشت کرده اند و نیرو‌های امنیتی در واشنگتن با استفاده از بالگرد‌هایی که با ارتفاع کم پرواز کردند و معترضان به خشونت پلیس را آزار دادند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا آمریکایی‌ها باید نگران گسترش خشونت در این کشور باشند؟

بله؛ آمریکا هم در همین مسیر قدم گذاشته است؛ خشونت سیاسی، تمایل به بروز در کشور‌هایی دارد که پیشتر این اتفاق در آنها رخ داده است.

خشونت سیاسی از تبعیض، تفکیک اجتماعی و نابرابری تغذیه می‌کند؛ دو قطبی شدن این شرایط را بدتر می‌کند و جوامع را از حل مشکلات خود باز می‌دارد.

خشونت سیاسی آمریکا به زمان جنگ داخلی در این کشور بازمی گردد؛ زخم عمیق نژادپرستی و نابرابری در آمریکا، دو قطبی سازی سیاسی این کشور را عمیق‌تر می‌کند.

در واقع کُشنده‌ ترین کشور‌های جهان آنهایی نیستند که در جنگند؛ بلکه کشور‌هایی هستند که «دموکراسی‌های» بسیار نابرابر و بسیار دوقطبی دارند و با خشونت‌های سیاسی، جنایی و دولتی روبرو هستند.

انتخابات آمریکا احتمالا باعث خشونت و یک بحران قانون اساسی خواهد شد.

با کمرنگ شدن انعطاف پذیری و افزایش خطرات، جامعه شروع به شکستن می‌کند؛ مردم باور و اعتماد خود را به احزاب و روند‌های مستقر از دست می‌دهند؛ خطرناک‌تر از همه، سیاستمدارانی هستند که خشونت را راهی برای رسیدن به قدرت می‌دانند.

این سیاستمداران هنجار‌های حرفه‌ای را تضعیف می‌کنند، همانطور که دونالد ترامپ، از کنار گذاشتن منافع شخصی خود برای تجارت خودداری می‌کند.

ترامپ بیش از هر آمریکایی در طول تاریخ، نفرت از مهاجران را گسترش داده است.

پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا در چند ماه گذشته بسیاری از اعتراضات را سرکوب کرده اند؛ همین سرکوب‌ها باعث می‌شود که اعتراضات آرام و مسالمت آمیز در آمریکا به خشونت کشیده شودغ این چنین اتفاقاتی به تازگی در شهر پورتلند در ایالت اورگان نیز روی داده است.

به طور کلی، «دموکراسی» آمریکا مریض است؛ همچنین آمریکا تنها «دموکراسی» صنعتی با سطح کاهش یافته امید به زندگی است.

«واشنگتن پست» در پایان می‎نویسد «مرگ در خیابان‌های آمریکا به همراه مرگ ناشی از کووید-۱۹ و به علاوه ناامیدی در آمریکا در حال افزایش است.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *