آیا ترامپ خواهان توافق جدید با ایران است؟

5:15 - 12 شهريور 1399
کد خبر: ۶۵۱۸۸۶
ادعا‌های رییس جمهور آمریکا برای امضای توافق جدید با ایران با در نظر داشتن تحولات گذشته و مواضع واشنگتن در قبال ایران، ادعایی بعید و بی اساس است.
آیا واقعا ترامپ خواهان توافق جدید با ایران است؟ - «آسیا تایمز» در گزارشی به بررسی ادعای «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا، مبنی بر امضای توافق جدید با ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، پرداخته است.
 
«آسیا تایمز»، می‎نویسد «دونالد ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود از دستاورد‌های سیاست خارجی اش از جمله در خاورمیانه با افتخار یاد می‌کند.»
 
وی مدعی است زمانی که وارد کاخ سفید شد، همه چیز به هم ریخته بود، اما وی موفق شد جنگ‌های بی پایان آمریکا را خاتمه دهد، داعش را شکست دهد، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخته و سفارتش را به «قدس اشغالی» منتقل کند و توافق صلح اسرائیل و امارات به سرانجام برساند.
 
اما آنچه در این میان از قلم افتاد، تلاش ناکام و شکست خورده آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و پیش از آن شکست قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی در شورای امنیت که منجر به تعمیق شکاف آمریکا با اروپا شد، است.
 
اروپایی‎ها، قطعنامه مذکور را درخواست غیرقانونی کشور خارج شده از توافق هسته‌ای دانستند که دیگر حقی در مورد استفاده از مفاد آن ندارد.
 
ضمن اینکه سفر موفقیت آمیز «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، سبب رضایت بیشتر اروپایی‌ها شده است.
 
نکته جالب اینجاست که ترامپ در سخنرانی پذیرش نامزدی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بازهم تایید کرد که از «توافق هسته‌ای وحشتناک و یک طرفه» خارج شده است اما «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، همچنان بر ادعای بی اعتبار خود مبنی بر ادامه عضویت آمریکا در توافق مذکور، آن هم در شرایطی که آمریکا آن را واقعا نقض کرده است، اصرار دارد.
 
در عین حال بررسی سوابق عملکردی ترامپ در خاورمیانه، موید نادرست و مورد تردید بودن ادعا‌های مختلف وی است.
 
طیف گسترده این ادعا‌ها از شکست ۱۰۰ درصدی داعش تا اجتناب از جنگ با ایران پس از عملیات تلافی جویانه ایران علیه دو پایگاه آمریکایی در عراق در ماه ژانویه، را شامل می‎شود.
دولت ترامپ نسبت به قوانین و معاهدات بین المللی کاملا بی تفاوت است که بارزترین نمونه‌های آن بی توجهی به قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت مبنی بر عودت سرزمین‌های عربی اشغال شده توسط اسرائیل، تصرف غیرقانونی میادین نفتی سوریه، دزدی دریایی و ترور سردار «قاسم سلیمانی» هستند.
 
اکنون نگرانی‌ها در آمریکا تنها محدود به بیم از مخالفت ترامپ با خروج از کاخ سفید در صورت شکست در انتخابات ماه نوامبر نیست، بلکه ادامه اقدام‌های «رییس دستگاه دیپلماسی شاهکارش» است که سودای ریاست جمهوری در ۲۰۲۴ را در سر می‌پروراند.
 
نشانه‌های واضحی از اختلاف سیاسی میان ترامپ و پمپئو وجود دارد که بارزترین آن عدم توجه رییس جمهور آمریکا به بیانیه پمپئو در مورد بازگشت تحریم‌های ایران در ماه سپتامبر است.
 
«دونالد ترامپ» اگرچه بر اعمال فشار بر ایران تاکید دارد، اما همزمان تمایل فزاینده‌ای برای آغاز گفت‎وگو‌ها نشان داده و حتی مدعی شده ظرف چند هفته پس از آغاز کار دولت بعدی خود با ایران به توافق می‌رسد.
 
این در حالی است که در بهترین حالت، با توجه به بی اعتمادی ایرانیان به آمریکا و ترامپ، ادعای ترامپ یک احتمال بعید است.
 
«آسیا تایمز» در پایان می‎نویسد «در واقع با توجه به روند تحولات رخ داده، امکان فشار جدید، نیرومندتر و مصمم‌تر علیه ایران وجود ندارد و در واقع تا زمانی که پمپئو در جایگاه خود باشد، توافق با ایران غیرممکن است؛ بنابراین یا پمپئو باید فدا شود یا مشی ترامپ در مورد ایران باید تغییر کند؛ ترامپ به دلیل انگیزه‌های ضد و نقیض خود به عنوان ترمزی در برنامه ادعایی صلح خود با ایران عمل می‌کند.»
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *