طرف مقابل در برخی موارد بر سر مسائل مورد توافق قبلی چانه زنی می کند/تقدیر از مقام معظم رهبری برای ترسیم خطوط اصلی مذاکرات/اجازه نمی دهیم اسرار کشور در دسترس دیگران قرار گیرد

16:47 - 23 خرداد 1394
کد خبر: ۵۴۴۷۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس‌جمهوری گفت: تمام تلاش‌های دولتمردان بر این مبنا است که هیچ تصمیمی را بدون استفاده از نظر صاحب‌نظران اتخاذ نکند.
تقدیر از مقام معظم رهبری برای ترسیم خطوط اصلی مذاکرات/ اجرای توافق توأم با رفع تحریم‌های ظالمانه خواهد بود/طرف مقابل در برخی موارد بر سر مسائل مورد توافق قبلی چانه زنی می کندبه گزارش خبرنگار سیاسی میزان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه ضمن تبریک پیشاپیش ماه مبارک رمضان و سالروز انتخابات حماسه آفرین 24 خرداد اظهارکرد: 2 سال گذشته و در آستانه انتخابات کشور ما شرایط حساسی را تجربه کرده است.

وی افزود: احساس بحران بین‌المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی، شکاف در مسائل اجتماعی و سیاسی میان گروهها، احزاب و جناح‌ها و فضای امنیتی در مسائل فرهنگی و محیط‌ های آموزشی از جمله مشکلات مردم بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از سوی دیگری بدخواهان نظام و مردم چنین تصور کردند که با فشارهایی که بر ملت ایران به ناروا تحمیل کرده‌اند مشارکت آنان را در انتخابات به حداقل خواهند رساند، تاکید کرد: هدف اصلی بدخواهان این بود که مردم حل مسائل سیاسی را در صندوق رای نبینند، اما ملت ما با حضورشان حماسه بزرگی آفریدند و به دنیا اعلام کردند که در این کشور مردم‌ سالاری حاکم است.

وی تصریح کرد: هوشیاری ملت در کنار راهنمایی‌های تاثیرگذار مقام معظم رهبری که همه افراد را حتی آنان که ممکن است از نظام دلگیری داشته باشند و اعلام اینکه آراء مردم امانت و حق الناس است موجب شد تا مردم ایران به پای صندوق رای رفته و با حضور 73 درصدی حماسه بزرگی را خلق کردند.


24 خرداد متعلق به هیچ حزب و جناحی نیست

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه 24 خرداد متعلق به هیچ حزب و جناحی نیست بلکه پیروزی ملت است، گفت: مقصود مردم از رای که به اعتدال، تدبیر و امید دادند این بود که همه چیز به قانون برگردد اعتدال یعنی همه حرکت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در چارچوب مقررات باشد.

وی با بیان اینکه اعتدال یعنی هیچ تصمیم یک شبه در کشور گرفته نشود یعنی امور به صاحب نظران متخصص واگذار شود، اظهارکرد: مردم می‌خواستند شرایط ثبات و آرامش در جامعه، اقتصاد و بازار حاکم شود، مردم می‌خواستند به آینده‌ای روشن امیدوار شوند و زندگی بهتر، فضای امن تر و شرایط بهتر از جمله امیدهای مردم در این انتخابات بود.


دولت در تمام تصمیمات خود از صاحب نظران مشورت می گیرد

وی افزود: تمام تلاش‌های دولتمردان نیز بر همین مبنا است، من می‌خواهم به مردم بگویم هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده مگر آنکه با صاحب نظران مشورت شده است.

روحانی تصریح کرد: فضای کشور طی 2 سال گذشته برای گفت و گو آرام تر بود و همین امر در شرایط سیاسی و اقتصادی آرامش ایجاد کرد.

رئیس‌جمهور در تشریح فضای قبل از انتخابات 24 خرداد گفت: در آن زمان شرایط بسیار سخت و ناآرامی در کشور وجود داشت و هر دولتی که روی کار می‌آمد با این شرایط سخت و دشوار روبرو می‌شد، تورمی که از مرز 40 درصد عبور کرده بود و همچنین شرایط اقتصادی که رشد منفی 6.8 درصد را در کشور ایجاد کرده بود.

وی تاکید کرد: شرایطی که بازار ارز و کالا در حال تنش ساعتی بود و کشور شاهد رشد منفی سرمایه‌گذاری، رکود و تورم به صورت توامان بود که در تاریخ ایران بی‌نظیر است.

روحانی درباره تلاش دولت در طول بیست و دوماه گذشته تصریح کرد: دولت به  وعده‌هایی که در انتخابات داده بود، از جمله نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان عمل کرده است.

وی افزود: ما می‌خواستیم عزت ملی با موقعیت صحیح و درخور این ملت در سطح جهان و روابط بین‌المللی توام شود و روابط ما با دنیا به گونه‌ای باشد که ایران به عنوان تهدید در منطقه مطرح نشود ضمن اینکه آشتی و برادری و روابط بهتری بین ایران و کشورهای همسایه برقرار شود.

جق ملت ایران بهره مندی از همه فن آوری ها است

رئیس‎‌جمهور تأکید کرد: این دولت بنا داشت و دارد که همه حقوق ملت را استیفاء کند و در این مسیر نه تنها حفظ حقوق هسته‌ای حائز اهمیت است بلکه ما معتقدیم این حق باید با دسترسی ملت به بازار جهانی تأمین شود و حق ملت ایران بهره‌مندی از همه فناوری‌هاست  و ملت باید از حق شرایط حمل و نقل مناسب بین‌المللی، فروش و ارتباط اقتصادی برای دسترسی به کالاهای مختلف از جمله خودرو و پتروشیمی تا خرید انواع نیازهای کشور و ایجاد امکان صادرات کالا، مسئله بیمه، کشتیرانی و روابط مالی و بانکی بهره‌مند شود.


روحانی با بیان اینکه ما ملتی نیستیم که با بهره‌مندی از یک حق اجازه دهیم که دیگران سایر حقوقمان را  پایمال کنند، تصریح کرد: هدف انتخابات 24 خرداد حفظ همه حقوق ملت بزرگ ایران بود و در این راستا ما باب مذاکره جدی و تأثیرگذار در چارچوب منطق را با گروه 1+5 آغاز کردیم و در این مورد خط قرمزهای ما از ابتدا مشخص بود.


تقدیر از مقام معظم رهبری برای ترسیم خطوط اصلی مذاکرات

وی بیان کرد: من از مقام معظم رهبری برای ترسیم خطوط اصلی در مذاکرات و حمایت جدی ایشان از مذاکره کنندگان ‌و اینکه با نفس گرمشان در کشور وحدت، اتحاد ملی و انسجام را به خوبی حفظ کردند سپاس‌گذاری می‌کنم.


رئیس‌جمهور از ملت به خاطر حمایت مستمرشان از دولت بویژه در زمینه مذاکرات هسته‌‌ای تشکر کرد و افزود: ما با شش قدرت جهانی روبه رو هستیم بنابراین باید از مذاکره‌کنندگان قوی و وزیرامورخارجه که سرپرستی این مذاکرات را بر عهده دارد نیز تشکر کنم که هر آنچه تا امروز به دست آورده‌ایم موجب افتخار ملی شده است.

روحانی با یادآور اینکه در دو سال گذشته هیچ قدرت بزرگی بویژه گروه 1+5 و گروه‌های شرق و غرب به داشتن حق غنی‌سازی در ایران اذعان نمی‌کردند، تأکید کرد: امروز هیچ کس در دنیا به اینکه در ایران به منظور بهره‌مندی از حق غنی‌سازی درهای نطنز و فردو باز است، تردید ندارد بنابر این این بزرگترین دستاورد در زمینه تولید انرژی هسته‌ای است ضمن اینکه ایران می تواند در تحقیق و توسعه سانتریفیوژ پیشرفته  حتی با اعمال تزریق uf6 مسیر را ادامه دهد.


اجرای توافق توأم با رفع تحریم‌های ظالمانه خواهد بود
وی با اشاره به اینکه شاید در تحریم‌ها سخنها متفاوت باشد اما تردیدی وجود ندارد که اجرای توافق توأم با رفع تحریم‌های ظالمانه خواهد بود، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته هیچ کس نمی‌گفت که با توافق نهایی تمام تحریم‌های شورای ملل لغو می‌شود، بنابراین آنچه تا امروز به دست آورده‌ایم یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است که با ایستادگی و مقاومت به حقوق هسته‌ای خود دست پیدا کرده‌اند.

روحانی با بیان اینکه در زمینه تحریم‎ها دو مسلئه مهم از جمله ابعاد تحریم و مدیریت تحریم را باید درنظر داشته باشیم و این دو را از هم تفکیک کنیم، افزود: همه باید بدانیم که تحریمها غیر قانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی است. این تحریم‌ها کور و غیرهدفمند بوده است ضمن اینکه اگر تحریم‌ها علیه صنعت هسته‌ای بود شاید تعبیرات فوق کمی اغراق بود اما این تحریم‌ها حتی برای خرید گندم و مواد غذایی مورد نیاز مردم و هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران حتی برای سد آب کشاورزی و آب شرب اعمال شد، همچنین این تحریم‌ها شامل دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها هم شد بنابراین در این شرایط هیچ کس نسبت به غیرانسانی بودن این تحریم‌ها تردید ندارد.

وی با تأکید بر اینکه، مخفی کردن ظلم ظالمان کار شایسته‌ای نیست، اظهارکرد: با وجودی که ابعاد تحریم بسیار وسیع و فراگیر بود ولی دولت توانست به خوبی آن را مدیریت کند و اگر دشمنان باز هم بخواهند تحریم‌ها را به صورت ظالمانه ادامه دهند باز هم آن را مدیریت خواهیم کرد.



بزرگترین سرمایه برای منابع آبی کشور اختصاص داده شده

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این دولت بزرگترین سرمایه برای منابع آبی کشور اختصاص داده شده به طوری که تا پایان 4 سال 10 میلیارد دلار برای تامین آب در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: بنابراین دولت به خوبی تحریم را مدیریت کرده البته معنای این سخن آن نیست که ابعاد تحریم را در نظر نگیریم و درباره آن توضیح ندهیم.

وی اظهارکرد: ما با این امر خلاف قانون که از سوی قدرت‌های جهان به ملت ما تحمیل شده مخالفیم و مردم ایران از این فشارها نمی‌هراسند.

رئیس‎جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان وصول طرفین مذاکرات به توافق خوب گفت: تلاش ما بر این است که توافقی عزتمندانه با تامین حقوق مردم و با توجه به تمام خطوط قرمز در نظر گرفته شده رخ بدهد.



خودمان را محصور در زمان خاص برای دستیابی به توافق نمی‌بینیم

روحانی با تاکید بر اینکه به نظر من چارچوب کلی مورد نظر جمهوری اسلامی امروز مورد قبول 1+5 است اگرچه همچنان در جزئیات اختلاف نظرهای فراوانی داریم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی در مذاکرات کاملا جدی است و به هیچ عنوان قصد اتلاف و یا خرید وقت را ندارد.

رئیس‌جمهور اظهارکرد: ما خودمان را محصور در زمان خاص برای دستیابی به توافق نمی‌بینیم و عجله‌ای نداریم اما از تمام فرصت و توان برای دستیابی به توافق استفاده خواهیم کرد.


اگر طرف مقابل از زیاده خواهی دست بردارد توافق خوب قابل دسترس است

روحانی گفت: خواست مردم ایران برای ما مهم است و چارچوب‌های مورد نظر نظام درباره مذاکره مورد توجه ما است، همچنین مذاکره‌کنندگان ما با جدیت به دنبال دستیابی به توافق هستند و اگر طرف مقابل به حقوق و منافع ما احترام بگذارد و از زیاده خواهی دست بردارد توافق خوب قابل دسترس است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکردهای فرهنگی دولت افزود: در زمینه فرهنگی معتقدیم امور باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود و فضا باید به گونه‌ای ترسیم شود که هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان کالای فرهنگی بتوانند به راحتی به امور خود بپردازند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مرجع قانون است تاکید کرد: وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای مجوز دادن تعیین شده دخالت دیگران در آن امر شایسته نیست.

وی تاکید کرد: همه باید به قانون عمل کنیم و به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم بلکه اجتهاد را بگذاریم برای حوزه‌های علمیه و خود را ملزم به قانون بدانیم.

روحانی افزود: یادمان باشد وقتی در چارچوب قانون برای کنسرتی مجوز داده می شود و در طی آن مردم بلیط میخرند اینگونه دخالت‌ها قبل از آن که تضییع حقوق اصحاب فرهنگ باشد، تضییع حقوق مردم است.

رئیس‌جمهور افزود: همه ما باید احساس کنیم که 24 خرداد همچنان ادامه دارد و همان‌هایی که پای صندوق رای آمدند، همانها هم برای حفاظت و حمایت از راهی که انتخاب کرده‌اند در صحنه هستند.

وی تاکید کرد: باید با وحدت و انسجام و همچنین حضور مردم در صحنه از این مشکلات عبور کنیم.

رئیس‎جمهور با اشاره به مسئله لغو کنسرت‎ها تاکید کرد: اگر چه کنسرت‌های بسیاری لغو نشده است، اما لغو مجوز از طرف دستگاهی که قانونا حق دخالت ندارد کاملا اقدام نادرستی است و اگر قوه‌قضاییه نیز می‌خواهد وارد مسئله شود باید توجیح قانونی مناسبی داشته باشد.

روحانی با اشاره به بحث تحریم در مذاکرات افزود: اساس مذاکرات رو به پیش است اگر چه در برخی مسائل هنوز اختلافات باقی است و درباره تحریم، در اصل اینکه با اجرای توافق تمام تحریم‌ها باید برداشته و ملغی شوند تردیدی نیست، اما نسبت به همزمانی اقدامات ایران و لغو تحریم‌ها اختلاف نظرهایی وجود دارد که ما مصمم به همزمانی هستیم.


طرف مقابل در برخی موارد بر سر مسائل مورد توافق قبلی چانه زنی می کند

وی اظهارکرد: یکی از اشکالاتی که روند مذاکرات را با اخلال مواجه کرده آن است که طرف مقابل در برخی موارد پس از آنکه در جلسه‌ای به چارچوبی می‌رسیم در جلسه بعدی مجددا بر سر همان مسائل مورد توافق قبلی چانه‌زنی می‌کنند که این مسئله مذاکره را طولانی‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر طرف مقابل به چارچوب‌هایی که پیش از این مورد توافق قرار گرفته متعهد بماند و موارد جدید را مطرح نکند، می‌توانیم شاهد حل و فصل مسائل باشیم، اما اگر بخواهند مسیر دیگری را پیش بگیرند ممکن است شاهد طولانی‌تر شدن روند باشیم.

روحانی با اشاره به رابطه دولت و علما افزود: در مسئله اظهارات دولت در مورد نقش نیروی انتظامی تعبییر خاصی وجود نداشته است، چرا که همه دستگاهها از جمله این نهاد باید در چارچوب قانون عمل کنند که این مسئله مورد اختلاف نیست.

رئیس‎جمهور تاکید کرد: قانون جمهوری اسلامی از متن شرع است و یا با موازین شرعی مغایرتی ندارد، قانون ما قانون اسلام است و همانطور که امام فرمودند قانونی که به تایید شورای نگهبان برسد لازم الاجرا است.

وی افزود: در سایر مسائل فرهنگی دولت موظف به اجرای قانون است و حقوق مردم نیز باید حفظ شود، امام در مسائل فرهنگی یک بن‌بست را باز کردند، چرا که خیلی‌ها در آغاز انقلاب معتقد بودند زنان نباید در تظاهرات شرکت داشته باشند چون موقع شعار دادن صدای نامحرم به گوش تظاهرکنندگان خواهد رسید که مورد مخالفت امام قرار گرفت.

روحانی اظهارکرد: زمانی که خانم‌ها برای رای دادن حاضر می‌شوند مورد استقبال قرار می‎گیرند اما ظاهرا پس از آن نظر و موضع عده‌ای عوض می‎‌شود خواهران، دختران و مادران جامعه ما به عفت، حجاب و چارچوب‌های قانونی احترام می‌گذارند از این رو نباید این طور تصور شود که ما خواهان اجرای اسلام هستیم و خانم‌ها برعکس اسلام حرکت می‌کنند بلکه خانم‌های جامعه ما در بسیاری از مسائل پیشتاز هستند.

رئیس‎جمهور تاکید کرد: باید حق و نشاط شادی و زندگی اجتماعی در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه به رسمیت شناخته شود به طور کلی باید گفت در کلیات اختلاف نظری نداریم اما ممکن است در مصادیق اختلاف‌هایی وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر انتقادها گسترده از دولت در زمینه گرده زدن مشکلات جاری کشور به تحریم‎ها افزود: در گذشته و در دوره 8 ساله 720 میلیارد دلار صرف واردات کشور شد و به این ترتیب ایران کاملا متکی به خارج از مرزها شد این مسئله نشانه و علامت لازم برای تحریم‌ها را به طرف مقابل داد.


اگر اقتصاد ما مقاومتی بود،کار به اینجا نمی‌کشید

روحانی تاکید کرد: اگر اقتصاد ما مقاومتی بود و در جامعه به دلارهای نفتی متکی نبودیم کار به اینجا نمی‌کشید.

وی افزود: تمام برنامه‌های این دولت در شرایط تحریم وضع و اجرا شده ما در تحریم توانسته‌ایم تورم بالای 40 درصد را از بین ببریم کشور را از رشد اقتصادی منفی به رشد مثبت برسانیم و سرمایه2گذاری را از حالت منفی به مثبت تبدیل کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: البته در برخی زمینه‌ها از جمله معدن، صنعت، بازرگانی، کشاورزی و غیره پیشرفت‌ها بسیار چشمگیر است تولیدات داخلی ما رشد داشته است.

روحانی تاکید کرد: باید بدانیم تحریم هیچگاه موفق نبوده و ایران هم از این قائله مستثنی نیست، اما تحریم‌ها موثر بوده است و باید بدانیم که میان موفق بودن و موثر بودن فاصله است.

وی با بیان اینکه هدف از تحریم‌ها این بود که مردم ایران تسلیم شوند اما به این هدف نرسید بلکه مشکلاتی را در جامعه ایجاد کرد، افزود: مسلماً نقش مدیریت در وضع فعلی کشور از تحریم‌ها بیشتر است، اما اینکه بگوییم تحریم ها بی اثر است حرف صحیحی نیست، بلکه باید بدانیم تحریم‌ها متاسفانه بر کشور سایه افکنده است.

روحانی با اشاره به اینکه ما برای محیط زیست، آب و غیره نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ داریم و برای ورود سرمایه از خارج از کشور به علت تحریم با مشکلات جدی روبرو هستیم، تاکید کرد: معنای این سخن آن نیست که نمی‌توانیم زندگی کنیم یک زمان بحث ادامه حیات مطرح است، اما یک زمان دیگر بحث از پیشرفت، رقابت و ورود به بازارهای جهانی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هیچ کشوری پشت درهای بسته به اقتصاد پیشرفته و بزرگ باز نخواهد رسید.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرنوشت جیسون رضائیان که در زندان به سر می‌برد افزود: من به عنوان رئیس‌جمهور و مجری قانون اساسی نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانیان و افرادی که تابعیت غیرایرانی دارند ولی در ایران زندگی می‌کنند، حساس بوده و وضعیت آنها را دنبال می‌کنم.

از زمانی که به توافق برسیم تا اجرای کامل توافق یک فاصله چند ماهه وجود خواهد داشت

وی در مورد پرسش این خبرنگار مبنی بر اینکه مدت زمان بین لغو تحری‌ها تا اجرای قرارداد چه قدر بوده و اینکه آیا صحت دارد که مدت یک سال از زمان لغو تحریم تا بهبود وضعیت بانکها طول کشیده و اینکه آیا ایران اجازه بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را به غربی‌ها خواهد داد، تصریح کرد: همزمانی اجرای تعهدات ایران با رفع تحریم جای بحث دارد البته مدت زمانی که شما در مورد ماه یا سال اعلام کرده‌اید درست نیست.

وی ادامه داد: فقط می‌توانیم بگویم از زمانی که به توافق برسیم تا اجرای کامل توافق یک فاصله چند ماهه وجود خواهد داشت ضمن اینکه به دنبال این هستیم که بعد از رسیدن به توافق بلافاصله در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر و در فصل هفت تأیید شود که طبق مصوبات آن همه قطعنامه‌های هسته‌ای که در گذشته علیه ایران به تصویب رسیده لغو شود، بنابراین این اولین گام مهم ما بعد از رسیدن به توافق خواهد بود ضمن اینکه ممکن است از زمان توافق تا عملیاتی شدن شرایط حاصل از لغو تحریم‌ها در کشور هفته‌ها به طول بیانجامد.


در پروتکل الحاقی چیزی به عنوان بازرسی وجود ندارد

روحانی تأکید کرد: پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد البته هم‌اکنون تبلیغات غیرصحیحی در خارج از ایران در این خصوص صورت می‌گیرد، اما آنچه که مهم است این است که در سال 2002 تعداد هشتاد کشور پروتکل الحاقی را پذیرفته و اجرا کرده‌اند و تاکنون این تعداد به 124 کشور افزایش یافته است و در پی آن تعهدات بین‌المللی دو طرفه است و هرآنچه که در سایر کشورها اجرا شود در ایران نیز اجرا می‌شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در پروتکل الحاقی چیزی به عنوان بازرسی وجود ندارد کما اینکه در سال 2004 و 2005 که ما پروتکل الحاقی را اجرا کردیم بحث بر سربازرسی غربی‌ها از مساجد، مجلس شورای اسلامی بود اما اینها حرف‌های بی‌اساسی بود که زده شد.


اجازه نمی دهیم اسرار کشور در دسترس دیگران قرار گیرد

وی افزود: البته ایران این  اجازه را نخواهد داد که اسرار کشورش در زمینه فناوری و نظامی به بهانه پروتکل الحاقی در دسترس دیگران قرار گیرد.

روحانی تاکید کرد: ما عضو کنوانسیون شیمیایی نیز هستیم و سالهاست که مفاد آن را اجرا می‌کنیم، ولی اسرار خود را حفظ کرده و می‌کنیم و آنچه برای ایران مهم است اینکه با اجرای این توافق و پروتکل الحاقی ثابت کند که اتهاماتی که درباره ساخت بمب هسته‌ای به ایران وارد دانسته، بی اساس بوده و در این مورد باید برای جهانیان شفاف‌سازی کنیم.

روحانی یادآور شد: آژانس انرژی اتمی از سال 2001 تاکنون پادمان خود را در ایران اجرا می‌کند، اما تاکنون تأیید نکرده که ایران در مسیر انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز دچار انحراف شده باشد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگاری درباره نحوه اجرای سیاست کلی  اصل 44 قانون اساسی و تأکید بر خصوصی‌سازی در بازار سرمایه و ارائه آمار و ارقام دولت تدبیر و امید درباره افزایش رشد اقتصادی و میزان نمود آن در بازار سرمایه گفت: اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 از اهمیت بسزایی برخوردار است همانطور که مقام معظم رهبری نیز اجرای آن را یک انقلاب اقتصادی بیان فرمودند، بنابراین اگر به صورت دقیق اجرا شود شاهد این انقلاب اقتصادی خواهیم بود.

وی افزود: متأسفانه در اجرای آن دقت لازم به عمل نیامده و برخی موارد قانون مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری از واگذاری‌ها از سوی مسئولان در چارچوب قانون صورت نگرفته و با اینکه اساس این بود که مدیریت را به بخش خصوص بدهیم، ولی متأسفانه نهادهای خصوصی در اصل 44 نتوانسته‌اند اهداف مورد نظر را اجرا کنند و این در حالی است که دولت برای اجرای سیاستها کلی اصل 44 تلاش می‌کند که در چارچوب قانون وارد عمل شود و تخلفی صورت نگیرد.

رئیس‌جمهور درباره آمار و ارقام ارائه شده رشد اقتصادی اظهارکرد: دولت در این زمیه دخالتی ندارد و بانک مرکزی و مرکز آمار به طور مستقل متولی ارائه این آمار هستند و آنها درچارچوب مقررات عمل می‌کنند و اینکه تأثیر این آمار در زندگی مردم و بورس متفاوت بوده است.

وی تصریح کرد: وقتی که ما می‌گوییم نرخ تورم کاهش یافته به این معناست که از سرعت آن جلوگیری به عمل آمده ولی منظور توقف آن نیست و ارزان شدن نرخ اجناس ارتباطی با نرخ تورم ندارد و دولت در این مورد جهت تورم را تصحیح کرده و سرعت آن را کاهش می‌دهد.


رسیدن تورم به صفر غیرمعقول است

روحانی رسیدن تورم به صفر را غیرمعقول دانست و افزود: در دنیا شاهد تورم چهاردرصدی هستیم و دولت یازدهم نیز همچنان مسیرکاهش نرخ تورم را دنبال می کند، اما اینکه بتوانیم تأثیر آن را در حرکت‌های اقتصادی تمام بازارها از جمله بازار سرمایه به سرعت مشاهده کنیم دولت دراین مورد دخالت مستقیم ندارد، اما بر شفافیت آن نظارت کرده و از آنها حمایت می‌کند ضمن اینکه باید تأثیر این مهم را در دراز مدت شاهد باشیم.


با توجه به کاهش درآمد حاصل از نفت سال سختی را پیش رو خواهیم داشت

رئیس‌جمهور گفت: اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی وابسته است و ما مسیر آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم حرکت‌های مورد انتظار مردم محقق شود، اما با توجه به کاهش درآمد حاصل از نفت سال سختی را پیش رو خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه بسیاری از قوانین در دو سال گذشته اجرا نشده و یا با بی‌توجهی و نقض قوانین مواجه بوده‌ایم، افزود: وظیفه دولت اجرای قانون است و در مورد برخی قوانین اجرا نشده نیز مردم باید توجه کنند که دولت در چارچوب امکانات خود برای اجرای آنها هزینه کند.

روحانی با اشاره به اجرای قوانین تاکید کرد: برخی موارد که در مورد محیط کسب و کار بوده دولت اجرایی و به مصوبه عمل کرده است و قوانینی که معطل مانده بود در حال حاضر اجرا می‌شود و این از افتخارات دولت یازدهم است که رتبه خود در موضوع کسب و کار را افزایش داده و 22 رتبه به سمت مثبت حرکت کرده است.

وی درباره آزادسازی سهام عدالت تصریح کرد: دولت در این مورد به دنبال تهیه لایحه بوده ضمن اینکه لایحه را تهیه کرده و در حال انجام هماهنگی‌های لازم قبل از تقویم لایحه به مجلس است.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره میزان موفقیت دولت در اجرای قانون برنامه پنجم توسعه افزود: هم اکنون در آخرین سال اجرای این قانون به سر می‌بریم، ما به تمام آیین‌نامه‌ها در این خصوص عمل کردیم ضمن اینکه مبنای کار دولت اجرای قوانین است حتی اگر قوانین همچون قانون جامع ایثارگران که از سالها قبل اجرا نشده بود با اینکه برای دولت اجرای آن سنگین بود در سال گذشته 1700 میلیون تومان برای اجرای آن هزینه کرد.

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره اینکه تاکنون وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور درباره تغییر فضای امنیتی محقق نشده است افزود: برخی مسائل سیاسی و اجتماعی یک‌روزه و یک شبه حل نمی‌شود ضمن اینکه باید شرایط امروز را در نظر بگیرید، همه تلاش ما این است که شرایط کشور را از یک شرایط نامناسب به شرایط قانونی و مناسب برگردانیم ضمن اینکه نمی‌توانیم بگوییم در طول 22 ماه گذشته تغییری در فضای امنیتی کشور ایجاد نشده است.

روحانی یادآور شد: تغییراتی که در فضای فرهنگی و اجتماعی مشاهده می‌شود این است که انجمن‌های دانشجویی فعال شدند و مراسم 16 آذر امسال با شکوه‌تر از سالهای گذشته برگزار شده است، همچنین فعال شدن خانه سینما و خانه احزاب از دیگر مواردی است که بیانگر بهبود فضای امنیتی کشور است البته در این مورد نباید حرف‌های مایوس کننده بزنیم.

وی گفت: درباره مشاهده برخی رفتارها از سوی برخی افراط‌گرایان باید آنها را نصیحت و جذب کنیم، چرا که اساس انتخابات 24 خرداد 92 برقراری اعتدال و ممانعت از خشونت بود بنابراین باید همه ما کمک کنیم ضمن اینکه دولت هیچ اقدام اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و داخلی را بدون حمایت مردم نمی‌تواند انجام دهد بنابراین مردم باید در هر حالتی در صحنه بمانند و از دولت حمایت کنند تا مشکلات حل شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دو وعده محقق شده و دو وعده محقق نشده انتخاباتی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم اظهار کرد: تلاش ما این بوده که همه وعده‌های انتخاباتی عملیاتی شود در زمینه اقتصادی وعده دادیم که شرایط را آرام کنیم تا مردم از مشکلات اقتصادی فاصله بگیرند ضمن اینکه در بازار آرامش و ثبات برقرار شود.

وی از تعامل سازنده ناشی از سیاست خارجی ایران به عنوان دیگر وعده محقق شده انتخاباتی خود یاد کرد و افزود: مردم باید در این مورد حافظه میان مدت خود را تقویت کنند و روابط خارجی 2 سال گذشته ایران را با روابط کنونی مقایسه کنند، کما اینکه می‌بینیم هیئت‌های سیاسی و سرمایه‌داری از دنیا به ایران سفر می‌کنند ضمن اینکه به غیر از یکی دو کشور با کشورهای همسایه نیز روابط مناسبی داریم.

روحانی گفت: اما اینکه در طول این 22 ماه به تمام اهداف خود نرسیده‌ایم روشن است که این امکان وجود دارد که تا پایان 4 سال نیز در تحقق تمام وعده‌های انتخاباتی 100 درصد موفق نشویم، ولی آنچه می‌توانیم به مردم بگوییم این است که دولت یازدهم همواره برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود تلاش می‌کند ضمن اینکه برای رفع برخی مشکلات موجود باید کل حاکمیت و سران سه قوه دست به دست هم دهند و در این مورد دولت نیز به سهم خود عمل می‌کند.


تنها کار مستشاری علیه تروریسم در سوریه و عراق انجام می‌دهیم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش ایران در وضعیت عراق و سوریه اظهار کرد: سیاست ایران همان سیاست 2 سال گذشته در منطقه بوده و تغییر نکرده است. تعهد ما در منطقه این است که برای برقراری امنیت و ثبات به کشورها کمک کنیم به ویژه در مبارزه با تروریسم این وظیفه مهمی است که باید همه دست به دست هم بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در 2 سال گذشته به سازمان ملل متحد طرح جهانی عاری از خشونت و افراط‌گری را پیشنهاد کرده بودیم ضمن اینکه به تصویب قطنامه در این مورد پاسخ مثبت داده شد اما در عمل آن مقدار که باید شاهد حضور کشورها برای مبارزه با تروریسم نبودیم.

روحانی تاکید کرد: ما در عراق و سوریه پایگاه یا واحد نظامی نداریم و تنها به عنوان مستشار با هدف اصلی مبارزه با تروریسم و امنیت نقش خود را ایفا می‌کنیم، ضمن اینکه باید در این مورد به ویژه در سوریه با مشارکت مردمی این هدف به مرحله اجرا درآید.

رئیس‌جمهور درباره اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی دولت ضعف وجود دارد گفت: من به سهم خودم باید با رسانه‌ها و مردم سخن بگویم، مردم ما باید همه حرکت‌های دولت را به خوبی بشناسند و قضاوت نهایی به عهده آنهاست.

وی افزود: در زمینه بنزین من واژه افزایش را نمی‌پسندم، چرا که ما بنزین دو نرخی را تک نرخی کردیم.

روحانی در توضیح این مطلب اظهارکرد: طبق قانون مجلس باید همه حامل‌های انرژی به خلیج‌فارس نزدیک می‌شد که البته ما هنوز خیلی فاصله داریم و تنها در آن بخش‌هایی از انرژی که تورم‌زا بود و در زندگی مردم تأثیر داشت اقداماتی را انجام دادیم و سعی کردیم خیلی مراعات کنیم.

رئیس‌جمهور در بیان علت دیگر تک نرخی کردن بنزین افزود: علت دیگر این مسئله فساد بود و ما برای جلوگیری از فساد این کار را کردیم.

وی با اشاره به تلاش برخی رسانه‌ها برای متشنج کردن جو داخل کشور پس از افزایش قیمت بنزین تأکید کرد: از مردم تشکر می‌کنم که به این تلاش‌ها بی‌اعتنایی کردند در هر حال ما باید مجری قانون باشیم.


تک نرخی شدن بنزین سه هزار میلیارد تومان از کسری بودجه را جبران می‌کند
روحانی با اشاره به کسری بودجه ده هزار میلیارد تومانی دولت افزود: تک نرخی شدن قیمت بنزین حداکثر سه هزار میلیارد تومان از کسری بودجه را جبران می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به مسئله یارانه‌ها و خواست مجلس مبنی بر حذف پردرآمدها، اظهارکرد: شخصاً در این زمینه خیلی وسواس دارم که مبادا افراد کم درآمد یا طبقه متوسط به اشتباه شامل این طرح شده و یارانه‌شان قطع شود و در همین راستا به وزیر مربوطه موکداً دستور دادم با اطمینان اقدام به حذف افراد کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت اجناس افزود: دولت روزانه در جریان قیمت اجناس قرار می‌گیرد و خود من نیز حداقل هفته‌ای یکبار پیگیری می‌کنم.

روحانی با بیان اینکه معیار اقتصاد جیب مردم است، اظهارکرد: امروز بازار شاهد آرامش و ثبات است و قیمت‌ها از امروز تا فردا دچار نوسان‌های شدید نمی‌شود، البته همچنان تورم 15 درصد است و معنای کاهش تورم ارزانی نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تلاش دولت بهبود زندگی مردم است، تأکید کرد: سرمایه‌گذاری‌های دولت در بخش‌های مختلف نشان دهنده عزم آن برای افزایش رفاه مردم است و توان دولت همین است که اجرایی می‌کند.

وی با اشاره به افزایش نشاط مردم در حوزه‌های اقتصادی گفت: با وجود رشد اقتصاد در حوزه‌های معدن، صنعت و کشاورزی یک مشکل عمده وجود دارد که همان اشتغال است و ما تا نتوانیم رونق اقتصادی و جذب سرمایه ایجاد کنیم، همچنان شاهد دختران و پسران جویای کار خواهیم بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به ایجاد 550 هزار شغل ایجاد شده در سال گذشته گفت: آمار خالص اشتغال وضعیت بسیار نامناسبی را نشان می ‌دهد و اینکه می‌گوییم جامعه باید افراطی‎گری را کنار بگذارد برای ایجاد اشتغال جوانان است.


ادعای آمریکا برای مبارزه با داعش توخالی بوده است

روحانی با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکایی درباره مبارزه با داعش در عراق افزود: این ادعاها تاکنون توخالی بوده است و آنچه که جلوی پیشرفت تروریستها را گرفته ملت و ارتش عراق بوده است و ما تاکنون اثر و اقدامی از کشورهای ائتلاف علیه تروریسم ندیده‌ایم.

وی با تأکید بر کمک‎های ایران به تمامی کشورهای منطقه افزود: عراق، سوریه، یمن و هر کشور دیگری باید بتواند روی پای خودش بایستد و ما نیز در این زمینه هر کمکی از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهور با اشاره به کمک‌های سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی ایران در قالب مستشاری به عراق گفت: ایران و عراق به لحاظ فرهنگی، تاریخی و دینی در طول قرن‌ها درکنار هم بودند و ما وظیفه خود می‌دانیم از عراق و دولتش در برابر تروریستها حمایت کنیم.

روحانی با بیان اینکه تروریست‌ها در پایان قطعاً شکست خواهند خورد، تأکید کرد: گروه‌های تروریستی برای مردم منطقه دردسر آفرینی می‌کنند و اساساً موضوع تروریست یک معضل برای کل جهان است که باید حل شود.

وی با بیان اینکه دلواپس نیست، افزود: همیشه به آینده امیدوارم و دلیل امیدواری من به آینده توافق هسته‌ای نیز این است که ما شاهد اجرای موفق موقت توافق بوده‌ایم درحالی که در هر دو طرف مخالفانی برای توافق وجود دارند.
 
روحانی با اشاره به مخالفت برخی کشورهای منطقه با توافق هسته‌ای ایران افزود: این توافق به نفع همه است و اگر امضا شود تمام دولت‌های امضا کننده مخصوصاً پس از آنکه در شورای امنیت مهر تأیید به آن بخورد پابیند به توافق خواهند بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنهایی که خواهان برهم زدن توافق هستند اگر آثار خوب آن را ببینند قطعاً تجدیدنظر خواهند کرد.

روحانی با تأکید براینکه عده‎ای تحت عنوان نقد به دنبال تخریب هستند، گفت: خود مردم باید قضاوت کنند که نقد باید مشفقانه و برای اصلاح باشد درحالیکه تخریب به دروغ و ادبیاتی غیراخلاقی و مخالف با فرهنگ ایرانی – اسلامی متوسل می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید تخریب‌گران را به نقد دعوت کنیم و عکس‌العمل مردم بهترین پاسخ به تخریب‌گران است، تصریح کرد: تشویش اذهان عمومی کار نادرستی است درحالی که نقد مشفقانه مورد حمایت دولت است.


تغییر جغرافیای سیاسی خاورمیانه به ضرر همه خواهد بود
روحانی با اشاره به حوادث منطقه تأکید کرد: تغییر جغرافیای سیاسی خاورمیانه به ضرر همه خواهد بود و هرگونه تجزیه مساوی با ادامه درگیری‌ها است.

روحانی در بیان راهکار برای حل بحران‎های سوریه، عراق و سایر کشورهای منطقه افزود: در قدم اول باید با کشورهای منطقه گفت و گو کنیم و افکار خود را مخصوصاً با کشورهای همسایه نزدیک کنیم از سویی دیگر قدرت حکومت مرکزی در کشورهای مورد نظر باید بیشتر شود، چرا  که اگر چنین نباشد خطر تجزیه این کشورها تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدام سنای آمریکا در انتشار سندی که در آن تلویحاً سخن از تجزیه عراق مطرح شده بود، گفت: جمهوری اسلامی تمام توان خود را برای حفظ امنیت کشورهای منطقه به کار خواهد گرفت از این رو اقدام برخی نهادهای آمریکای نشان از توطئه‌ای بزرگ دارد.

وی با اشاره به طرح مسکن مهر گفت: این طرح تنها مشکلاتش برای دولت ما باقی مانده، چرا که بخشی از خانه‌های مسکن مهر ناقص بود و باید کامل می‌شد و بخشی دیگر در مناطقی بود که اصلاً مناسب مسکن نبود.

روحانی افزود: خانه‌ای که برق ، فاضلاب، و جاده مناسب نداشته باشد قابل سکونت نیست به عبارت دیگر نام این پروژه مسکن بود، اما سکونت ایجاد نمی‌کرد، اما به هر حال مسکن مهر باید تکمیل شود، لذا دولت همچنین ناچار به ادامه آن است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اخیراً در نظر گرفته شد وام بیشتری را برای حوزه مسکن در نظر بگیریم که البته تا اجرایی شدن این طرح شاید یک سال طول بکشد اما قطعاً درحوزه مسکن تأثیر خواهد داشت، اظهارکرد: بودجه‌ای از سوی وزارت ورزش و جوانان برای این مسئله در نظر گرفته شده است و مسکن یکی از اهداف اصلی دولت است.

روحانی در پایان این نشست خبری ضمن تشکر از اصحاب رسانه، خبر از برگزاری نشست مطبوعاتی دیگری با حضور خود و سایر وزرا برای ارائه آمارهایی دقیق‌تر از فعالیت دولت طی سال گذشته داد.



برچسب ها: میزان روحانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *