راهنمای ثبت اطلاعات اقامت و مالکیت در سامانه ملی املاک و اسکان/ شرط جدید صدور دسته چک از ۳۰ دی ۱۴۰۳
طبق تبصره ۸ الحاقی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، ارائه خدمات دستگاههای اجرایی از جمله بانکها (از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک) منوط به احراز نشانی محل اقامت اشخاص و الزام خوداظهاری املاک تحت تملک و تحت اقامت اشخاص حقیقی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور شده است.
در راستای اجرای این قانون، بانک مرکزی طی بخشنامه شماره ۱۹۸۶۴۸/۰۳ مورخ ۱۹/۰۸/۱۴۰۳، صدور دسته چک در سامانه صیاد را از تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۳ مشروط به تطابق کدپستی و کد ملی مشتریان شبکه بانکی با اطلاعات مندرج در سامانه ملی املاک و اسکان کرده است و در صورت عدم تطابق کدپستی و کد ملی مشتریان شبکه بانکی با اطلاعات مندرج در سامانه ملی املاک و اسکان، از فرایند صدور دسته چک ممانعت میشود و تا زمان ثبت/ اصلاح دادههای اظهارشده در این سامانه، صدور دسته چک مقدور نخواهد بود.
سامانه ملی املاک و اسکان
سامانه ملی املاک و اسکان کشور، توسط وزارت راه و شهرسازی و براساس قانون مالیاتهای مستقیم، جهت احصا و سنجش صحت اطلاعات مالکان، ساکنان و کاربران املاک کشور و معاملات آنها راهاندازی شده است.
طبق قانون مالکان و سرپرستان خانوار برای دریافت برخی خدمات از دستگاههای اجرایی باید با مراجعه به درگاه الکترونیکی این سامانه به نشانی https://amlak.mrud.ir نسبت به ثبت، مشاهده و ویرایش اطلاعات مالکیت و سکونت فعلی خود اقدام کنند.
اطلاعات مورد نیاز برای ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان
فهرست اطلاعات الزامی مورد نیاز جهت آمادهسازی برای ثبت در سامانه به این شرح است:
ثبت اقامتگاه (در صورتی که مالک اقامتگاه خود نیستید):
- کد پستی (دریافت کد پستی صحیح را از سامانه gnaf.post.ir دریافت کنید)
- متراژ
- طبقه و واحد
- شناسه قبض برق
- تاریخ شروع اقامت
- نوع اقامتگاه
- کد ملی/شناسه ملی مالک حقیقی/حقوقی
ثبت ملک تحت مالکیت و اقامتگاه با مالکیت خود:
- کد پستی (کد پستی صحیح را از سامانه gnaf.post.ir دریافت کنید)
- متراژ
- طبقه و واحد
- سال ساخت (سال نصب اولین انشعاب یا سال پایان کار)
- شناسه قبض برق
- شماره دفتر املاک الکترونیک یا ترکیب شماره دفتر املاک و شماره صفحه (برای اسناد رسمی تکبرگ)
- نام حوزه و بخش ثبتی (برای اسناد رسمی تکبرگ)
- شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی (برای اسناد رسمی تکبرگ)
- شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات (کد جام) (برای اسناد رسمی تکبرگ)
- تصویر صفحه دوم (برای اسناد دفترچهای)
- میزان مالکیت (بر حسب دانگ)
- تاریخ شروع مالکیت
- اطلاعات اقامت (شامل تاریخ شروع اقامت و کد/شناسه ملی ساکن ملک)
مراحل ثبت اطلاعات اقامتگاه اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه ملی املاک و اسکان
ابتدا به آدرس سامانه املاک و اسکان به نشانی https://amlak.mrud.ir مراجعه کنید.
برای ورود اشخاص حقیقی به سامانه ملی املاک و اسکان، لازم است ابتدا روی گزینه «ورود افراد حقیقی از طریق دولت من» کلیک کنید تا به سامانه پنجره دولت هوشمند هدایت شوید.
در صفحه باز شده شماره تلفن همراهی که به نام خودتان است را وارد و سپس کد امنیتی را وارد کنید.
و در مرحله بعد، کد فعالسازی پیامک شده به شماره همراه خود را وارد کنید.
در صورتی که قبلا وارد سامانه پنجره خدمات دولت هوشمند نشده باشید از شما کد ملی، تاریخ تولد و کد پستی متصل به شماره همراه دریافت میشود.
پس از طی این مراحل به سامانه املاک و اسکان وارد میشوید.
در صورتی که اولین بار است به این سامانه وارد میشوید، فرایند ثبت اقامتگاه اصلی را باید انجام دهید و در غیر این صورت به کارتابل خود هدایت میشوید.
ثبت اقامتگاه اصلی اشخاص حقیقی
جهت ثبت اقامتگاه اصلی خود (محل زندگی فعلی) در صورتی که اقامتگاه پیشنهادی نشان داده شده صحیح است، گزینه «تایید» و در صورتی که صحیح نیست، گزینه «عدم تایید» را انتخاب کنید.
در صورتی که از صحت کد پستی خود اطمینان دارید (کد پستی را از سامانه gnaf.post.ir پست دریافت کردهاید) و در آدرس نمایش داده شده صرفا واحد یا طبقه ملک اشتباه است، پس از کلیک بر روی گزینه تایید در مراحل بعد، امکان ویرایش طبقه و واحد اقامتگاه وجود دارد.
در صورتی که گزینه عدم تایید را بزنید لازم است کد پستی صحیح اقامتگاه اصلی خود را وارد کنید.
توجه داشته باشید،باتوجه به اینکه کد پستی درج شده در قبوض آب، برق، گاز، تلفن و یا سند ملک لزوما صحیح نیست، کد پستی ملک خود را صرفا از سایت شرکت ملی پست به نشانی gnaf.post.ir دریافت کنید. با مراجعه به این سایت و کلیک بر روی گزینه «یافتن کد پستی» میتوانید به این کد پستی صحیح خود دسترسی پیدا کنید. خانههای مسکونی که کدپستی ندارند میتوانند به مراجعه به سایت شرکت ملی پست درخواست دریافت کدپستی بدهند.
پس از این مرحله، وضعیت مالکیت اقامتگاه اصلی خود را مشخص کنید.
در صورتی که گزینه «شخص دیگری مالک است» را انتخاب کنید به این معناست که شما صرفا در آن ملک سکونت دارید و مالک شخص دیگری است که لازم است کد/شناسه ملی مالک اقامتگاه اصلی خود را وارد کنید.
در انتخاب نوع مالک در صورتی که افراد حقیقی مالک هستند، گزینه حقیقی و در صورتی که اشخاص حقوقی، (شرکتها و سازمانها) مالک هستند، گزینه حقوقی را انتخاب کنید.
در صورتی که مالک را حقوقی انتخاب کردید و شناسه ملی سازمانی که در خانههای متعلق به آن سکونت دارید نمیدانید، میتوانید با کلیک بر روی گزینه «یافتن شناسه ملی» به سامانه استعلام شناسه ملی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. به صورت تصویر ذیل عمل میکنید:
در این صفحه نام شخصیت به همراه کد امنیتی را وارد کنید و بر روی دکمه جستجو کلیک کنید. در اینجا سامانه نام و شناسه ملی شخصیتهای حقوقی مرتبط با نام وارد شده را نمایش میدهد.
همچنین در صورتی که خانه سازمانی دارای کنتور برق جداگانه برای واحدها نیست و صرفا یک انشعاب یکپارچه دارد از مدیریت واحدهای سازمانی خود شناسه قبض برق کل مجتمع را دریافت و در سامانه ثبت کنید.
در صورتی که گزینه «مالک خودم هستم» را انتخاب کنید بدین معناست که شما علاوه بر سکونت داشتن در محل مذکور، مالک ملک نیز هستید که لازم است اطلاعات مالکیت اقامتگاه اصلی خود را تکمیل کنید.
میزان مالکیت براساس سند در بازه ۰.۰۱ الی ۶ دانگ وارد شود.
نوع سند براساس سند ملک انتخاب گردد و در صورتی که ملک سندی ندارد، گزینه سند عادی را انتخاب کنید.
در تصاویر زیر میتوانید راهنمایی تصویری جهت ثبت اطلاعات ثبتی اقامتگاه اصلی خود را مشاهده کنید (در صورتی که مالک اقامتگاه خود هستید.):
نمونه سند تکبرگ
نمونه صفحه دوم سند دفترچهای
در ادامه نوع ملک (آپارتمانی یا ویلایی)، متراژ، طبقه و واحد آن را وارد کنید. در صورتی که مالک اقامتگاه خود باشید لازم است سایر اطلاعات مورد نیاز ملک همچون سال ساخت را وارد کنید.
تاریخ شروع اقامت خود را در این اقامتگاه اصلی وارد کنید.
در صورتی که در املاک غیرمسکونی (مانند مدرسه، کارخانه، ورزشگاه و ...) زندگی میکنید گزینه اقامت در املاک غیرمسکونی را انتخاب کنید.
شماره تلفن ثابت اقامتگاه (در صورت وجود) و شناسه قبض برق آن را وارد کنید.
پس از مشاهده اطلاعات وارد شده، در صورت صحت اطلاعات آن را ثبت نهایی کنید.
ثبت اطلاعات املاک تحت مالکیت
در صفحه املاک تحت مالکیت میتوانید تمامی املاک تحت مالکیت ثبت شده خود در سامانه را ملاحظه کنید و با فعال کردن گزینه «نمایش تاریخچه» املاک تحت مالکیت قبلی خود را ملاحظه کنید.
در صورتی که اطلاعات ملک شما در این صفحه قرمز میباشد و ساکنی در آن ثبت نشده به این معناست که از نظر سامانه ملک شما خالی است.
در صورتی که اطلاعات ملک شما در این صفحه سبز باشد به این معناست که از نظر سامانه ملک شما دارای ساکنی است که سکونت آن به وسیله ساکن ملک و یا اسناد مربوطه (کد رهگیری و یا اجاره نامه رسمی) تایید شده است.
در صورتی که اطلاعات ملک شما نارنجی باشد به این معناست که از نظر سامانه، سکونت ملک شما توسط ساکن ملک و یا اسناد مربوطه (کد رهگیری و یا اجاره نامه رسمی) تایید نشده است.
در صورتی که اطلاعات ملک شما در این صفحه آبی باشد به این معناست که از نظر سامانه ملک شما واگذار شده است.
برای داشتن واحدهای دیگر با کاربری مسکونی تحت تملک خود و افزودن ملک جدید میتوانید روی گزینه «افزودن ملک» در قسمت بالا سمت چپ صفحه کلیک کنید.
همچنین با کلیک بر روی گزینه «راهنما» در همین قسمت میتوانید راهنمای این صفحه را ملاحظه کنید.
.
با کلیک بر روی «جزئیات» اطلاعات ملکهای خود را ملاحظه و بررسی کنید. دقت داشته باشید در صورتی که ملک مورد نظر به اشتباه در مالکیت شما نمایش داده میشود و ملک برای شما نیست، میتوانید بر روی گزینه «حذف» در صفحه کلیک کنید.
همچنین با کلیک بر روی «ثبت یا تغییر ساکن» اطلاعات سکونت ملک شامل خالی بودن، سکونت خود یا شخص دیگر را ثبت کنید. در صفحه باز شده اطلاعات ساکنین ملک خود را وارد کنید. در صورتی که به هر دلیل ملک خالی است گزینه «بدون ساکن» را انتخاب کنید. در این قسمت علت خالی بودن را میتوانید بیان کنید. از جمله این دلایل میتواند رای قضایی باشد و در صورتی که خودتان ساکن ملک خود هستید گزینه «خودم ساکن هستم» و در صورتی که مستاجر دارید و یا شخصی به غیر از خودتان ساکن ملک شماست گزینه «شخص دیگری ساکن است» را انتخاب کنید. در این قسمت میتوانید با وارد کردن اطلاعات اجارهنامه خود (کد رهگیری یا اطلاعات اجارهنامه رسمی شامل شناسه سند و رمز تصدیق) وضعیت سکونت ملک خود را به تایید شده تبدیل کنید.
همچنین در زمان انتخاب نوع بهرهبرداری امکان انتخاب به عنوان (سکونت) و (فعالیت) برقرار است. در صورت بهرهبرداری از ملک بهعنوان محل فعالیت با انتخاب گزینه «نوع بهرهبرداری» اقدام به انتخاب نوع بهرهبرداری مانند مطب، دفتر اسناد رسمی و .. کنید و کد ملی بهرهبردار و نوع شخصیت آن را ثبت کنید.
با کلیک بر روی «ویرایش» میتوانید اطلاعات ملک شامل متراژ، کد دفتر املاک الکترونیک و ... و مالکیت خود را ویرایش کنید.
در صورتی که ملک تحت تملک خود را فروختهاید با کلیک بر روی "ثبت واگذاری ملک" اطلاعات واگذاری ملک خود شامل میزان دانگ، نوع شخص، کدملی خریدار و ... را ثبت کنید.
ثبت اقامتگاههای اصلی و فرعی
در قسمت اقامتگاهها اطلاعات ثبتی اقامتگاه اصلی، فرعی و سایر موارد را میتوانید ملاحظه کنید و در صورتی که قبلا در سامانه املاک اقامتگاه اصلی و یا هر اقامت دیگری از خود را ثبت کرده بودید و اکنون از آنجا به محل دیگری رفته و سکونت دارید، گزینه «اتمام اقامت و ثبت اقامت جدید» را بزنید.
لازم به ذکر است تاریخ شروع اقامتگاه جدید ثبت شده شما به منزله تاریخ پایان اقامتگاه قبلی شماست.
در صورتی که نیاز به ویرایش اقامتگاههای ثبت شده فعلی دارید گزینه «ویرایش اقامتگاه فعل» را انتخاب کنید.
لازم به ذکر است در صورتی که یک ملک دیگر به عنوان اقامتگاه فرعی در شهر غیر از شهر اقامتگاه اصلی تحت تملک داشته باشید، برای ثبت در سامانه با انتخاب گزینه «افزودن اقامتگاه جدید» و تعیین نوع اقامتگاه فرعی امکانپذیر است. (به عنوان مثال خانواری در تهران زندگی میکند اقامتگاه اصلی آن «تهران» است و واحد مسکونی دیگری که حتما باید تحت تملک خانوار باشد در شهر «ساری» دارد که آن ملک را به عنوان اقامتگاه فرعی میتواند ثبت کند.)
انتهای پیام/