آلودگی هوای پایتخت ادامه دارد/ وسایل حملونقل عمومی تهران مناسب جمعیت در حال تردد نیست
هر ساله به ویژه در نیمه دوم سال در بسیاری از کلانشهرها از جمله پایتخت با معضل آلودگی هوا مواجه هستیم، امسال نیز با آغاز سرمای پاییز با این معضل رو به رو شدیم البته ممکن است در روزهایی به سبب بارش باران و وزش باد وضعیت هوا تا حدودی بهبود پیدا کند، اما این معضل به صورت پیوسته در ۶ ماه دوم سال وجود دارد.
داستان آلودگی هوا در تهران بسیار طولانی است و با وجود اینکه سالها است که در این مورد جلسههایی برگزار میشود و قرار بوده اقدامهای بسیاری در رابطه با آلودگی هوا انجام شود، اما به نظر میرسد سازمانهای متولی وظیفه خود را در این مورد به درستی انجام نداده اند.
وضعیت آلودگی هوا طی ماههای آینده
زهره عبادتی، معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست استان تهران در گفتوگو با میزان درباره وضعیت آلودگی هوا طی ماههای آینده گفت: بر اساس گزارشهای هواشناسی پیشبینی شده است که چندان پاییز و زمستان پربارشی را نداشته باشیم از این رو حتما در این فصول با پایداری جوی و وارونگی دمایی مواجه هستیم و این امر موجب تجمع غلظت آلایندهها در سطح شهر تهران و حتی شهرستانهای استان میشود و در نتیجه در ۶ ماه دوم سال آلودگی هوا را خواهیم داشت. شرایط تهران به گونهای است که در فصول سرد سال وارونگی دمایی در آن اتفاق میافتد و اگر منابع تولید آلودگی کنترل نشود تا زمانی وارونگی دما وجود دارد با تجمع آلایندهها نیز مواجه هستیم.
منابع متحرک بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند
وی در رابطه با تاثیر کاهش مازوتسوزی نیروگاهها بر کاهش آلودگی هوا توضیح داد: هیچ کدام از نیروگاههای فعال در استان تهران در حال حاضر از سوخت مازوت استفاده نمیکنند اما یکی از نیروگاههایی که مصرف مازوت در آن متوقف شد نیروگاه شهید منتظر قائم است که در استان البرز فعالیت میکند. موقعیت این نیروگاه به نحوی است که میتواند بر آلودگی برخی از شهرستانهای استان تهران و حتی شهر تهران موثر باشد و قطعا قطع مصرف مازوت در این نیروگاه میتواند تا حدی به بهبود شرایط آلودگی هوا کمک کند هر چند که منابع متحرک بیشترین سهم آلودگی هوا را در تهران دارند.
وسایل حمل و نقل عمومی موجود پاسخگوی جمعیتی که اکنون در پایتخت در حال تردد هستند، نیست
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست استان تهران درباره تاثیر اقدامهای شهرداری در راستای افزایش حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا بیان کرد: بر اساس تکالیفی که در قانون هوای پاک برای شهرداریها در نظر گرفته شده است شهرداریها باید هم توسعه و هم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در دستور کارشان قرار دهند. در حال حاضر میزان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که در شهر تهران در حال انجام است برای رفع مشکل آلودگی هوا کافی نیست و وسایل حمل و نقل عمومی موجود پاسخگوی جمعیتی که اکنون در پایتخت در حال تردد هستند، نیست که همین امر موجب افزایش تردد خودروهای سواری در سطح شهر میشود و معضل ترافیک نیز مبین همین امر است.
عبادتی با بیان اینکه در حال حاضر در خطوط اتوبوس رانی شهر تهران حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس فعال هستند، ادامه داد: بر اساس اعلام معاونت حمل و نقل شهرداری تهران این رقم باید به حدود ۹ هزار اتوبوس برسد و در نتیجه با وسایل حمل و نقل عمومی که برای شهر تهران مناسب است فاصله داریم. همچنین لازم است در کنار توسعه وسایل حمل و نقل عمومی نوسازی را نیز داشته داشته باشیم. بخشی از اتوبوسهایی که در حال حاضر در حال تردد در سطح شهر تهران هستند فرسوده هستند و باید از رده خارج و با اتوبوسهای جدید و ترجیحا با سوخت پاک مثل اتوبوسهای برقی جایگزین شوند.
وی با اشاره به اینکه تا زمانی که برنامههای شهرداری تهران در مورد آلودگی هوا محقق نشود واقعا نمیتوانیم در این مورد که آیا اقدامهایشان در کاهش آلودگی هوا موثر بوده است یا نه اظهار نظر کنیم، افزود: اگر حمل نقل عمومی چه مترو و چه اتوبوس البته اتوبوسهای با سوخت پاک به حدی برسند که استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاهش یابد شاهد آثار مثبتی در کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.
مهمترین بازوی اجرایی سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان ناظر بر اجرای قانون هوای پاک قوه قضاییه است
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست استان تهران ضمن بیان اینکه مهمترین بازوی اجرایی سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان ناظر بر اجرای قانون هوای پاک قوه قضاییه است، عنوان کرد: در حال حاضر جلسههایی با معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی استان تهران در رابطه با بررسی آلودگی هوای تهران و عملکرد دستگاههای مکلف در قانون هوای پاک در حال برگزاری است و تداوم تشکیل این جلسهها و پیگیری مداوم دادستانی تهران بسیار میتواند به جرای تکالیف دستگاههای مکلف در قانون هوای پاک کمک کند.
انتهای پیام/