توصیههای طب ایرانی به دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات
به گزارش وبدا، فاطمه محجوب، عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه داشتن خواب شبانه کافی، باعث عملکرد ذهنی بهتر و حافظه قویتر میشود، اظهار کرد: تنظیم ساعت خواب میتواند نقش مهمی در افزایش تمرکز و کاهش استرس دانش آموزان داشته باشد.
وی افزود: بهتر است به جای دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن، ساعت خوابیدن را از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح قرار دهند، زیرا طبق مطالعات انجام شده خواب با کیفیت اغلب در این ساعات شب است و موجب نشاط صبحگاهی و نداشتن کسالت در روز میشود.
وی، کنترل استرس و اضطراب را، یکی از گامهای اصلی موفقیت عنوان و تصریح کرد: بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان به دلیل اضطراب، سوالات امتحانی را با توجه و دقت نمیخوانند و یا بدلیل کاهش تمرکز پاسخ صحیح را به یاد نمیآورند.
وی همچنین، نداشتن برنامه درسی منظم، مرور نکردن درس ها، فشار خانوادهها برای کسب نمره بالاتر، بی خوابی و تغذیه ناسالم از علل استرس و کاهش تمرکز در جلسات امتحانی، عنوان کرد.
عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برنامه ریزی منظم در خواندن درس ها، انجام تنفس طبی، پرهیز از مصرف زیاد مواد کافئین دار و محرک، خواب به موقع و کافی، مصرف دمنوش سیب و دمنوش به، فالوده سیب، گلاب، عرق بیدمشک و عسل برای موفقیت بیشتر در امتحانات اثر گذار است.
وی ادامه داد: از دیدگاه طب ایرانی، هر غذایی کیفیتی به لحاظ گرمی و سردی و تری و خشکی دارد و نوع غذا باید متناسب با مزاج هر فرد باشد.
وی با اشاره به اینکه، افرادی که دچار زودخشمی و اضطراب و عدم تمرکز هستند، نباید در خوردن غذاهای تند و تیز افراط کنند، افزود: مصرف غذاهای گرم رو به اعتدال مانند انواع خورشتها مثل خورشت بادام، فسنجان بادام، خورشت سیب و آلو، خورشت به و آلو، شیر بادام برای این گروه مناسب است. از جمله مغزیجاتی که در طب ایرانی تقویت کننده مغز ذکر شده، بادام است؛ بنابراین توصیه میشود، برای افزایش حافظه و بهبود عملکرد مغزی در حد اعتدال بادام درختی، مویز، فندق، نخود و کشمش استفاده شود.
عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در مورد افرادی که هنگام مطالعه دچار افت قند میشوند و یا تمایل به مصرف شیرینی دارند، کشمش، مویز، حلوای بادام، شله زرد و حریره بادام توصیه میشود.
انتهای پیام/