ساس، ازدحام ۲۰۰ درصدی و ایدز؛ بحران در زندان‌های فرانسه به اوج رسید

14:04 - 07 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۱۰۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ساس، ازدحام ۲۰۰ درصدی و ایدز؛ بحران در زندان‌های فرانسه به اوج رسید
آمارها و بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که زندان‌های فرانسه در مسیر وخامت بیشتر شرایط پیش می‌روند و چشم‌انداز بهبود شرایط وجود ندارد.

خبرگزاری میزان – وضعیت زندان‌ها در فرانسه مدت‌هاست که به مرز هشدار رسیده و بحران‌های متعددی را از جهات مختلف ایجاد کرده است که بیش از هر چیز و هرکس، زندانیان را به‌عنوان افراد با آسیب‌پذیری بالا آزار داده و هدف قرار می‌دهد.

جدیدترین گزارش‌ها از رشد بحران‌های همپوشان در زندان‌های فرانسه حکایت دارند؛ این در حالی است که آمار‌های متعدد از افزایش شمار جمعیت زندانی در این کشور خبر می‌دهند و وعده‌های مقام‌های فرانسوی برای ساخت سلول‌های زندانی بیشتر همچنان زیر سایه انتقادها پشت موانع فیزیکی و مالی مختلفی مسدود شده‌اند.

وضعیت زندان‌ها در فرانسه در حالی در مسیر وخامت بیشتر پیش می‌رود که دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) تاکنون بار‌ها این کشور را به دلیل شرایط نامناسب بازداشت، محکوم کرده است.

پیامدهای کمبود نگهبانان و کارکنان زندان‌ها

یکی از جدی‌ترین مشکلات زندان‌های فرانسه که ارتباط مستقیمی با ازدحام جمعیت در این مراکز دارد، کمبود نگهبانان و کارکنان زندان‌ها است.

این مشکل به نوبه خود چالش‌ها و بحران‌های دیگری را رقم می‌زند که ازجمله آن‌ها می‌توان به رشد خشونت و درگیری‌های مرگ‌بار اشاره کرد.

کمبود کارکنان زندان در فرانسه در موارد متعددی منجر به لغو حضور زندانیان در اتاق‌های ملاقات می‌شود و حتی دسترسی زندانیان به خدمات درمانی و پزشکی را محدود می‌کند.

زندگی در کنار حشرات

زندانیان برخی از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها در فرانسه غیربهداشتی هستند و وجود پرتعداد حشراتی از جمله ساس و سوسک در آن‌ها امری عادی است.

ازدحام بیش از حد زندانیان در برخی از مراکز یادشده امکان سمپاشی و ضدعفونی آن‌ها جهت مقابله با حشرات را از بین می‌برد.

اشغال ۲۰۰ درصدی فضای زندان‌ها

آمار جمعیت زندانیان در فرانسه به‌وضوح در حال افزایش است؛ این امر سبب شده تا نرخ ازدحام جمعیت در برخی از زندان‌های این کشور به رقم‌های بی‌سابقه و حتی رکورد‌های نگران‌کننده‌ای برسد.

از سال ۱۹۹۰ تاکنون تعداد زندان‌ها و زندانیان در فرانسه در مسیر افزایش پیش می‌رود؛ آمار‌ها نشان می‌دهند که شمار زندانیان در فرانسه هرگز به این اندازه نبوده و جمعیت زندانیان تاکنون به این اندازه نرسیده بود.

در حال حاضر، زندانیان در زندان‌هایی با نرخ ازدحام متوسط ۱۵۳.۶ درصد ۲۲ یا حتی ۲۳ ساعت در روز، در سلول‌های غیربهداشتی کوچک حبس می‌شوند.

نرخ ازدحام جمعیت در برخی از زندان‌های فرانسه به‌طور متوسط ۱۵۴ درصد است؛ بحران ازدحام جمعیت در بازداشتگاه و مراکز حبس موقت در فرانسه بسیار بالاتر است.

در ۱۷ زندان و بازداشتگاه در خاک فرانسه و خارج از خاک این کشور در قلمرو‌های سرزمینی نرخ ازدحام جمعیت از ۲۰۰ درصد فراتر رفته است.

دیده‌بان بین‌المللی زندان‌ها اعلام کرد که شرایط بازداشت در برخی از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های فرانسه هر سال بدتر می‌شود.

نبود امکانات گرمایشی و سرمایشی

شمار قابل توجهی از زندان‌های فرانسه فاقد سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هستند؛ به این معنا که همان قدر تابستان برای زندانیان به معنی مرگ بر اثر گرما است، زمستان نیز با سرما برای آن‌ها کشنده و آزاردهنده می‌شود.

به گزارش francebleu، سرما در زندان‌های فرانسه چه قدیمی و چه مدرن به بحرانی جدی تبدیل شده است؛ زندانیان فرانسوی در روز‌های سرد سال، شرایط دشواری را می‌گذرانند؛ تلاش آن‌ها برای مقابله با سرما در سلول‌های زندان‌ها اصلا موفقیت‌آمیز نیست.

در حالی که زندانیان به وضعیت سرما در زندان‌ها اعتراض دارند، خانواده‌های آن‌ها می‌گویند که مقام‌های زندان این موضوع را تکذیب کرده و مدعی فعالیت درست سیستم گرمایشی هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرما فقط مشکل زندان‌های با تاسیسات فرسوده در فرانسه نیست، بلکه سردی هوا در زندان‌های نسل جدید مانند زندان آلزاس که ۲سال پیش افتتاح شد، یک مسئله جدی است.

ساختمان‌های فروپاشیده زندان‌ها

شمار قابل توجهی از زندان‌های فرانسه از لحاظ ساختمان و زیرساخت‌ها به‌شدت ضعیف هستند که در برخی موارد، منتقدان از آن‌ها با عنوان تاسیسات مخروبه و غیربهداشتی یاد می‌کنند.

از ۲۳ زندان تعطیل اعلام‌شده به دلیل زیرساخت‌ها و تاسیسات مخروبه در سال ۲۰۰۹ ازسوی وزارت دادگستری فرانسه فقط ۴ زندان در نهایت تعطیل شدند؛ ضمن اینکه تعطیل شدن هر زندان به معنای بالا رفتن نرخ اشغال دیگر زندان‌ها است.

به‌عنوان مثال، بازداشتگاه لیموژ فرانسه که در سال ۱۸۵۶ برای پذیرش ۸۳ زندانی تاسیس شد، در حال حاضر ۱۶۶ زندانی عمدتا در انتظار محاکمه به‌سر می‌برند.

برخورد‌های خشونت‌بار با زندانیان

در میانه رشد وخامت اوضاع در زندان‌های فرانسه، رفتار‌های خشونت‌بار و غیرانسانی با زندانیان نیز افزایش می‌یابد.

سیستم زندان‌های فرانسه ادعا می‌کند که شلوغی بیش از حد زندان عامل اصلی افزایش خشونت این مراکز است و سبب افزایش رشد درگیری‌های خشونت بار مین زندانیان از یک‌سو و نگهبانان زندان‌ها با زندانیان ازسوی دیگر می‌شود.

جولان بیماری‌های همه‌گیر و عفونی

یکی دیگر از بحران‌های موجود در زندان‌های فرانسه شیوع بیماری‌های همه‌گیر و عفونی است؛ در پایان دهه ۱۹۸۰، ایدز در زندان‌های فرانسه ویرانی گسترده به بار آورد.

براساس آمارها، تعداد افرادی که پشت میله‌های زندان به این ویروس آلوده می‌شوند، تا ۱۰ برابر بیشتر از جمعیت عمومی است؛ سیستم زندان‌های فرانسه در سال ۱۹۹۱، زیر فشار این بحران اعتراف کرد که دیگر قادر به مقابله با این مشکلات بهداشت عمومی نیست.

به گزارش vivamagazine، گسترش بیماری ایدز در میان زندانیان به یک نگرانی جدی در جمعیت عمومی فرانسه تبدیل شده است؛ وزیر بهداشت فرانسه هشدار داد: ما در یک وضعیت اضطراری واقعی بهداشتی هستیم؛ علاوه بر ایدز، هپاتیت B و C، سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی در زندان‌ها شناسایی می‌شود؛ ضمن اینکه آسیب‌های قلبی و ریوی، خودکشی، اعتصاب غذا و خودزنی بسیار گسترده است.

در سال ۱۹۹۴ قانونی دستور انتقال مراقبت‌های بهداشتی برای زندانیان را صادر کرد؛ این قانون تاکید کرد که مسئولیت دیگر بر عهده وزارت دادگستری نیست، بلکه بر عهده وزارت بهداشت فرانسه است.

با وجود این، واقعیت امروز پشت میله‌های زندان به سیاق گذشته است و وضعیت سلامت زندانیان موضوع بررسی‌های اندکی واقع شده است.

در برخی از زندان‌های فرانسه حتی پزشکی برای مراقبت از هزاران زندانی وجود ندارد؛ در عین حال، نبود امکانات و تمهیدات خاص مانند انتقال زندانیان به بیمارستان‌ها بر مشکلاتی مانند نبود پزشک و کمبود امکانات درمانی در زندان‌ها بار شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *