واقعیت‌های زندان‌های فرانسه؛ فروپاشی زیرساخت‌ها و پهپاد‌های قاچاقچی

13:01 - 01 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۷۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
واقعیت‌های زندان‌های فرانسه؛ فروپاشی زیرساخت‌ها و پهپاد‌های قاچاقچی
زندان‌های فرانسه با بحران‌های درهم تنیده‌ای مواجه هستند که سبب می‌شوند این مراکز بیش از هر زمان دیگری زندانیان را در معرض آسیب‌های جدی قرار دهند.

خبرگزاری میزان – زندان‌های فرانسه یکی از اصلی‌ترین مراکزی هستند که واقعیت حقوق بشر در این کشور را ورای ادعا‌های آن به نمایش در می‌آورند.

وضعیت زندان‌های فرانسه تاکنون بار‌ها سبب محکومیت این کشور از سوی گروه‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های حقوق بشری شده و حتی محکومیت پاریس را در دیوان اروپایی حقوق بشر به دنبال داشته است.

واقعیت آنچه در سیستم زندان‌های فرانسه می‌گذرد، با این عبارت قابل توصیف هستند: زیرساخت‌های فروپاشیده، موادمخدر، خشونت مرگ‌بار، پهپاد‌های قاچاقچی، رفتار‌های غیرانسانی و ازدحام جمعیت.

وخامت اوضاع در زندان‌های فرانسه سبب شد تا پدیده‌ای به نام اینفلوئنسرهای زندانی در این کشور نمایان شود.

اینفلوئنسر‌های زندانی

اینفلوئنسر‌های زندانی پدیده‌های جدیدی هستند که درباره وضعیت نامناسب زندان‌های فرانسه دست به افشاگری گسترده می‌زنند.

این افراد که از زندانیان سابق یا فعلی در فرانسه هستند، با انتشار ویدیو‌ها و صحبت‌های خود وضعیت نامناسب در زندان‌های این کشور را تشریح می‌کنند.

آن دسته از اینفلوئنسر‌هایی که از درون زندان گزارش‌هایی را برای جامعه عمومی منتشر می‌کنند، می‌گویند که اگر پول داشته باشید، همه چیز در زندان وجود دارد، حتی گوشی تلفن همراه.

ویدیو‌هایی که این زندانیان منتشر می‌کنند شامل تصاویری از زیرساخت‌های فروپاشیده زندان‌ها، خرید و فروش موادمخدر، ... هستند.

مقام‌های زندان‌های فرانسه نیز با تایید گزارش‌های ورود کالا‌های قاچاق به زندان‌های این کشور، اعلام کردند که در برخی از موارد موفق به کشف گوشی تلفن همراه، مواد مخدر، الکل، ... می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند دلیل شکل گرفتن اینفلوئنسر‌های زندانی در فرانسه، کمبود نیرو به موازات ازدحام جمعیت است؛ به عبارت دیگر نقض افتضاح قوانین در سیستم زندان‌های فرانسه ناشی از ازدحام جمعیت بیش از حدی است که هر ماه رکورد جدیدی ثبت می‌کند.

پهپاد‌های قاچاقچی

در حالی که به نظر می‌رسد زندان‌های فرانسه پشت دیوار‌های بلند و سیم‌های خاردار غیرقابل نفوذ هستند، واقعیت این است که قاچاق کالا‌های ممنوعه به این مراکز همچنان ادامه دارد.

براساس یک گزارش در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴ کیلو حشیش، ۱۰۰ گرم کوکائین و مقادیری قرص اکستازی به همراه ۱۵ چاقو و ۹۰۰ تلفن همراه فقط در یک زندان فرانسه کشف و توقیف شد.

ورود این کالا‌های قاچاق به زندان‌های فرانسه از طریق پهپاد‌ها انجام می‌شود؛ پدیده‌ای که در حال رشد است.

در سال ۲۰۲۳ پرواز ۴۷۵ پهپاد در آسمان زندان‌های یک منطقه فرانسه ثبت شد؛ این نرخ در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ پرواز بود.

خشونت مرگ‌بار

خشونت مرگ‌بار مانند ضرب‌وشتم‌هایی که گاهی به دلیل اختلاف‌های کوچک رخ می‌دهند، از مشکلات واقعی زندان‌ها در فرانسه است.

ناظران کمبود شدید کارکنان را در کنار خستگی کارکنان حاضر از جمله دلایل رشد خشونت در این مراکز می‌دانند.

ازدحام جمعیت

ازدحام جمعیت زندانیان در زندان‌های فرانسه طی سال‌های اخیر در مسیر روبه‌رشد پیش رفته و پیامد‌های مخاطره‌آمیزی را برای زندانیان این کشور در پی داشته است.

براساس آخرین آمارها، تراکم جمعیت در زندان‌های فرانسه در اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲) رکورد جدیدی را ثبت کرد و به میانگین ۱۲۲.۹ درصد رسید.

در مراکز بازداشت، که در آن زندانیان محکوم به حبس کوتاه یا در انتظار محاکمه در زندان هستند، این نرخ ازدحام جمعیت به‌طور متوسط به ۱۴۷.۶ درصد می‌رسد.

ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه مشکلات جدی را برای زندانیان ایجاد می‌کند که از جمله آن‌ها نرخ بالای خشونت و دسترسی نداشتن به امکانات اولیه بهداشتی هستند.

رفتار‌های غیرانسانی

در سال‌های اخیر ۴۷ زندان فرانسه از سوی دادگاه‌های این کشور یا دیوان حقوق بشر اروپا به دلیل رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با زندانیان محکوم شده‌اند.

رفتار‌های غیرانسانی با زندانیان شامل در نظر نگرفتن سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و الکترونیکی که زندانیان را ناچار به گذراندن دوران حبس در شرایط دشوار می‌کند، می‌شود.

در چنین شرایطی مشکلات روحی و روانی زندانیان سبب نگرانی‌های جدی برای کارشناسان بهداشتی می‌شود.

براساس یک مطالعه ملی در مورد سلامت روان در جمعیت‌های خارج از زندان (SPCS) که در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن / اسفند ۱۴۰۱) منتشر شد، نیمی از افرادی که پس از آزادی از بازداشت مورد بازجویی قرار گرفتند، تحت تاثیر یک اختلال مرتبط با مواد‌مخدر هستند، یک سوم از مردان و نیمی از زنان از اختلالات اضطرابی یا خلقی، ۱۰ درصد از مردان و یک ششم از زنان از سندرم روان پریشی و یک چهارم مردان و نیمی از زنان از بی‌خوابی رنج می‌بردند.

۱۵ هزار سلول زندانی جدید؛ تلاش فرانسه برای مقابله با بحران در زندان‌ها

وزارت دادگستری فرانسه تلاش دارد از طریق ایجاد ۱۵ هزار سلول زندان با بحران‌های درهم تنیده در این مراکز مقابله کند.

اجرایی شدن این ایده چندان ممکن به نظر نمی‌رسد و به دلیل هزینه‌های هنگفت مورد انتقاد قرار دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *