قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران: دستگاه عدلیه اجزا و ارکانی دارد که باید با هم کار کنند و پیوستگی داشته باشند

16:37 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۲۰۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران: دستگاه عدلیه اجزا و ارکانی دارد که باید با هم کار کنند و پیوستگی داشته باشند
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت:اجزا و ارکان دستگاه عدلیه باید در کنار هم کار کنند و از پیوستگی برای ثمربخش بودن روند رسیدگی برخوردار باشند.  

خبرگزاری میزان- حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پیشوا که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی میر امینی امام جمعه، سید رضا سجودی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان تهران و تاجیک نوری فرماندار شهرستان پیشوا و اعضای کارخانه، فرماندار پاکدشت و اعضای شورای تامین و مدیران ادارات و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد با درود و سلام به مقام شامخ تمامی شهدا و شهدای مقاومت و کسانی که در راه اعتلای نظام اسلامی تلاش می‌کنند، اظهار کرد: جایگاه قضا و قضاوت مهم است و اگر کسی ادب و احترام قانون در جامعه را رعایت نکرد به دستگاه عدلیه سپرده می‌شود.

شاکرمی با اشاره به اینکه بعد از آمار جرم سرقت و مواد مخدر، جرم درگیری، توهین و افترا در استان تهران بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است، افزود: چند سال قبل جرم درگیری، توهین و افترا آمار کم برخوردار بود و نمودی نداشت، ولی در حال حاضر این آمار افزایش یافته که به رعایت نکردن ادب و بی احترامی‌های دورن جامعه و عدم رعایت قانون بر می‌گردد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران احترام به قانون و قانون مداری را وظیفه همه دانست و عنوان کرد:احترام به قانون و قانون مداری وظیفه همه دستگاه‌ها است و دستگاه قضایی باید ضمن قانون مداری، نظارت بر اجرای قانون داشته باشد و آن کسی که از قانون تخطی می‌کند، عدلیه بر اساس برقراری قسط و اعمال قانون، نظم و آرامش را در جامعه ساری می‌کند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: دستگاه عدلیه اجزا و ارکانی دارد که باید با هم کار کنند و پیوستگی داشته باشند تا موجب ثمربخشی روند رسیدگی در صدور حکم برای جامعه شود.

شاکرمی اشاره کرد: برخی از موضوعات که به دادگستری ارجاع می‌شود نیازمند بررسی کارشناس است و کارشناس به این گونه موضوعات تخصصی و فنی می‌پردازد و در آخر نظریه کارشناسی را به قاضی ارائه می‌دهد، زیرا کسی که حکم صادر می‌کند باید بر جنبه‌های علمی و تخصصی موضوع تسلط و احاطه داشته باشد.

وی گفت: کارشناس باید بر اساس علم و موازین قانون موضوع را پیش ببرد چنانچه اگر وکلا، پایبند به دفاع از دادرسی عادلانه باشند و از حق دفاع کنند کار به درستی و روال قانونی پیش می‌رود.

شاکرمی افزود: پیوستگی، هم پوشانی و هماهنگی در کار و خدمت به مردم لازم است تا در کنار هم باشند تا همچون که مردم می‌خواهند در تحقق عدالت افراد مورد وثوق استیفای حق کنند و اطمینان خاطر داشته باشند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران جایگاه قاضی و قضاوت را خطیر و ارزشمند توصیف نمود و خاطرنشان کرد: در دادرسی‌ها باید درست انجام وظیفه شود، زیرا در حدود الهی کار قاضی مقایسه با نعمت باران می‌شود که بر زمین می‌بارد و موجب زنده شدن زمین است.

شاکرمی مسئله صیانت و پیشگیری از مجموعه‌ها را مسئله مهم و ضروری دانست و گفت: باید مدیران دستگاه‌های اجرایی و قضایی، خود سرآمد پیشگیری از وقوع جرم باشند چنانچه مردم در خانواده با امر به معروف و نهی از منکر خانواده را واکسینه و از آسیب‌ها دور می‌کنند.

وی اضافه کرد: تمامی افراد در جامعه مسئول هستند و باید جامعه پذیر و از همه مهم‌تر مسئولیت پذیر باشند و به حقوق دیگران احترام بگذارند تا ضمانت اجرایی قانون بالا رود و نظم و آرامش در درون جامعه نهادینه شود.

شاکرمی مقوله‌های عدالت را وسیع دانست و گفت: هنجار‌ها باید از خانواده شروع شود و همانطور که مبین است ما عدالت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و ... داریم و عدالت تنها منحصر به عدالت قضایی نیست و یکی از ارکان آن عدالت قضایی در محکمه است و وظیفه همه ارکان نظام است که مواظب باشند ظلمی صورت نپذیرد یا قانون بی دلیل وضع نشود.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران پیشگیری از وقوع جرم را فرا قوه‌ای دانست و گفت: تمامی دستگاه‌ها و مسئولین ارگان‌ها در این مقوله سهیم هستند و باید تعامل داشته باشند، زیرا دادستان با احیای حقوق عامه به اختلاف بین دستگاه‌های اجرایی و دولتی هشدار می‌دهد و از کج روی‌ها جلوگیری می‌کند.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از زحمات محمدتقی تقی زاده دادستان سابق پیشوا تقدیر شد و فیاض مرادی دادستان جدید شهرستان پیشوا حکم انتصاب خود را از حاجی رضا شاکرمی قائم رئیس کل دادگستری استان تهران دریافت کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *