آیا آرای قضایی صادره در مورد اموال غیرمنقول موضوع ماده یک قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، معتبر است؟

15:52 - 01 آبان 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۷۹۸
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
آیا آرای قضایی صادره در مورد اموال غیرمنقول موضوع ماده یک قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، معتبر است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه، در پاسخ به سوالی درباره ماده یک قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در تاریخ ۲۳ مهرماه صادر شده است.

خبرگزاری میزان - اداره کل حقوقی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا آراء قضایی اموال غیرمنقول که در رابطه با موضوع ماده یک قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول صادر شده، معتبر است یا خیر، نظریه مشورتی خود را در تاریخ ۲۳ مهرماه اعلام کرده است.

طبق این نظریه مشورتی، از حکم مقرر در ذیل ماده یک قانون مذکور، بی‌اعتباری آراء صادره از مرجع قضایی در خصوص معاملات موضوع این ماده قابل استنباط نیست و در فرض سؤال، محکوم‌له می‌تواند وفق مقررات مربوط و عندالاقتضاء با رعایت حکم مقرر در ماده ۱۰ قانون یادشده، برای دریافت سند رسمی مالکیت اقدام کند.

شماره نظریه: ۷/۱۴۰۳/۴۰۵ اداره کل حقوقی قوه قضاییه

استعلام:

آیا آراء قضایی که در مورد املاک غیرمنقول موضوع ماده یک قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مصوب ۱۴۰۳ صادر شده است، معتبر است و یا آنکه با توجه به حکم صریح این ماده که فقط از دو نوع شیوه احراز مالکیت یاد کرده است و در مورد آراء قضایی؛ (از جمله راجع به تقسیم ترکه و اثبات مالکیت) ثبت نشده در دفاتر ثبت اسناد و املاک تصریحی ندارد، فاقد اعتبار است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

از حکم مقرر در ذیل ماده یک قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مصوب ۱۴۰۳، بی‌اعتباری آراء صادره از مرجع قضایی در خصوص معاملات موضوع این ماده قابل استنباط نمی‌باشد و در فرض سؤال، محکوم‌له می‌تواند وفق مقررات مربوط و عندالاقتضاء با رعایت حکم مقرر در ماده ۱۰ قانون یادشده، برای دریافت سند رسمی مالکیت اقدام کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *