حمله به نیرو‌های یونیفل؛ جنایتی با پیامد انزوای بین‌المللی برای رژیم صهیونیستی

8:54 - 26 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۸۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمله به نیرو‌های یونیفل؛ جنایتی با پیامد انزوای بین‌المللی برای رژیم صهیونیستی
حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل که جنایت جنگی توصیف شده، حتی اعتراض و انتقاد متحدان غربی این رژیم را درپی داشته است.

خبرگزاری میزان - تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و سازمان ملل درباره عملیات‌های حفظ صلح در جنوب لبنان در روز‌های اخیر تشدید شده است.

شورای امنیت سازمان ملل پس از وقوع یک رشته حمله‌ ازسوی رژیم صهیونیستی در روز‌های گذشته نگرانی شدید خود را نسبت به امنیت نیرو‌های حافظ صلح در لبنان ابراز کرده است.

گزارش‌های منتشرشده در روز‌های گذشته حاکی از حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه مواضع سازمان ملل در جنوب لبنان است. 

حمله‌های رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل

شورای امنیت در بیانیه‌ای که با اجماع ۱۵ عضو شورای امنیت در ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) تصویب شد، گفت: نیرو‌های حافظ صلح و اماکن سازمان ملل هرگز نباید هدف حمله قرار گیرند.

ارتش رژیم صهیونیستی طی روز‌های اخیر در چندین نوبت به یونیفیل حمله کردند، به دوربین‌ها آسیب رساندند، به‌طور مستقیم به نیرو‌های حافظ صلح شلیک کردند؛ ۲ تانک رژیم صهیونیستی در ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) به‌مدت ۴۵ دقیقه وارد محوطه سازمان ملل شده و بمب‌های دودزا را منفجر کردند.

رژیم صهیونیستی در همان روز از یونیفیل خواست کرد که ۵ کیلومتر از خط آبی که مرز بین اراضی اشغالی و لبنان را تشکیل می‌دهد، عقب‌نشینی کند؛ رژیم صهیونیستی مدعی شد که هدف از این درخواست، دور کردن نیرو‌های یونیفل از خطر است؛ این درحالی است که این رژیم خود عامل به‌خطر افتادن جان صلح‌بانان سازمان ملل است. 

حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل؛ جنایتی با پیامد انزوای بین‌المللی

در هر مورد، ارتش رژیم صهیونیستی یا ادعا کرده که در دفاع از خود علیه حزب‌الله عمل می‌کند یا اینکه اقدام‌هایش تصادفی بوده است؛ این ادعا‌ها نتوانسته بقیه جهان را متقاعد کند.

آمریکا (متحد اصلی رژیم صهیونیستی)، چندین کشور اروپایی و اتحادیه اروپا همگی اعلام کرده‌اند که نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل نباید آسیب ببینند؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که این حمله‌ها ناقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی بوده و احتمالا جنایت‌های جنگی محسوب می‌شود. 

یونیفیل از سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۶/۱۳۵۷ شمسی) ۳۳۷ نیروی حافظ صلح را از دست داده است؛ لبنان از نظر انسانی پرهزینه‌ترین عملیات صلح‌بانی برای سازمان ملل بوده است. 

رژیم صهیونیستی در مسیر انزوای بیشتر

مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند، رژیم صهیونیستی را به تلاش برای جلوگیری از دیده شدن آنچه نظامیانش در لبنان و غزه انجام می‌دهند، متهم کرد.

مارتین اضافه کرد: اسرائیل اساسا اکنون نه‌تنها سازمان ملل و نیروی حافظ صلح سازمان ملل، بلکه نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را تضعیف کرده و باید از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

در همین حال، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا خواسته تا توافق تجارت آزاد این اتحادیه با رژیم صهیونیستی را به‌حالت تعلیق درآورند.

انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا هم با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که حمله‌های رژیم صهیونیستی به نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل مغایر با قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل؛ جنایتی با پیامد انزوای بین‌المللی

 

در این بیانیه آمده: ما، وزیران خارجه فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس نگرانی عمیق خود را درپی حمله‌های اخیر ارتش اسرائیل به پایگاه‌های یونیفل که چندین صلح‌بان را مجروح کرده، ابراز می‌کنیم؛ این حمله‌ها باید فورا متوقف شود؛ هرگونه حمله عمدی علیه یونیفل برخلاف قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است؛ حفاظت از حافظان صلح برعهده همه طرف‌های درگیری است.

در همین حال، منتقدان می‌گویند که صدور بیانیه‌های محکوم‌کننده به اندازه کافی برای جلوگیری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی کافی نیست. 

انگلیس، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و فرانسه، رژیم صهیونیستی را به نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه متهم کرده‌اند، اما هیچ اقدام میدانی برای اطمینان از توقف نقض حقوق بشر ازسوی رژیم اشغالگر انجام نداده‌اند. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم هشدار داد: تصویر سازمان ملل که حتی نمی‌تواند از کارکنان خود محافظت کند، برای نظام بین‌الملل شرم‌آور و نگران‌کننده است؛ می‌خواهیم بدانیم که شورای امنیت منتظر چه‌چیز دیگری برای متوقف کردن اسرائیل است. 

حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل؛ جنایتی با پیامد انزوای بین‌المللی

مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا هم روز چهارشنبه، ۲۵ مهر پس از تماس با ۱۵ همتای خود، گفت: کشور‌های اتحادیه اروپا که در ماموریت حافظ صلح سازمان ملل در لبنان مشارکت دارند، می‌گویند که فقط سازمان ملل می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا به ماموریت یونیفل پایان دهد یا خیر؛ همه کشور‌هایی که بخشی از یونیفل در لبنان هستند، قاطعانه از ماموریت صلح‌بانان در لبنان حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *