هشدار یونیسف و برنامه جهانی غذا درباره پیامد‌های جنگ لبنان برای غیرنظامیان

17:00 - 24 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۶۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار یونیسف و برنامه جهانی غذا درباره پیامد‌های جنگ لبنان برای غیرنظامیان
مقام‌های یونیسف و برنامه جهانی غذا که طی سفری ۳ روزه درپی جنگ رژیم صهیونیستی در لبنان حضور داشتند، بر رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه تاکید کردند.

خبرگزاری میزان - سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری طی روز‌های گذشته بار‌ها درباره پیامدهای ویران‌گر جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان، به‌ویژه برای غیرنظامیان، هشدار داده‌اند.

یونیسف و برنامه جهانی غذا اعلام کردند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان آسیب دیده‌اند؛ همچنین صد‌ها هزار نفر دیگر به‌دنبال امنیت در مناطق دیگر لبنان هستند.

نمایندگان این ۲ سازمان که به لبنان سفر کردند، می‌گویند که تقریبا ۱۹۰ هزار آواره در بیش از هزار پناهگاه زندگی می‌کنند.

تد چایبان، معاون مدیر اجرایی یونیسف و کارل اسکائو، معاون مدیر برنامه جهانی غذا، در بیانیه‌ای گفتند: در سفر ۳ روزه به لبنان، شاهد ویرانی و احساس ترس و سردرگمی مردم بودیم؛ آینده برای این افراد تا زمانی که کشورشان زیر آتش است، نامشخص خواهد بود. 

در ادامه بیانیه آمده است: خانواده‌ها در شرایط خطرناکی زندگی می‌کنند؛ با تشدید درگیری، آسیب‌های روانی بر جمعیت، به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان، در حال افزایش است؛ تقریبا همه کودکان در لبنان به‌نوعی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند؛ بسیاری از قربانیان بمباران‌ها، با از دست دادن عزیزان، خانه‌های خود، دسترسی به آموزش و پرورش مواجه و با آینده‌ای مبهم در فقر عمیق‌تر روبرو هستند. 

نماینده‌های این ۲ سازمان بین‌المللی در ادامه بیانیه خود تاکید کردند: قوانین بین‌المللی بشردوستانه باید رعایت شود؛ باید حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در اولویت قرار داشته باشد؛ این شامل حفاظت از مدارس، بیمارستان‌ها، سیستم‌های آب و تضمین عبور و مرور ایمن برای غیرنظامیانی است که از مناطق درگیری فرار می‌کنند. 

به‌گفته معاون مدیر اجرایی یونیسف و کارل اسکائو، هیچ کودکی نباید با استفاده بی‌رویه از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت مواجه شود؛ همچنین همه کسانی که تلاش می‌کنند با کمک‌های نجات‌دهنده به آن‌ها برسند، نیز باید محافظت شوند.

در همین حال، مقام یونیسف گفت که بیش از ۴۰۰ هزار کودک در لبنان طی ۳ هفته گذشته به‌دلیل جنگ رژیم صهیونیستی آواره شده‌اند. 

چایبان هشدار داد که این جنگ تلفات سنگینی بر سیستم مدارس لبنان وارد می‌کند؛ وی گفت: درحالی که امروز اینجا نشسته‌ایم، ۱.۲ میلیون کودک (در لبنان) از آموزش محروم هستند. 

وی اضافه کرد: مدارس یا از دسترس خارج شده‌اند، یا براثر جنگ آسیب دیده‌اند یا به‌عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این جنگ همچنین بر دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی تاثیر گذاشته و ده‌ها مرکز بهداشتی اولیه را از دسترس خارج کرده است؛ علاوه بر این، ۱۲ بیمارستان یا دیگر فعالیت نمی‌کنند یا تنها تا حدی کار فعال هستند. 

تس اینگرام، سخنگوی یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا، درباره پیامد‌های جنگ رژیم صهیونیستی برای زنان باردار ابراز نگرانی کرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *