همه‌گیری طرح «مرکز بازگشت» در اروپا؛ هلند به دنبال اخراج مهاجران به اوگاندا

12:29 - 26 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۹۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
همه‌گیری طرح «مرکز بازگشت» در اروپا؛ هلند به دنبال اخراج مهاجران به اوگاندا
سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های ضدمهاجرتی در کشورهای اروپایی، سبب حرکت این کشورها ازجمله هلند به سمت اجرای طرح‌های ضدمهاجرتی مانند «مرکز بازگشت» شده است.

خبرگزاری میزان – هلند که در سال‌های اخیر با موجی از انتقاد‌ها به دلیل بی‌توجهی به وضعیت پناهجویان و مهاجران مواجه بود، با الگوبرداری از دیگر کشور‌های اروپایی یک طرح جنجالی مهاجرتی را دنبال می‌کند.

به گزارش dutchnews، وزیر تجارت و توسعه هلند اعلام کرد این کشور در حال بررسی طرحی برای اعزام پناهجویان آفریقایی حاضر در هلند به اوگاندا است.

وی این موضوع را در جریان بازدید از اوگاندا، کشوری واقع در آفریقای شرقی اعلام کرد، اما توضیحات بیشتری در این باره نداد؛ گیرت ویلدرز، رئیس یک حزب راست افراطی در هلند پیشتر از این طرح استقبال کرده بود.

وزیر خارجه اوگاندا نیز در مصاحبه‌ای با یک رسانه هلندی اظهار کرد که کشورش برای هرگونه مذاکره در این رابطه آماده است.

این طرح از یک روند اروپایی برای ایجاد «مرکز بازگشت» در خارج از اتحادیه اروپا پیروی می‌کند که پناهجویان و مهاجران را پیش از بازگرداندن آن‌ها به کشور‌های خود، اسکان می‌دهد.

تعداد مراکز بازگشت در اتحادیه اروپا در حال افزایش است و اخیرا اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا این رویکرد را تایید کرد.

درهمین چارچوب، نخستین کشتی حامل ۱۶ مهاجر (۱۰ بنگلادشی و ۱۰ مصری) اعزام‌شده از ایتالیا به آلبانی، روز گذشته وارد بندر این کشور شد؛ قرار است این مهاجران در مرکزی که گوانتانامو ایتالیایی نامیده می‌شود، مستقر شوند تا به‌اصطلاح به درخواست پناهندگی آن‌ها رسیدگی شود.

در حالی که طرح اخراج پناهجویان از انگلیس به روآندا در چارچوب طرح ضدمهاجرتی «مرکز بازگشت» شکست خورد، ایتالیا نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا است که مهاجران را به خارج از این بلوک منتقل کرد تا به درخواست پناهندگی آن‌ها رسیدگی شود؛ رم ادعا می‌کند که اجرای این طرح می‌تواند مهاجران را از سفر به ایتالیا منصرف کند، اما فعالان حقوق بشری خواهان توقف این روند هستند.

ایتالیا ۲ مرکز پذیرش پناهجو در آلبانی ساخته است که نتیجه نخستین توافق میان یک کشور اتحادیه اروپا برای هدایت مهاجران به یک کشور غیر اتحادیه اروپا در تلاش برای جلوگیری از ورود مهاجران محسوب می‌شود.

اگرچه قرارداد مهاجرتی ایتالیا و آلبانی ازسوی اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به‌عنوان نمونه‌ای از تفکر خارج از چارچوب در مقابله با موضوع مهاجرت به اتحادیه اروپا تایید شد، گروه‌های حقوق بشری آن را به‌عنوان سابقه‌ای خطرناک مورد انتقاد قرار دادند.

یک وکیل حقوق بشری که برنده جایزه حقوق بشر هلند نیز است، گفت: اگر این طرح به توافقی بین ۲ کشور منجر شود، یک شکست اساسی از تعهد هلندی به قوانین بین‌المللی است.

وی یادآوری کرد: تلاش‌های قبلی برای استفاده از اوگاندا به‌عنوان مرکز بازگشت شکست خورد؛ اقدام جدید دولت هلند در حالی مطرح شده است که سابقه حقوق بشر اوگاندا به طور پیوسته بدتر شده است.

یک کارشناس حقوق مهاجرت نیز در این باره اظهار کرد: اوگاندا مدتی است که از پناهندگان به‌عنوان یک پیاده سیاسی استفاده می‌کند؛ کشور‌های اروپایی حاضرند چشم خود را حتی روی نقض حقوق بشر ببندند، اگر این به نفع آن‌ها باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سیاست ضد مهاجرت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *