هدف قرار دادن امدادگران در لبنان؛ نمونه‌ نقض قوانین ازسوی رژیم صهیونیستی

8:55 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۷۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هدف قرار دادن امدادگران در لبنان؛ نمونه‌ نقض قوانین ازسوی رژیم صهیونیستی
الگوی واضح و مستمر رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن گروه‌های امدادی و آمبولانس در لبنان، نقض جدی قوانین بین‌المللی، به‌ویژه قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

خبرگزاری میزان - ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی از زمان آغاز حمله اخیر خود به لبنان، حمله‌های نظامی متعددی را به‌طور مستمر علیه آمبولانس‌ها و امدادگران، به‌ویژه آن‌هایی که وابسته به سازمان بهداشت اسلامی هستند، انجام داده است؛ این حمله‌ها به شهادت دست‌کم ۱۲۰ نفر از کارکنان پزشکی و امدادی منجر شده است.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به‌تازگی بدون ارائه هیچ مدرکی، هدف قرار دادن امدادگران و خودرو‌های آن‌ها را در مناطق مختلف لبنان با این ادعا که «آن‌ها سلاح حمل می‌کنند»، توجیه کرد. 

هدف قرار دادن عمدی امدادگران در لبنان

ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۴ (۲۲ مهر)، یک کاروان امدادی صلیب سرخ را در شهر ضربین در جنوب این کشور هدف قرار داد؛ در نتیجه این حمله ۴ امدادگر داوطلب مجروح شدند. این حمله پس از آن انجام شد که ارتش رژیم صهیونیستی در یک حمله هوایی اولیه خانه‌ای در صربین را هدف قرار داد و پس از ورود کاروان صلیب سرخ برای جست‌وجوی مجروحان، در دومین حمله هوایی همان محل را هدف قرار داد.

هدف قرار دادن امدادگران در لبنان؛ نمونه‌ای از نقض قوانین ازسوی رژیم صهیونیستی

این حمله درحالی انجام شد که صلیب سرخ پیش‌تر قرار شده بود تا در کنار یونیفل، نیروی حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان، از این منطقه بازدید کند. صلیب سرخ گزارش کرد که در این حمله هوایی علاوه بر مجروح شدن ۴ نفر از اعضای تیم، خودرو‌های آن نیز آسیب دیده است. 

ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه، ۲۳ مهر نیز ۲ کامیون کمک‌رسانی را که از منطقه بعلبک عبور می‌کردند، هدف قرار داد. به‌گفته منابع رسمی لبنانی، این کامیون‌ها پس از دریافت مجوز سازمان ملل برای ارسال کمک، پرچم‌های صلیب سرخ را برافراشته بودند. در این انفجار شیشه‌های ۲ کامیون شکسته و راننده یکی از آن‌ها مجروح شد. 

الگوی مشابه صهیونیست‌ها در لبنان و غزه

کارشناسان تاکید می‌کنند که حمله‌های رژیم صهیونیستی در لبنان از همان الگوی نوار غزه پیروی می‌کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که کامیون‌های کمک‌رسانی در آینده به بهانه‌های واهی به‌طور مستقیم و مداوم هدف قرار گیرند.

براساس قوانین بین‌المللی، صلیب سرخ باید به‌عنوان یک سازمان بی‌طرف که کار‌های بشردوستانه را در عملیات‌های میدانی انجام داده و به افرادی که در درگیری‌ها شرکت نمی‌کنند کمک می‌کند، مورد محافظت قرار گیرد. 

هدف قرار دادن امدادگران در لبنان؛ نمونه‌ای از نقض قوانین ازسوی رژیم صهیونیستی

ماموریت صلیب سرخ و سازمان‌های مشابه کاهش درد و رنج انسانی و ترویج احترام به حقوق کسانی است که از درگیری‌های مسلحانه و سایر موقعیت‌های خشونت آسیب دیده‌اند. لازم است از این افراد محافظت شود و تمام اقدام‌های احتیاطی منطقی برای محدود کردن تاثیر خصومت‌ها بر آن‌ها انجام شود. طرف‌های متخاصم وظیفه قانونی، اخلاقی و بشردوستانه دارند که از کارکنان امدادی و پزشکی محافظت کنند و مانع ارسال کمک نشوند.

قوانین بین‌المللی چه می‌گویند

ماده ۳۵ نخستین کنوانسیون ژنو و ماده ۲۱ کنوانسیون چهارم ژنو، هر ۲ حمایت از حمل‌ونقل پزشکی را الزامی می‌کنند. ماده ۲۱ پروتکل الحاقی دامنه این تعهد را گسترش داد تا شامل حمل‌ونقل پزشکی غیرنظامی علاوه بر حمل‌ونقل پزشکی نظامی تحت هر شرایطی شود. این ازسوی قانون ۲۹ حقوق بشردوستانه بین‌المللی عرفی پشتیبانی می‌شود، که مقرر می‌کند وسایل حمل‌ونقل پزشکی که فقط برای حمل‌ونقل پزشکی استفاده می‌شوند باید همیشه مورد احترام و محافظت قرار گیرند. 

هدف قرار دادن امدادگران در لبنان؛ نمونه‌ای از نقض قوانین ازسوی رژیم صهیونیستی

براساس اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی، حمله به تاسیسات پزشکی و وسایل حمل‌ونقلی که از نشان‌های متمایز فهرست شده در کنوانسیون‌های ژنو (ازجمله نشان‌های متعلق به صلیب سرخ) مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده می‌کنند، جنایت جنگی به‌حساب می‌آید؛ همچنین حمله به کارکنان، تاسیسات، مواد، واحد‌ها یا وسایل نقلیه مورد استفاده در یک ماموریت کمک‌های بشردوستانه، شامل این موضوع می‌شود. 

بنابراین، جامعه بین‌المللی باید به تعهدات خود برای حمایت و اجرای قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر عمل کند. باید به جنایت‌های جدی رزیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در نوار غزه و لبنان، ازجمله هدف قرار دادن عمدی آمبولانس‌ها و تیم‌های امدادی که مجروحان را انتقال و تخلیه می‌کنند، پایان داده شود؛ همچنین باید آزادی عبور و مرور تمامی ماموریت‌های پزشکی و بشردوستانه تضمین شود. هدف قرار دادن غیرنظامیان و ممانعت از رساندن کمک و امداد به آن‌ها نشان‌دهنده قصد کشتن عمدی افراد غیر درگیر در جنگ و عملیات نظامی است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *