برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با شهروند سیاه‌پوست ناشنوا و مبتلا به فلج مغزی

8:41 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۷۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با شهروند سیاه‌پوست ناشنوا و مبتلا به فلج مغزی
پلیس شهر فینیکس ایالت آریزونا آمریکا، برخورد خشونت‌باری با یک شهروند سیاه‌پوست ناشنوا فلج مغزی داشته و از اسلحه شوکر علیه وی استفاده کرده است.

خبرگزاری میزان – گزارش‌ها از دستگیری خشونت‌بار یک مرد سیاه‌پوست ناشنوا و مبتلا به فلج مغزی به دست پلیس شهر فینیکس در ایالت آریزونا حکایت دارند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، فعالان حقوق بشر و حامیان حقوق معلولان سه‌شنبه، ۲۴ مهر پس از انتشار تصاویر دوربین بدن پلیس که نشان می‌دهد پلیس فینیکس، یک مرد سیاه‌پوست ناشنوا و فلج مغزی را با خشونت دستگیر می‌کند، خشم و اعتراض خود را اعلام کردند.

براساس این ویدیو تایرون مک‌آلپین، شهروند سیاه‌پوست ۳۴ ساله آمریکایی ازسوی ۲ افسر پلیس شهر فینیکس، مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت؛ پلیس، مک‌آلپین را به مقاومت در برابر دستگیری متهم کرد.

این حادثه در ماه آگوست (مرداد) سال جاری رخ داد، اما تصاویر دوربین بدنه افسران پلیس دخیل در این حادثه روز گذشته منتشر شد و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

در این ویدیو مشخص است که ۲ افسر پلیس شهر فینیکس، در حالی که مک‌آلپین را به صورت روی زمین خوابانده‌اند، با فریاد به وی دستور می‌دهند؛ در عین حال، یکی از افسران مرتب وی را با مشت مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهد و یک افسر دیگر از اسلحه شوکر علیه مک‌آلپین استفاده می‌کند.

 

برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با شهروند معلول سیاه‌پوست

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز و ان‌بی‌سی نیوز، حادثه پس از آن رخ داد که پلیس فینیکس در ۱۹ آگوست (۲۹ مرداد) برای مقابله با سرقت یک دوچرخه در فروشگاه فراخوانده شد؛ مک‌آلپین در حالی هدف ضرب‌وشتم پلیس قرار گرفت که اتهامی درباره سرقت متوجه وی نیست و پلیس مدعی است که مک‌آلپین در پارکینگ فروشگاه در برابر دستورهای افسران پلیس «موضع تهاجمی» اتخاذ کرده و در برابر بازداشت مقاومت کرد.

برخلاف ادعاهای پلیس فینیکس، تصاویر به‌دست آمده از دوربین‌های کسب‌وکارهای اطراف محل حادثه نشان می‌دهند که مک‌آلپین از همان لحظات اولیه مواجهه با پلیس موضع دفاعی داشته و دست‌هایش را بالا برده است.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که فیلم دوربین بدنه افسران پلیس و فیلم‌های نظارتی از دستگیری مک‌آلپین، ازسوی وکلای وی به اشتراک گذاشته شده است.

 

یکی از فعالان حقوق بشری تاکید کرد: مک‌آلپین مظنون به یک جنایت واقعی نبود؛ وی هیچ اشتباهی مرتکب نشده بود؛ ضمن اینکه دارای چالش‌های متعدد برای ارتباط است.

کمیسیون ناشنوایان و کم‌شنوایان ایالت آریزونا نیز برخورد افسران پلیس با مک‌آلپین را دلسردکننده خواند و اعلام کرد که افسران پلیس از آموزش‌های لازم برای برخورد با ناشنوایان، کم‌شنوایان و نابینایان استفاده نمی‌کنند.

در حالی که بنابر اعلام رسمی اداره پلیس فینیکس افسران دخیل در حادثه ضرب‌وشتم مک‌آلپین همچنان در محل خدمت خود حضور دارند و در مرخصی اداری قرار نگرفته‌اند، این اداره اعلام کرد که در حال بررسی موضوع است.

 

برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با شهروند معلول سیاه‌پوست

وکیل مک‌آلپین با اشاره به اینکه وی به دلیل اتهام سرقت ۲۴ روز را در زندان گذرانده است، خواستار تایید بی‌گناهی وی در مرحله نخست شد.

اعتراض‌های عمومی به این حادثه، سبب شد دادستان ارشد شهر ماریکوپا ایالت آریزونا شخصا پرونده را بررسی کند.

وزارت دادگستری آمریکا در اوایل سال جاری در گزارشی اعلام کرد که اداره پلیس فونیکس حقوق قانونی افرادی را که بی‌خانمان را تجربه می‌کنند، نقض کرده و قوانین را به‌طور نامتناسب علیه اقلیت‌ها، ازجمله افرادی که دارای ناتوانی‌های رفتاری هستند، اجرا کرده است.

جلسه اولیه پیش از محاکمه مک‌آلپین برای ۱۳ نوامبر (۱۳ آبان) برنامه‌ریزی شده و دادگاه در اواخر فوریه (اوایل اسفند) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *