گفت‌وگو|

ماجرای تجاوز رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران؛ امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی ادامه می‌یابد

8:00 - 22 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۰۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ماجرای تجاوز رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران؛ امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی ادامه می‌یابد
رژیم صهیونیستی در ادامه جنایت‌های بی‌حدومرز خود، به‌تازگی بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران را در مرز لبنان و سوریه هدف قرار داد؛ اقدامی که با واکنش ایران همراه شد، هرچند نتوانست خللی در عزم کشورمان برای امدادرسانی به مجروحان لبنانی ایجاد کند.

اندکی بیش از یک سال از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) می‌گذرد و این رژیم درپی ناکامی در دست یافتن به اهداف ادعایی در هفته‌های اخیر درصدد گسترش جنگ در بخش‌های دیگری از منطقه برآمده است؛ با گذشت هر روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و در هفته‌های اخیر علیه لبنان، این رژیم برگ دیگری از جنایت‌های بی‌سابقه و کم‌سابقه را ورق می‌زند و زیر سایه و چتر حمایت شرکای غربی خود دست به اقدام تروریستی و جنایت‌کارانه‌ای می‌زند که از همه خطوط قرمز حقوقی، قانونی و اخلاقی عبور می‌کنند.

طی یک سال گذشته و در جریان حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان، مراکز و اماکن غیرنظامی از خدماتی تا اطلاع‌رسانی ازجمله آژانس خدمات‌رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (آنروا)، یونیفل، آشپزخانه جهانی، پزشکان بدون مرز، دفاتر رسانه‌ای، ... همگی هدف بمباران‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و همه تلاش‌ها برای توقف این روند بی‌فایده ماندند.

یکی از جنایت‌های پر تکرار رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته، حمله آن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و انجام کارزار‌های بازداشت و قتل‌عام کارکنان پزشکی و بیماران به ادعای بی‌اساس استفاده نظامی مقاومت فلسطین از این مراکز بوده است.

در طول سال گذشته، دست‌کم ۱۱۴ بیمارستان و درمانگاه غزه بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی غیرفعال شده‌اند و بسیاری از بیماران بدون دسترسی به خدمات ضروری پزشکی رها شده‌اند.

سکوت جامعه جهانی، سازوکار‌های حقوق بشری و محاکم بین‌المللی در برابر کشتار بیماران و آوارگان پناه‌گرفته در بیمارستان‌های غزه، قتل‌عام و بازداشت کارکنان درمانی و پزشکی، حفر گور‌های دسته‌جمعی برای از بین بردن آثار جنایت، بمباران مراکز بهداشتی و درمانی، ... این رژیم را بیش از هر زمانی برای تکرار این جنایت‌ها گستاخ کرد.

رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه، ۱۸ مهر اقدام به هدف قرار دادن بیمارستان هلال احمر ایران در مرز سوریه و لبنان کرد.

 

ماجرای تجاوز رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران؛ امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی ادامه می‌یابد

جزئیات جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان هلال احمر

افشار، دبیرکل هلال احمر در محل بیمارستان صحرایى هلال احمر در سوریه، نیز اعلام کرد: بیمارستان ۵۶ تختخوابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روز گذشته ازسوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با ۱۱ موشک هدف قرار گرفت؛ متاسفانه در جوار سوله‌ها، انبار دارویی و تعدادی آمبولانس هم مورد اصابت قرار گرفت.

براساس گزارش‌های رسمی، تاسیسات بیمارستان هلال احمر ایران که در مرز سوریه و لبنان واقع شده بود، شامل تجهیزات حیاتی بشردوستانه از جمله ۲۰۰ تخت بیمارستانی، یک بیمارستان صحرایی کاملا مجهز به ۵۶ تخت و تجهیزات پزشکی پیشرفته، واحد‌های تولید اکسیژن، اقلام مهم پزشکی، ۲ دستگاه نانوایی سیار، مواد غذایی و آب آشامیدنی، ۵ هزار بسته غذایی و دیگر مواد ضروریِ پناهگاهی بود.

انبار دارویی، تغذیه و اقلام زیستی به همراه ۲۰ آمبولانس و بیمارستان صحرایی ۵۶ تختخوابی هلال احمر که در حال آماده‌سازی برای خدمت به آوارگان جنگی در مرز سوریه و لبنان بود، درپی حمله‌های رژیم صهیونیستی در آتش سوخت.

 

ماجرای تجاوز رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران؛ امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی ادامه می‌یابد

قوانین بین‌المللی درباره حمله به بیمارستان هلال احمر چه می‌گویند؟

رژیم صهیونیستی به‌تازگی و در جدیدترین اقدام جنایت‌کارانه خود علیه مراکز درمانی و پزشکی، اقدام به بمباران بیمارستان صحرایی جمعیت هلال احمر ایران در مرز سوریه و لبنان کرد؛ بیمارستانی که با رعایت همه اصول و قواعد قانونی برای خدمات‌رسانی به مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در مرز سوریه و لبنان احداث شده بود.

بررسی کوتاهی در قوانین تاکید می‌کند که اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران در مرز لبنان و سوریه، برخلاف قوانین حقوق بشردوستانه و کنوانسیون‌های ۴ گانه ژنو بوده است؛ براساس قوانین یادشده هدف قرار دادن عمدی تاسیسات بشردوستانه و پزشکی ازسوی رژیم صهیونیستی نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه و به‌طور انکارناپذیری جنایت جنگی محسوب می‌شود.

براساس حقوق بین‌الملل، هرگونه حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی، به‌ویژه تاسیسات بشردوستانه و پزشکی، تجهیزات و بیمارستان‌ها، به‌طور قطعی ممنوع است؛ این مراکز و تجهیزات از حمایت کامل برخوردار بوده و باید در هر شرایطی بدون استثنا محترم شمرده شده و محافظت شوند؛ هرگونه نقض این اصل اساسی، نقض جدی حقوق بین‌الملل است و تحت هیچ شرایطی نباید تحمل شود.

 

 

واکنش مقام‌های داخلی به جنایت رژیم صهیونیستی علیه بیمارستان هلال احمر

این جنایت رژیم صهیونیستی با واکنش‌های گسترده‌ای ازسوی جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر پنجشنبه، ۱۹ مهر با اعلام خبر حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان در شامگاه چهارشنبه، ۱۸ مهر، اعلام کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو فعال و پیشروی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و در راستای اهداف انسان‌دوستانه خود به‌منظور کاهش آلام بشری آوارگان و غیرنظامیان آسیب‌دیده از حمله‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه کشور لبنان اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی ۵۶ تخت‌خوابی در مرز کشور سوریه کرد که متاسفانه این بیمارستان به همراه انبار دارویی آن شب گذشته مورخ ۹ اکتبر با حمله‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی به‌طور کامل در آتش سوخت.

وی تاکید کرد: این اقدام رژیم صهیونیستی، طبق اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه که براساس آن، هرگونه حمله و تعرض به اماکن و مراکز غیرنظامی‌به ویژه مراکز درمانی و بیمارستانی ممنوعیت مطلق دارد، محکوم است و ما با ارسال نامه به روسای فدراسیون و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، ضمن اعلام موضوع، خواستار محکومیت این اقدام و شکایت علیه رژیم اشغالگر شده‌ایم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در نامه به کیت فوربس رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال احمر و میرجانا اسپولیاریک ایگر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، خواستار محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان ۵۶ تختخوابی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان و شکایت علیه این رژیم اشغالگر شد.

وی در این نامه تصریح کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قویا هدف قرار دادن بیمارستان صحرایی و انبار داوریی مستقر در منطقه مرزی سوریه و لبنان را محکوم کرده و از فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر درخواست می‌کند تا ضمن محکوم کردن حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی، واکنش و اقدام‌های فوری و لازم، ازجمله انعکاس آن به سازمان ملل را انجام دهند.

ازسوی دیگر، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی سوریه و لبنان را به‌عنوان مصداق کامل جنایت جنگی توصیف و به شدت محکوم کرد.

 

ماجرای تجاوز رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران؛ امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی ادامه می‌یابد

وی با یادآوری ممنوعیت حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی طبق قوانین شناخته‌شده حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حمله‌های مکرر رژیم اشغالگر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و امدادی در غزه، لبنان و سوریه را نشانه روشنی از طغیان این رژیم علیه همه قواعد و هنجار‌های بین‌المللی دانست و خواستار واکنش صریح نهاد‌های ذی‌صلاح بین‌المللی از جمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی به‌عنوان جنایت جنگی شد.

بقایی همچنین با اشاره به ضرورت بسیج جامعه جهانی برای کمک به صد‌ها هزار لبنانی که طی ۲هفته اخیر به دلیل تشدید حملات رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی لبنان از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند، بر مسئولیت سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین‌المللی ذی‌ربط به‌ویژه کمیساریای عالی پناهندگان و صلیب سرخ برای کمک‌رسانی فوری به آوارگان تاکید کرد.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، در نامه‌ای به پاسکال کریستین، رئیس شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این جنایت، تصریح کرد: رژیم اسرائیل به تجاوز آشکار خود علیه حاکمیت جمهوری عربی سوریه ادامه می‌دهد و به‌طور عمدی غیرنظامیان، زیرساخت‌های حیاتی و حتی کاروان‌های بشردوستانه‌ای را که از سوریه به لبنان سفر می‌کنند، هدف قرار می‌دهد و به‌طور ظالمانه‌ای کمک‌های ضروری به نیازمندان را قطع می‌کند؛ در ۹ اکتبر ۲۰۲۴، رژیم اسرائیل یک حمله وحشیانه و عمدی علیه تاسیسات کمک‌های بشردوستانه هلال احمر ایران انجام داد که شامل یک بیمارستان صحرایی با ۵۶ تخت و تجهیزات پزشکی پیشرفته بود؛ این تاسیسات رسما کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را از ماموریت خود که صرفا ارائه کمک‌های نجات‌بخش به غیرنظامیان آواره لبنانی و قربانیان تجاوز بی‌وقفه و وحشیانه رژیم اسرائیل بود، مطلع کرده بود؛ این نقض فاحش ارتکابیِ رژیم اسرائیل به‌طور رسمی توسط ما در نامه مورخ ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴ به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اطلاع داده شد (S/۲۰۲۴/۷۳۴).

کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌ا‌لمللی وزارت امور خارجه نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ۵۶ تختخوابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سوریه به همراه انبار داروی آن و آتش زدن آن ضمن ایجاد مانع جدی در تامین خدمات بشردوستانه، جنایت جنگی محسوب می‌شود. همچنین نقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه مندرج در کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و قواعد عرفی بشردوستانه بین‌المللی است که هرگونه حمله به اماکن و مراکز غیرنظامی را به‌ویژه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مطلقا منع می‌کند.

 

ماجرای تجاوز رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران؛ امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی ادامه می‌یابد

عالیشوندی: خللی در روند کمک‌رسانی هلال احمر ایجاد نخواهد شد

درهمین رابطه راضیه عالیشوندی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با میزان، بر تداوم تلاش‌های این نهاد برای امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی تاکید کرد.

به گفته وی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه کشور، ریاست و دبیرخانه این کمیته را عهده‌دار است؛ این جمعیت در چارچوب یادشده وظایف و تکالیف ملی و بین‌المللی در زمینه حقوق بشردوستانه دارد.

عالیشوندی در ادامه درباره تصمیم جهت تاسیس بیمارستان صحرایی برای ارائه خدمات به مجروحان و آوارگان در لبنان، اظهار کرد: غیر از این، جمعیت هلال احمر وظایف ذاتی در کمک‌رسانی که به مصدومین، حادثه‌دیدگان و آوارگان دارد و همواره در جهت انجام وظایف بشردوستانه خود اقدام کرده است؛ جمعیت هلال احمر طی روز‌های گذشته برای امدادرسانی به آوارگان و مجروحان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان درپی هماهنگی‌های بین‌المللی اقدام به راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی کرد؛ این بیمارستان نخستین بیمارستان جمعیت هلال احمر برای کمک‌رسانی به آوارگان، مجروحان و حادثه‌دیدگان در این کشور بود.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای احداث بیمارستان یادشده انجام شده بود، تصریح کرد: ریاست جمعیت هلال احمر در جریان سفر به سوریه با هلال احمر سوریه هماهنگی لازم را انجام داد و وزیر امور خارجه نیز درپی سفر به سوریه و لبنان هماهنگی‌های بین‌المللی لازم را با مقام‌های ارشد این ۲ کشور انجام داد؛ جمعیت هلال احمر تصمیم گرفته بود که یک بیمارستان صحرایی در منطقه حمص سوریه راه‌اندازی کند که متاسفانه بر اثر حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی کل آن بیمارستان و تجهیزات درمانی، انبار‌های مربوطه مشتمل بر مواد غذایی، لوازم مصرفی پزشکی، آمبولانس‌ها و اقلام زیستی تخریب شد.

 

ماجرای تجاوز رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران؛ امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی ادامه می‌یابد

به گفته عالیشوندی، خسارت واردشده بر اثر حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال احمر در مرز سوریه و لبنان، برآورد شده است؛ خوشبختانه این حمله جنایت‌کارانه تلفات جانی برجای نگذاشت.

وی همچنین درباره عامدانه بودن اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران، تصریح کرد: بنابر مقررات بین‌المللی مربوط در کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و دیگر اسناد بین‌المللی و قواعد حقوق بین‌المللی بشردوستانه عرفی جمعیت هلال احمر این محل‌ها را نشانه‌گذاری و مشخص کرده بود؛ این نشانه‌گذاری نشان می‌داد که مکان‌های یادشده کاربرد بهداشتی، درمانی و امدادی دارد؛ نشان حمایتی هلال احمر با توجه به بنر‌های نصب‌شده بر بدنه و سقف این تاسیسات مشخص بوده است.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر، گفت: با وجود این نشانه‌گذاری و رعایت همه موازین بین‌المللی یادشده رژیم صهیونیستی به‌صورت عامدانه بیمارستان را هدف قرار داده و این خود نقض فاحش حقوق بشردوستانه است و ماده ۱۸ کنوانسیون چهار ژنو این را مصداق بارز نقض حقوق بشردوستانه می‌داند؛ ضمن اینکه اقدام یادشده منطبق بر اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری جنایت جنگی به شمار می‌آید.

عالیشوندی درباره پیگیری حقوقی اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن بیمارستان صحرایی جمعیت هلال احمر ایران، تاکید کرد: جمعیت هلال احمر ایران به محض اطلاع از حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی در مرز سوریه و لبنان نامه‌ای را خطاب به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ارسال کرد؛ ضمن اینکه از طریق دیگر مقام‌های کشور این موضوع را به مجامع بین‌المللی اطلاع داده و شکایت خود را اعلام کردیم؛ وزارت امور خارجه نیز با گزارش این جنایت به مجامع بین‌المللی پیگیری حقوقی این روند را در دستور کار قرار داد تا اقدام‌های مقتضی و موثر از طریق نهاد‌های بین‌المللی مربوطه مسئول نقض پیگیری یادشده ازجمله دیوان بین‌المللی دادگستری و شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل انجام دهد تا جبران خسارت و احقاق حق شود.

وی درباره تداوم کمک‌رسانی به لبنانی‌ها، گفت: خللی در روند کمک‌رسانی هلال احمر ایجاد نخواهد شد؛ جمعیت هلال احمر با قوت و قاطعیت بیشتری کمک‌های خود را در راستای تسکین آلام بشری و کمک به مصدومین، حادثه‌دیدگان و آوارگان همچنان ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: هلال احمر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *