حمله به بیمارستان هلال‌ احمر ایران؛ جدیدترین هدف کارزار جنایت رژیم صهیونیستی

11:30 - 21 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۹۸۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمله به بیمارستان هلال‌ احمر ایران؛ جدیدترین هدف کارزار جنایت رژیم صهیونیستی
جمهوری اسلامی ایران ضمن آغاز روند پیگیری حقوقی جنایت رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن بیمارستان هلال احمر در مرز لبنان و فلسطین، تاکید کرد که روند کمک‌رسانی و خدمات‌دهی به جنگ‌زدگان لبنانی متوقف نمی‌شود.

خبرگزاری میزان – اندکی بیش از یک سال از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) می‌گذرد و این رژیم درپی ناکامی در دست یافتن به اهداف ادعایی در هفته‌های اخیر درصدد گسترش جنگ در بخش‌های دیگری از منطقه برآمده است؛ با گذشت هر روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و در هفته‌های اخیر علیه لبنان، این رژیم برگ دیگری از جنایت‌های بی‌سابقه و کم‌سابقه را ورق می‌زند و زیر سایه و چتر حمایت شرکای غربی خود دست به اقدام تروریستی و جنایت‌کارانه‌ای می‌زند که از همه خطوط قرمز حقوقی، قانونی و اخلاقی عبور می‌کنند.

طی یک سال گذشته و در جریان حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان، مراکز و اماکن غیرنظامی از خدماتی تا اطلاع‌رسانی ازجمله آژانس خدمات‌رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی (آنروا)، یونیفل، آشپزخانه جهانی، پزشکان بدون مرز، دفاتر رسانه‌ای، ... همگی هدف بمباران‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و همه تلاش‌ها برای توقف این روند بی‌فایده ماندند.

یکی از جنایت‌های پر تکرار رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته ، حمله آن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و انجام کارزار‌های بازداشت و قتل‌عام کارکنان پزشکی و بیماران به ادعای بی‌اساس استفاده نظامی مقاومت فلسطین از این مراکز بوده است.

در طول سال گذشته، دست‌کم ۱۱۴ بیمارستان و درمانگاه غزه بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی غیرفعال شده‌اند و بسیاری از بیماران بدون دسترسی به خدمات ضروری پزشکی رها شده‌اند.

سکوت جامعه جهانی، سازوکار‌های حقوق بشری و محاکم بین‌المللی در برابر کشتار بیماران و آوارگان پناه‌گرفته در بیمارستان‌های غزه، قتل‌عام و بازداشت کارکنان درمانی و پزشکی، حفر گور‌های دسته‌جمعی برای از بین بردن آثار جنایت، بمباران مراکز بهداشتی و درمانی، ... این رژیم را بیش از هر زمانی برای تکرار این جنایت‌ها گستاخ کرد.

رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه، ۱۸ مهر اقدام به هدف قرار دادن بیمارستان هلال احمر ایران در مرز سوریه و لبنان کرد.

 

بیمارستان هلال‌ احمر در مرز سوریه و لبنان؛ جدیدترین هدف کارزار جنایت رژیم صهیونیستی

جزئیات جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان هلال احمر

افشار، دبیرکل هلال احمر در محل بیمارستان صحرایى هلال احمر در سوریه، نیز اعلام کرد: بیمارستان ۵۶ تختخوابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روز گذشته ازسوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با ۱۱ موشک هدف قرار گرفت؛ متاسفانه در جوار سوله‌ها، انبار دارویی و تعدادی آمبولانس هم مورد اصابت قرار گرفت.

براساس گزارش‌های رسمی، تاسیسات بیمارستان هلال احمر ایران که در مرز سوریه و لبنان واقع شده بود، شامل تجهیزات حیاتی بشردوستانه از جمله ۲۰۰ تخت بیمارستانی، یک بیمارستان صحرایی کاملا مجهز به ۵۶ تخت و تجهیزات پزشکی پیشرفته، واحد‌های تولید اکسیژن، اقلام مهم پزشکی، ۲ دستگاه نانوایی سیار، مواد غذایی و آب آشامیدنی، ۵ هزار بسته غذایی و دیگر مواد ضروریِ پناهگاهی بود.

انبار دارویی، تغذیه و اقلام زیستی به همراه ۲۰ آمبولانس و بیمارستان صحرایی ۵۶ تختخوابی هلال‌ احمر که در حال آماده‌سازی برای خدمت به آوارگان جنگی در مرز سوریه و لبنان بود، درپی حمله‌های رژیم صهیونیستی در آتش سوخت.

 

 

بیمارستان هلال‌ احمر در مرز سوریه و لبنان؛ جدیدترین هدف کارزار جنایت رژیم صهیونیستی

قوانین بین‌المللی درباره حمله به بیمارستان هلال احمر چه می‌گویند؟

رژیم صهیونیستی به‌تازگی و در جدیدترین اقدام جنایت‌کارانه خود علیه مراکز درمانی و پزشکی، اقدام به بمباران بیمارستان صحرایی جمعیت هلال احمر ایران در مرز سوریه و لبنان کرد؛ بیمارستانی که با رعایت همه اصول و قواعد قانونی برای خدمات‌رسانی به مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در مرز سوریه و لبنان احداث شده بود.

بررسی کوتاهی در قوانین تاکید می‌کند که اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان صحرایی هلال‌ احمر ایران در مرز لبنان و سوریه، برخلاف قوانین حقوق بشردوستانه و کنوانسیون‌های ۴ گانه ژنو بوده است؛ براساس قوانین یادشده هدف قرار دادن عمدی تاسیسات بشردوستانه و پزشکی ازسوی رژیم صهیونیستی نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه و به‌طور انکارناپذیری جنایت جنگی محسوب می‌شود.

براساس حقوق بین‌الملل، هرگونه حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی، به‌ویژه تاسیسات بشردوستانه و پزشکی، تجهیزات و بیمارستان‌ها، به‌طور قطعی ممنوع است؛ این مراکز و تجهیزات از حمایت کامل برخوردار بوده و باید در هر شرایطی بدون استثنا محترم شمرده شده و محافظت شوند؛ هرگونه نقض این اصل اساسی، نقض جدی حقوق بین‌الملل است و تحت هیچ شرایطی نباید تحمل شود.

 

بیمارستان هلال‌ احمر در مرز سوریه و لبنان؛ جدیدترین هدف کارزار جنایت رژیم صهیونیستی

واکنش ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان هلال احمر چه بود؟

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌ احمر پنجشنبه، ۱۹ مهر با اعلام خبر حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان در شامگاه چهارشنبه، ۱۸ مهر، اعلام کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو فعال و پیشروی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و در راستای اهداف انسان‌دوستانه خود به‌منظور کاهش آلام بشری آوارگان و غیرنظامیان آسیب‌دیده از حمله‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه کشور لبنان اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی ۵۶ تخت‌خوابی در مرز کشور سوریه کرد که متاسفانه این بیمارستان به همراه انبار دارویی آن شب گذشته مورخ ۹ اکتبر با حمله‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی به‌طور کامل در آتش سوخت.

وی تاکید کرد: این اقدام رژیم صهیونیستی، طبق اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه که براساس آن، هرگونه حمله و تعرض به اماکن و مراکز غیرنظامی‌به ویژه مراکز درمانی و بیمارستانی ممنوعیت مطلق دارد، محکوم است و ما با ارسال نامه به روسای فدراسیون و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، ضمن اعلام‌ موضوع، خواستار محکومیت این اقدام و شکایت علیه رژیم اشغالگر شده‌ایم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در نامه به کیت فوربس رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌ احمر و میرجانا اسپولیاریک ایگر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، خواستار محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان ۵۶ تختخوابی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان و شکایت علیه این رژیم اشغالگر شد.

وی در این نامه تصریح کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قویا هدف قرار دادن بیمارستان صحرایی و انبار داوریی مستقر در منطقه مرزی سوریه و لبنان را محکوم کرده و از فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر درخواست می‌کند تا ضمن محکوم کردن حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی، واکنش و اقدام‌های فوری و لازم، ازجمله انعکاس آن به سازمان ملل را انجام دهند.

ازسوی دیگر، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی سوریه و لبنان را به‌عنوان مصداق کامل جنایت جنگی توصیف و به شدت محکوم کرد.

 

 

وی با یادآوری ممنوعیت حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی طبق قوانین شناخته‌شده حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حمله‌های مکرر رژیم اشغالگر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و امدادی در غزه، لبنان و سوریه را نشانه روشنی از طغیان این رژیم علیه همه قواعد و هنجار‌های بین‌المللی دانست و خواستار واکنش صریح نهاد‌های ذی‌صلاح بین‌المللی از جمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی به‌عنوان جنایت جنگی شد.

بقایی همچنین با اشاره به ضرورت بسیج جامعه جهانی برای کمک به صد‌ها هزار لبنانی که طی ۲هفته اخیر به دلیل تشدید حملات رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی لبنان از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند، بر مسئولیت سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین‌المللی ذی‌ربط به‌ویژه کمیساریای عالی پناهندگان و صلیب سرخ برای کمک‌رسانی فوری به آوارگان تاکید کرد.

در عین حال، کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه درباره این جنایت رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران در سوریه، جنایت جنگی است، تصریح کرد: حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ۵۶ تختخوابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سوریه به همراه انبار داروی آن و آتش زدن آن ضمن ایجاد مانع جدی در تامین خدمات بشردوستانه، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین نقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه مندرج در کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و قواعد عرفی بشردوستانه بین‌المللی است که هرگونه حمله به اماکن و مراکز غیرنظامی را به‌ویژه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مطلقا منع می‌کند.

 

بیمارستان هلال‌ احمر در مرز سوریه و لبنان؛ جدیدترین هدف کارزار جنایت رژیم صهیونیستی

درخواست ایران از شورای امنیت جهت رسیدگی به جنایت رژیم صهیونیستی

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نامه‌ای به پاسکال کریستین، رئیس شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره حمله تروریستی رژیم صهیونیستی علیه انبار کمک‌های بشردوستانه هلال احمر در سوریه، تصریح کرد که این حمله فجیع به کمک‌های بشردوستانه نقض آشکار حقوق بین‌الملل و اقدامی هولناک علیه تلاش‌هایی است که با هدف نجات جان انسان‌ها انجام می‌شود.

وی در این نامه با تاکید بر اینکه این حمله فجیع به کمک‌های بشردوستانه نقض آشکار حقوق بین‌الملل و اقدامی هولناک علیه تلاش‌هایی است که با هدف نجات جان انسان‌ها انجام می‌شود، گفت: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران رسما کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را از قصد خود برای تاسیس این مرکز کمک‌های بشردوستانه مطلع کرده بود؛ با وجود این، اهداف کاملا بشردوستانه این مرکز، تاسیسات و تجهیزات آن در این حمله وحشیانه و تروریستی به‌طور کامل نابود شد.

ایروانی در این نامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت درخواست می‌کند که این جنایت فجیع را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرده و اقدام‌های فوری و قاطع برای جلوگیری از نقض‌های بیشتر ازسوی رژیم صهیونیستی اتخاذ کند؛ با توجه به جنگ و نسل‌کشی جاری و تجاوزات بی‌وقفه رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم فلسطین و لبنان، شورای امنیت باید وظیفه خود را در حفاظت از غیرنظامیان، کارکنان امدادرسانی بشردوستانه و تاسیسات پزشکی به انجام رساند؛ حقوق بین‌الملل باید محترم و الزام‌آور شمرده شود؛ چنین جنایت‌های هولناکی نمی‌تواند بدون پاسخ بمانند؛ در این راستا، شورای امنیت باید برای تضمین پاسخگویی و جلوگیری از تکرار این جنایت‌ها اقدام کند.

 

بیمارستان هلال‌ احمر در مرز سوریه و لبنان؛ جدیدترین هدف کارزار جنایت رژیم صهیونیستی

آیا کمک‌رسانی ایران متوقف می‌شود؟

رئیس جمعیت هلال احمر ایران با تاکید بر اینکه این اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی مانع از اهداف عالی هلال‌ احمر در کمک‌رساندن به آوارگان جنگی و نیازمندان و حادثه‌دیدگان در هیچ کجای دنیا نخواهد شد، اعلام کرد: رایزنی‌های بین‌المللی و پیگیری‌های حقوقی برای شکایت از رژیم صهیونیستی به دلیل حمله به مراکز درمانی و امدادی که طبق کنوانسیون‌های ژنو، مطلقا ممنوع است، در حال انجام است.

در عین حال، رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به همیاری همه‌جانبه مردم برای کمک به لبنان، از ارسال مداوم دارو و اقلام زیستی به لبنان خبر داد.

کولیوند نیز شنبه، بیست‌ویکم مهر اعلام کرد: مجددا یک بیمارستان دیگر را برای کمک به جنگ‌زدگان لبنان برپا می‌کنیم و به خدمات خود به مردم جنگ‌زده لبنان ادامه می‌دهیم؛ ساختمان یک بیمارستان دیگر را در ۴۰ کیلومتری این بیمارستان صحرایی و تخلیه است، تحویل گرفته‌ایم و در حال تجهیز این بیمارستان هستیم؛ هلال احمر کار بشردوستانه و کمک به جنگ‌زدگان را تعطیل نمی‌کند.

وی همچنین گفت: بیش از ۸ هزار نفر از امدادگران و کادر درمان داوطلب برای اعزام به لبنان ثبت‌نام کرده‌اند و سامان‌دهی‌ها برای اعزام انجام شده است؛ کمک‌های مردمی نقدی و غیرنقدی نیز خیلی سریع از طریق کریدور‌های امن هوایی، زمینی و دریایی به لبنان ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *