سیاست‌های محدودکننده مرزی اروپا؛ عامل مرگ مهاجران

8:58 - 16 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۰۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاست‌های محدودکننده مرزی اروپا؛ عامل مرگ مهاجران
سیاستمداران اروپایی همواره با طرح ادعا‌هایی واهی، مهاجران را مقصر وضعیت کشورهایشان نشان داده و به همین بهانه تلاش کرده‌اند سیاست‌های ضدمهاجرتی را تشدید کنند.

خبرگزاری میزان - محققان می‌گویند که باوجود گفتمان سیاسی خصمانه درمورد مهاجران در اروپا، شمار مهاجرانی که بدون داشتن مدارک قانونی در انگلیس و سایر کشور‌های بزرگ اروپایی زندگی می‌کنند، برای سال‌ها تغییر نکرده است. 

محققان مهاجرت از ۱۸ دانشگاه و سازمان تحقیقاتی پیشرو جهان، ازجمله دانشگاه آکسفورد پایگاه داده عمومی را به‌عنوان بخشی از پروژه MIrreM منتشر کرده‌اند که مهاجرت غیرقانونی را اندازه‌گیری می‌کند. 

محققان دریافتند که بین ۲.۶ تا ۳.۲ میلیون مهاجر غیرقانونی در ۱۲ کشور اروپایی، ازجمله انگلیس، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ زندگی می‌کنند؛ این میزان کمتر از یک درصد از کل جمعیت این کشور‌ها است. به‌طور کلی، به‌نظر نمی‌رسد جمعیت مهاجر غیرقانونی در سراسر کشور‌های اروپایی از سال ۲۰۰۸ به‌طور قطعی تغییر کرده باشد.

براساس این گزارش، تعداد تخمینی مهاجران غیرقانونی در انگلیس شامل پناهجویان، قربانیان قاچاق و مهاجران غیرقانونی بین ۵۹۴ هزار تا ۷۴۵ هزار نفر است.

مهاجرت غیرقانونی یکی از موضوع‌های کلیدی در انتخابات پی‌درپی در انگلیس و سایر کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر بوده است و سیاستمداران همواره سیاست‌های ضدمهاجرتی را اجرا کرده‌اند. 

سیاست‌های محدودکننده مرزی اروپا؛ عامل مرگ مهاجران

 

افزایش مرگ‌ومیر مهاجران

سیاستمداران اروپایی گمان می‌کنند که با اعمال این سیاست‌های ضدمهاجرتی که حقوق انسان‌ها را نادیده می‌گیرد، وضعیت مهاجرت در این کشور‌ها بهبود می‌یابد؛ اما واقعیت این است که سیاست‌های مهاجرتی این کشور‌ها تنها به افزایش مرگ‌ومیر مهاجران و تشدید چالش‌های آن‌ها منجر شده است. 

براساس مطالعه‌های انجام‌شده، فنلاند با درنظر گرفتن وسعت، کم‌ترین جمعیت مهاجر غیرقانونی تخمین زده‌شده را دارد. جمعیت مهاجر غیرقانونی در ۴ کشور اروپایی (بلژیک، فرانسه، ایتالیا و انگلیس) ثابت باقی‌مانده است. 

میشل لووی، مدیر موسسه همکاری بین‌المللی درمورد مهاجران غیرقانونی، گفت که داده‌های جدید می‌تواند به طراحی سیاست‌هایی برای این گروه که اغلب دسترسی به آن‌ها سخت است کمک کند. 

لووی اضافه کرد: تخمین تعداد افرادی که در یک وضعیت نامنظم در اروپا زندگی می‌کنند باید برای طراحی سیاست‌های فراگیر استفاده شود که دسترسی به خدمات عمومی را برای این جمعیت به‌حاشیه رانده‌شده و راه‌هایی را برای خروج از بی‌نظمی به آن‌ها ارائه دهد. مهاجران غیرقانونی درحال حاضر بخشی از جوامع ما هستند و وقت آن رسیده که اروپا این موضوع را به‌رسمیت بشناسد.

سیاست‌های محدودکننده مرزی اروپا؛ عامل مرگ مهاجران

لوئیز کالوی، مدیر موسسه خیریه امور پناهندگی، از این گزارش استقبال کرد و گفت: بحران مهاجرت ازسوی دولت‌های شکست‌خورده و سران سیاسی ساخته شده است؛ آن‌ها از این روایت برای توجیه مخرب‌ترین سیاست‌های ضدمهاجرتی که اروپا تاکنون دیده، یعنی انسداد راه‌های امن، تعطیل کردن سیستم پناهندگی و گیر انداختن مردم در برزخ قانونی بی‌پایان استفاده کرده‌اند.

افزایش تردد مهاجران در مسیرهای خطرناک

سیاست‌های مرز اروپا باعث شده که تردد مهاجران در مسیرهایی مانند کانال مانش افزایش یابد؛ کانال مانش یا معبر مرگی که فرانسه و انگلیس برای مهاجران ایجاد کرده‌اند، همچنان قربانی می‌گیرد.

اعلام خبر مرگ‌ومیر مهاجران در این گذرگاه به‌طرز ناراحت‌کننده‌ای در سال‌های اخیر به یک موضوع عادی تبدیل شده است؛ با وقوع هر تراژدی مهاجرتی، مقام‌های انگلیسی و فرانسوی با ژست ابراز تاسف وعده سختگیرانه‌تر کردن سیاست‌های ضدمهاجرتی را می‌دهند و این به معنای وقوع مرگ‌ومیر‌های بیشتر در روز‌ها و هفته‌های آتی است.

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۵۰ نفر در مسیر رسیدن به انگلیس در کانال مانش جان خود را از دست دادند؛ این رقم در حالی ثبت شده که در سراسر سال ۲۰۲۳ مجموع جان‌باختگان به ۱۲ نفر رسیده بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *