جنگ نظام‌مند رژیم صهیونیستی علیه سازمان ملل

9:58 - 14 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۷۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ نظام‌مند رژیم صهیونیستی علیه سازمان ملل
رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین اقدام خود علیه سازمان‌های بین‌المللی، دبیرکل سازمان ملل را از ورود به اراضی اشغالی منع و او را شخص غیر مطلوب خوانده است.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی در طول تاریخ کوتاه‌مدت خود همواره قوانین بین‌المللی را نادیده گرفته و انواع نقض را انجام داده است. 

حال به‌تازگی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را «شخص غیر مطلوب» اعلام کرده و گفت که ورود وی به اراضی اشغالی ممنوع خواهد بود. 

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، گوترش را متهم به جانبداری کرده بود. 

جنگ نظام‌مند رژیم صهیونیستی علیه سازمان ملل

این درحالی است که رژیم اشغالگر صهیونیستی در طول جنگ نسل‌کشی خود در غزه، همواره سازمان ملل را متهم کرده است. 

این حمله آشکار به دبیرکل سازمان ملل درپی پیام گوترش در فضای مجازی بود؛ گوترش در پیامی نوشته بود: من گسترش درگیری خاورمیانه را با تشدید تنش محکوم می‌کنم؛ این وضعیت باید متوقف شود؛ ما به‌طور کامل به آتش‌بس نیاز داریم. 

این اقدام سرکشانه رژیم صهیونیستی باعث شد که حتی متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در این مورد به ناچار بگوید: گام‌هایی از این دست برای بهبود جایگاه اسرائیل در جهان مفید نیست. 

میلر اضافه کرد: سازمان ملل کار فوق‌العاده مهمی در غزه و منطقه انجام می‌دهد؛ سازمان ملل می‌تواند نقش مهمی برای امنیت و ثبات داشته باشد. 

رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که با سازمان ملل و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دیگر اختلاف دارد. با این حال، از زمانی که رژیم صهیونیستی جنگ نسل‌کشی خود را علیه غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) آغاز کرد، روابط میان این رژیم و سازمان ملل به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. 

جنگ نظام‌مند رژیم صهیونیستی علیه سازمان ملل

یسرائیل کاتز همچنین مدعی شده بود که گوترش از حماس، حزب‌الله لبنان و یمن حمایت می‌کند. 

درحالی که جنگ در اواخر ماه گذشته میلادی (اوایل مهر) از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی به لبنان گسترش یافت، گوترش گفت که از تشدید وضعیت و تعداد زیاد تلفات غیرنظامیان به‌شدت نگران است. 

این رویداد بی‌سابقه (طبقه‌بندی گوترش به‌عنوان شخص غیرمطلوب) نمونه دیگری از این است که رژیم صهیونیستی تا چه حد مایل است برای تضعیف تلاش‌های میانجی‌گری جهانی پیش رود.

در اقدامی توهین‌آمیز دیگر علیه قوانین بین‌المللی، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در اردیبهشت در اعتراض به رای به اعطای حقوق بیشتر به فلسطین، نسخه‌ای از منشور سازمان ملل را در مجمع عمومی تکه‎تکه کرد.

گیلعاد اردان، نماینده رژیم صهیونیستی در این نهاد مستقر در نیویورک، از یک دستگاه خردکن برای از بین بردن نسخه‌ای از معاهده بنیادی سازمان ملل استفاده کرد و در عین حال به سایر کشور‌های عضو گفت: شرم بر شما.

اعتراض او پیش از رای‌گیری برای دادن حقوق اضافی به فلسطین در سازمان ملل انجام شد. 

واکنش سازمان ملل

سازمان ملل ممنوعیت اعمال‌شده از سوی رژیم صهیونیستی برای ورود آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان به اراضی اشغالی را یک بیانیه سیاسی از سوی وزیر خارجه این رژیم خواند. 

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: اقدام یسرائیل کاتز که دبیرکل سازمان ملل را «شخص غیر مطلوب» معرفی کرده، همچنین یک حمله دیگر به کارکنان سازمان ملل است که از سوی اسرائیل دیده‌ایم.

ایندیپندنت نوشت که اتهام‌زنی‌های رژیم صهیونیستی علیه سازمان ملل، ازجمله طرح اتهام یهودی‌ستیزی به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد، اما از ۷ اکتبر تشدید شده است.

خشم ناشی از انزوای جهانی

این وضعیت توجه و محکومیت قابل توجه بین‌المللی را برانگیخته است. بیشتر سران جهانی از رفتار رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و در کنار گوترش قرار گرفته‌اند.

به‌عنوان نمونه، فرانسه این تصمیم را اقدامی غیرموجه و جدی اعلام کرد. به همین ترتیب، رئیس‌جمهور پرتغال از این اقدام ابراز تاسف کرد و از رزیم صهیونیستی خواست در آن تجدید نظر کند.

 تی‌آرتی در گزارشی نوشت که این یک اقدام نگران‌کننده از سوی رژیم صهیونیستی است. به‌نظر می‌رسد که استدلال کاتز بیشتر بهانه‌ای برای خاموش کردن صدا‌های منتقد جهانی است تا پاسخی به تعصب‌ها.
متهم کردن سران سازمان ملل به حمایت از یک طرف خاص در درگیری نه‌تنها تحریک‌کننده بوده، بلکه از هدف گسترده‌تر، یعنی تقویت گفتگو و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز نیز می‌کاهد. 

چنین اقدام‌هایی نه‌تنها دیپلماسی بین‌المللی را تضعیف می‌کند، بلکه نشانگر یک روند خطرناک است؛ روندی که در آن به‌جای رسیدگی به نارضایتی‌ها، مخالفان کنار گذاشته می‌شوند. این اقدام چشم‌انداز‌های از پیش دست‌نیافتنی برای صلح را حتی دورتر می‌کند.

رژیم صهیونیستی علیه آنروا

یکی از نهاد‌های زیرمجموعه سازمان ملل که طی ماه‌های گذشته همواره هدف خصومت رژیم صهیونیستی بوده، آنروا (آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل) است. 

یکی از اقدام‌های رژیم صهیونیستی که از آن می‌توان به‌عنوان نمونه یاد کرد، قرار دادن آنروا در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی کنست رژیم صهیونیستی است. 

جنگ نظام‌مند رژیم صهیونیستی علیه سازمان ملل

تصویب لایحه علیه آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی یکی از گام‌های کارزار فشار رژیم صهیونیستی علیه این آژانس بود.

آناتولی در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی سخت لابی می‌کند تا آنروا بسته شود، زیرا این نهاد تنها آژانس سازمان ملل است که ماموریت خاصی برای رسیدگی به نیاز‌های اساسی فلسطینی‌ها دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *