تراژدی مهاجرتی در آب‌های یونان؛ سه مهاجر کشته شدند

13:40 - 02 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۵۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تراژدی مهاجرتی در آب‌های یونان؛ سه مهاجر کشته شدند
غرق شدن یک قایق حامل مهاجران در آب‌های یونان به جان باختن سه نفر ازجمله ۲ کودک منجر شد.

خبرگزاری میزان – مرز‌های آبی اروپا در ماه‌های اخیر به شکلی ویژه شاهد تکرار تراژدی‌های مرگ‌باری است که در سروصدای تلاش کشورهای اروپایی برای اجرایی کردن سیاست‌های ضدمهاجرتی گم می‌شود.

آنچه این روز‌ها در مرز‌های آبی اروپا رخ می‌دهد، نتیجه برنامه‌ریزی اروپایی‌ها برای نسل‎کشی افرادی است که رویای زندگی بهتر در کشور‌هایی را دارند که اصلی‌ترین دلیل فقر، آوارگی، درگیری نظامی، قحطی و ... در سرزمین‌های مبدا هستند.

براساس جدیدترین گزارش‌ها، یک کشتی حامل ۳۳ مهاجر در دریای اژه در نزدیکی جزیره ساموس یونان غرق شد و یک تراژدی مهاجرتی دریایی دیگر رقم خورد.

به گزارش رسانه‌های یونانی، در حالی که جنازه سه نفر از مهاجران پیدا شده است، ۲۵ نفر همچنان مفقود هستند.

۲ نفر از قربانیان کودک هستند و ۲ مهاجر نیز در شرایط نامناسبی به بیمارستان منتقل شدند.

تلاش برای نجات جان مهاجران غرق شده به دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی با چالش جدی مواجه شده است.

مقام‌های یونانی اعلام کردند که از یک قایق و یک بالگرد برای عملیات امدادونجات استفاده کرده‌اند.

موضوع بی‌توجهی و نقض حقوق مهاجران و پناهجویان در یونان، موضوع جدیدی نیست؛ گزارش‌های متعددی درباره نقض حقوق مهاجران و پناهجویان از سوی یونان از جمله عقب‌راندن غیرقانونی، اخراج دسته‌جمعی و ... در سال ۲۰۲۳ منتشر شد و نگرانی‌های جدی را در پی داشت.

در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد)، سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) از مقام‌های یونانی خواست تا گزارش‌های مربوط به صد‌ها مهاجر ناپدیدشده و ادعا‌های درباره تهدید، ربوده شدن و بدرفتاری با مهاجران و پناهجویان در جزیره لسبوس را بررسی کنند؛ در گزارشی که در ماه نوامبر (آبان/ آذر) منتشر شد، پزشکان بدون مرز الگوی هشداردهنده خشونت علیه افرادی را که به سواحل یونان می‌رسند، مورد انتقاد قرار داده و به شواهد قاطع خشونت و عقب‌نشینی در مرز‌های یونان افزودند؛ در عین حال، گزارش ماه مارس (اسفند / فروردین) شورای پناهندگان یونان نشان داد که عقب‌راندن پناهجویان و مهاجران به‌صورت گسترده ادامه دارد و شامل بازداشت غیرقانونی، ارعاب، خشونت فیزیکی و جنسی و مصادره خودسرانه وسایل شخصی است.

از سوی دیگر در ماه آگوست (مرداد/ شهریور) دست‌کم ۲۰ پناهجو، از جمله ۲ کودک، در جریان آتش‌سوزی‌های بزرگ جنگلی در منطقه اوروس جان خود را از دست دادند، که نشان‌دهنده خطرات مضاعف برای مهاجران و پناهجویانی است که با فشار‌های خشونت‌آمیز مقام‌های یونانی و حملات نیرو‌های مرزی مواجه هستند؛ دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر (OHCHR)، پس از ابراز نگرانی در مورد جرم‌انگاری مداوم فعالان حقوق مهاجران در یونان، در ماه آگوست (مرداد/ شهریور) از این کشور خواست تا تحقیقات شفاف و بی‌طرفانه‌ای را در مورد نقض‌های مکرر حقوق مهاجران و پناهجویان انجام دهد.

چند گروه حقوق بشری نیز در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد)، شرایط موجود در بازداشتگاه‌های پناهجویی تحت حمایت اتحادیه اروپا در جزایر دریای اژه یونان را محکوم کرده و آن‌ها تاسیسات زندان مانندی نامیدند که استاندارد‌های حقوق بشری را تامین نمی‌کنند.

در گزارش دیگری که در ماه مه از سوی برخی از سازمان‌های فعال در زمینه حقوق مهاجران و پناهجویان منتشر شد، آمده است که پناهجویان رد شده در یونان با ناامنی غذایی گسترده به دلیل رویه‌های پیچیده و طولانی همراه با معیار‌های تبعیض‌آمیز که در عمل آن‌ها را از بیشتر حمایت‌ها محروم می‌کند، مواجه هستند.

یک هیئت سازمان ملل در مورد استفاده از مزدوران برای عقب‌راندن مهاجران و پناهجویان از سوی یونان در گزارش ماه جولای (تیر/ مرداد) خود براساس بازدید از این کشور در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) به بررسی نقش شرکت‌های امنیتی خصوصی در زمینه مهاجرت پرداخت و خواستار تلاش بیشتر دولت یونان برای جلوگیری از نقض حقوق بشر شد.

کمیسیون اروپا نیز در ماه ژانویه (دی/ بهمن) با ارسال نامه‌هایی به یونان خواستار اقدام فوری درباره بازداشت خودسرانه پناهجویان در این کشور شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *