قتل زنان در ایتالیا؛ بحرانی با ریشه‌های تاریخی

12:37 - 02 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۵۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل زنان در ایتالیا؛ بحرانی با ریشه‌های تاریخی
برگزاری دادگاه یکی از پرونده‌های مربوط به پدیده قتل زنان در ایتالیا، این کشور را با موجی از اعتراض‌ها به مسئله خشونت علیه زنان مواجه کرد.

خبرگزاری میزان – دادگاه رسیدگی به پرونده قتل جولیا جکتین، دانشجوی ۲۲ ساله ایتالیایی به دست همسرش در سال گذشته، در حالی دوشنبه، ۲ مهر در ایتالیا آغاز شد که بحران قتل زنان در این کشور بیش از هر زمان دیگری نگران‌کننده شده و اعتراض‌ها و انتقادها را درپی داشته است.

همسر این زن ایتالیایی که پس از ارتکاب قتل به آلمان گریخته بود، با اتهام‌هایی ازجمله قتل عمد و برنامه‌ریزی‌شده، آدم‌ربایی و پنهان کردن جسد مواجه است؛ او در دادگاه امروز غایب خواهد بود.

با توجه به اینکه قاتل در مقابل قاضی به ارتکاب قتل اعتراف کرده است، انتظار می‌رود که محاکمه نسبتا کوتاهی برگزار شود، زیرا قاتل با اعتراف، از حق خود برای رسیدگی مقدماتی چشم‌پوشی کرده است.

قتل این دانشجو در نوامبر سال گذشته (آبان ۱۴۰۲) به برپایی اعتراض‌های سراسری منجر شد؛ معترضان خواستار تغییر فرهنگ تجاوز جنسی رایج در جامعه ایتالیا شدند؛ قتل این دختر جوان همچنین موضوع مقابله با خشونت خانگی فزاینده در ایتالیا را به کانون بحث‌ها آورد و دولت این کشور به کوتاهی در موضوع یادشده متهم شد.

پس از مرگ جکتین، پارلمان ایتالیا بسته‌ای از لایحه‌ها را برای تقویت قوانین موجود جهت حمایت از زنان تصویب کرد و این کشور از دسامبر ۲۰۲۳ (آذر سال گذشته) قانون جدیدی را با عنوان مقررات مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی اجرایی کرد؛ فعالان می‌گویند که آنچه مورد نیاز است، تغییرات فرهنگی است و چنین تغییراتی نیازمند آموزش‌های اجباری در مدارس است.

براساس آمار‌های رسمی هر سه روز یک زن در ایتالیا قربانی پدیده قتل زنان می‌شود؛ گزارش وزارت کشور ایتالیا نشان داد که در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲۰ زن ایتالیایی کشته شدند که ۹۷ نفر آن‌ها به دست اعضای خانواده یا همسر سابق خود به قتل رسیدند.

قتل زنان در ایتالیا از بسیاری جهات منحصربه‌فرد است، زیرا یک پدیده فرهنگی با ریشه‌های عمیق تاریخی است که هزاران سال عمر دارد؛ تاریخ رم آمیختگی قابل توجهی با خشونت و تجاوز جنسی علیه زنان دارد؛ ازسوی دیگر، هنر، سینما و آموزش ایتالیا نیز این فرهنگ را تجلیل کرده و به آن از رویکرد مثبت نگریسته‌اند که حیات این پدیده را مرگ‌بار را تداوم بخشیده است.

کارشناسان تاکید دارند که قتل زنان در ایتالیا در خلاء رخ نمی‌دهد؛ این تراژدی‌ها نتیجه جامعه‌ای هستند که خشونت علیه زنان را مشروعیت می‌بخشند.

در عین حال، فعالان و کارشناسان می‌گویند که ایتالیا در زمینه پیشگیری از خشونت علیه زنان و قتل آن‌ها اقدام‌های کافی را انجام نداده و به راه‌اندازی اقامتگاه برای قربانیان خشونت خانگی بسنده کرده است.

یک دانشیار حقوق بین‌الملل در دانشگاه سیه‌نا ایتالیا، تاکید کرد: پیشگیری چیزی است که برای رفع مشکل قتل زنان در ایتالیا لازم است؛ اعتراف به اینکه مشکلی در فرهنگ و جامعه این کشور وجود دارد یک موضوع قطبی‌کننده در ایتالیا است.

وی تاکید کرد: راه‌حل این است که جرم قتل زنان و ریشه‌های فرهنگی آن را بشناسیم و به نابرابری و تبعیض در جامعه ایتالیا رسیدگی کنیم.

قتل زنان در ایتالیا مانند دیگر کشور‌ها دارای پیامد‌های جانبی است؛ براساس داده‌های موجود، حدود هزار کودک و نوجوان وجود دارند که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ مادران خود را در ایتالیا به دلیل پدیده قتل زنان از دست داده‌اند.

در ۸۰ درصد موارد، این پدر آن‌ها بوده که مادرانشان را کشته است، به این معنی که کودکان و نوجوانان یادشده در یک حادثه آسیب‌زا هر ۲ نفر از والدین خود را از دست دادند.

در عین حال، بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آسیب روانی جدی به این کودکان است؛ آسیب‌هایی که زندگی آن‌ها را برای همه عمر تحت تاثیر قرار می‌دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *