انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ جنایت جنگی و ناقض قوانین بین‌المللی

8:59 - 02 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۴۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ جنایت جنگی و ناقض قوانین بین‌المللی
کارشناسان عنوان کرده‌اند که اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در منفجر کردن پیجر‌ها و بیسیم‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی بوده است.

خبرگزاری میزان - هزاران پیجر و دستگاه‌های رادیویی مورد استفاده در لبنان طی روز‌های ۱۷ و ۱۸ سپتامبر (۲۷ و ۲۸ شهریور) در شهر‌های مختلف لبنان و سوریه منفجر شدند.

براساس گزارش‌ها، این حمله‌ها به شهادت دست‌کم ۳۷ نفر و مجروح شدن بیش از ۳ هزار نفر منجر شده است.

این حمله‌ها به دور از وقوع در خلاء قانونی، تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه (IHL) قرار می‌گیرند؛ این رژیم حقوقی بین‌المللی است که انجام خصومت‌ها را در موقعیت‌های درگیری مسلحانه تنظیم می‌کند.

انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ جنایت جنگی براساس قوانین بین‌الملل

از زمان آغاز حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در یک سری از خصومت‌های فرامرزی شرکت داشتند؛ این درگیری به‌عنوان آنچه «درگیری مسلحانه غیر بین‌المللی» نامیده می‌شود، قابل بررسی است.

کانورسیشن نوشت: در تعقیب هدف حفاظت از غیرنظامیان در زمان جنگ، کنوانسیون‌های ژنو بر اصول اساسی «تمایز» و «تناسب» تکیه دارند.

آنچه حقوق بین‌الملل می‌گوید

اصل تمایز همواره طرف‌‏های متخاصم را ملزم می‌کند که همیشه بین جمعیت غیرنظامی و نظامیان تمایز قائل شوند.

حمله عمدی به غیرنظامیان ممنوع است و براساس اساسنامه رم دیوان کیفری بین‌المللی، جنایت جنگی محسوب می‌شود. برای این منظور، فرماندهان نظامی موظفند هر کاری که ممکن است انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که هدف حمله غیرنظامیان نخواهند بود. 

انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ جنایت جنگی براساس قوانین بین‌الملل

این پایگاه در ادامه تاکید کرد: حتی با فرض اینکه تنها اعضای حزب‌الله در لحظه حمله‌ها از بیسیم و پیجر‌ها استفاده می‌کردند، این بدان معنا نیست که آن‌ها را نظامی (و در نتیجه اهداف قانونی) فرض کنیم.

انجام یک حمله با آگاهی از این که باعث آسیب جانبی بیش از حد می‌شود، جنایت جنگی به‌حساب می‌آید. 

در این مورد، حمله‌های به شهادت چندین غیرنظامی منجر شد؛ شهدا شامل یک دختر ۹ ساله، یک پسر ۱۱ ساله و دست‌کم ۲ نفر از کارکنان بخش بهداشتی بودند؛ علاوه بر این، این حمله‌ها هزاران نفر دیگر، از جمله سفیر ایران در لبنان را مجروح کرد.

پیجر‌ها و بیسیم‌ها به‌طور همزمان از راه دور و در مکان‌های شلوغ مانند بازار‌ها و مراسم تدفین منفجر شدند؛ در این شرایط، احتمال کشته و مجروح شدن غیرنظامیان بسیار زیاد است. 

این عناصر نشان می‌دهند که آسیب احتمالی مورد انتظار بیش از حد مزیت نظامی پیش‌بینی‌شده از حمله‌ها با استفاده از منفجر کردن پیجر‌ها است؛ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ معتقد است که خسارت‌های جانبی این نوع حمله‌های کور همیشه بیش از حد است.

انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ جنایت جنگی براساس قوانین بین‌الملل

 

هدف قرار دادن غیرنظامیان توجیه‌پذیر نیست

نیویورک‌تایمز هم در مقاله‌ای نوشت که این حمله‌ها غیرنظامیان را هدف قرار داد، زیرا پیجر‌ها در میان جمعیت در اماکن عمومی منفجر شدند. 

این رسانه آمریکایی نوشت: برای دوستان اسرائیل مهم است که بگویند این (حمله) درست نبود؛ تئوری «جنگ عادلانه» به‌شدت به تمایز بین نظامیان و غیرنظامیان بستگی دارد.

هیچ ادعایی مشابه (با ادعا‌های تکراری رژیم صهیونیستی درباره تلاش برای حفاظت از غیرنظامیان در غزه) را نمی‌توان برای تصمیم‌گیری در مورد منفجر کردن پیجر‌ها و بیسیم‌ها مطرح کرد.

انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ جنایت جنگی براساس قوانین بین‌الملل

نیویورک‌تایمز تاکید کرد: این (انفجارها) توطئه اسرائیل بود و توطئه‌گران باید می‌دانستند که افراد آسیب‌دیده مردان، زنان و کودکان بی‌گناه خواهند بود. 

این رسانه خاطرنشان کرد که ترور‌های اخیر سران حماس و حزب‌الله از سوی رژیم صهیونیستی مورد انتقاد است؛ وقتی رژیم صهیونیستی دستور ترور افرادی را می‌دهد که مستقیم یا غیرمستقیم با آن‌ها مذاکره می‌کند، مانند اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ماه ژوئن (تیر ۱۴۰۳)، باید به این نتیجه برسیم که رژیم صهیونیستی به موفقیت مذاکرات متعهد نیست؛ این از نظر سیاسی و اخلاقی اشتباه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *