گزارش|

حمایت دادگستری خراسان شمالی بزرگترین طرح زیست محیطی استان را در آستانه بهره‌برداری قرار داد

8:00 - 02 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۲۹۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
حمایت دادگستری خراسان شمالی بزرگترین طرح زیست محیطی استان را در آستانه بهره‌برداری قرار داد
طرح انتقال آب تصفیه خانه بجنورد به پتروشیمی خراسان در استان خراسان شمالی که شش ماه بود عملیات اجرایی آن به دلیل اختلاف بر سر تعیین قیمت پساب با تعویق روبرو شده بود با حمایت دادگستری این استان در آستانه بهره برداری قرار گرفت.

خبرگزاری میزان- به طور کلی حمایت از تولید و صنعت کشور و همچنین فعالان اقتصادی و رفع مشکلات این حوزه در سند تحول و تعالی قوه قضاییه نیز به صورت خاص مورد توجه قرار گرفته و واحدهای تولیدی بسیاری از حمایت‌های دستگاه قضایی برخوردار شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه رئیس در دیدار با محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۳ مردادماه بر آمادگی همه‌جانبه قوه قضاییه برای کمک به دولت چهاردهم را مورد تاکید قرار داد و با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری، موفقیت رئیس‌جمهور و دولت وی را موفقیت همه ارکان و اجزای نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

رئیس قوه قضاییه همچنین با استماع برنامه‌ها و نقطه‌نظرات معاون اول رئیس‌جمهور در جهت بهبود شرایط کشور و مردم، ابراز امیدواری کرد با تحقق برنامه‌های دولت چهاردهم و همت و تلاش مضاعف مسئولان، وضع موجود به نفع مردم تغییر کند.

وی با اشاره به شرایط خطیر کشور، متذکر شد: در شرایط جنگ اقتصادی دشمنان، نباید از پیشبرد برنامه‌های اقتصادی و بهبود معیشت مردم غفلت ورزیم.

رئیس عدلیه در همین راستا خاطرنشان کرد: باید متناسب با جنگ اقتصادی دشمن که علیه ملت ایران به راه انداخته از سربازان و کنشگران و فعالان اقتصادی و تولیدی در میدان حمایت کرد و قطعاً دستگاه قضا، هم منطبق با وظایف ذاتی خود و هم از حیث کمک به دولت چهاردهم، سربازان و کنشگران عرصه جنگ اقتصادی را تنها نمی‌گذارد.

در همین رابطه حجت‌الإسلام والمسلمین براتی زاد رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در گفت‌وگو با میزان گفت: با وجود مشکلات متعدد، قدم‌های مؤثری از سوی دستگاه قضایی برای حمایت از تولید و صنعت برداشته شده که مثمر ثمر نیز واقع شد.حمایت قضایی از سرمایه گذاری، تولید ملی و اشتغال در راستای منویات مقام معظم رهبری و تاکید رئیس قوه قضاییه از جمله سیاست های راهبردی دادگستری استان در جهت رفع چالش های اشتغال و صنعت و تسهیل و روان سازی امور مربوط به آن اجرا شده است.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده به حمایت‌های سازنده و راهگشای دستگاه قضایی در راستای رفع موانع، احیاء و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی اشاره کرد و گفت:با توجه به وجود برخی موانع و مشکلات حقوقی و قضایی در مسیر اجرای پروژه انتقال پساب تصفیه خانه بجنورد به پتروشیمی خراسان ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان به این موضوع ورود کرد.

حمایت دادگستری خراسان شمالی بزرگترین طرح زیست محیطی استان را در آستانه بهره‌برداری قرار داد

اختلاف بر سر قیمت پساب بین مجتمع پتروشیمی خراسان و تصفیه خانه بجنورد با ورود دادگستری خراسان شمالی رفع شد

وی به درخواست شرکت پتروشیمی خراسان برای استفاده از تصفیه‌خانه آب بجنورد و معضل تعیین قیمت آن اشاره کرد و گفت:با توجه به وجود برخی موانع و مشکلات حقوقی و قضایی در مسیر اجرای این پروژه مربوط به اختلاف بر سر قیمت پساب بین مجتمع پتروشیمی خراسان و شرکت آب و فاضلاب مراتب از سوی مدیرعامل پتروشیمی خراسان به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح و با وجود اینکه با بروز این مسئله اختلافی، متأسفانه حدود ۶ ماه روند عملیات اجرایی  به تعویق افتاده بود،دادگستری استان برای رفع اختلافات مطروحه مجدانه در این حوزه ورود کرد و با انجام جلسات متعدد و پیگیری‌ها و اقدامات لازم انجام داد تدابیری اتخاذ و تمهیدات مناسبی برقرار کرد تا خوشبختانه در مقطع فعلی موضوع به شکل مسالمت آمیز حل و فصل شد و موانع موجود کاملا مرتفع  و فرایند انجام کار تسریع شد.

 صرفه جویی در مصرف بیش از ۵ میلیون لیتر در منابع آبی استان خراسان شمالی

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی گفت:با اجرای پروژه مهم و طرح عظیم انتقال پساب تصفیه خانه بجنورد به پتروشیمی خراسان سالیانه ۵ و نیم میلیون لیتر در مصرف منابع آبی صرفه‌جویی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده همچنین در مورد حمایت دادگستری خراسان شمالی از بزرگترین طرح زیست محیطی در استان گفت: پساب‌هایی که سال‌های سال  به حال خود رها بودند، بی تردید پیامد‌های شدید زیست محیطی به بار می‌آورند. این در حالی است که خراسان شمالی در وضعیت قرمز آبی قرار دارد و شرایط نامناسبی نه تنها در تامین آب صنعت و کشاورزی بلکه در وضعیت تامین آب شرب نیز دارد. 

وی گفت: مدیر کل نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی معاونت راهبردی قوه قضاییه و جمعی از اعضاء این مجموعه از محل اجرای این طرح بازدید و از نزدیک در جریان روند انجام امور قرار گرفتند.

حمایت دادگستری خراسان شمالی بزرگترین طرح زیست محیطی استان را در آستانه بهره‌برداری قرار داد

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: معتقدیم با ساماندهی این پساب ها و با اجرای این طرح سالانه میلیون‌ها متر مکعب فاضلاب رها شده بجنورد نیز سر و سامانی پیدا می‌کند به گونه‌ای که این پساب تصفیه نشده و بلاصاحب دیگر در اراضی و رودخانه‌ها رها نخواهد شد و خطرات زیست محیطی را نیز برای این منطقه در پی نخواهد داشت و ازآن صیانت شده است.

حسنی مدیر عامل شرکت پتروشیمی خراسان در گفت‌وگو با میزان گفت: این مجموعه بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این واحد صنعتی بزرگ پرمصرف‌ترین صنعت آب در این خطه به شمار می‌رود و حدود پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند که از مجموع این میزان ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی برداشت دارد، این در حالی است که تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخایر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آن‌ها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

حسنی گفت: سالانه هفت میلیون مترمکعب در شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی پساب فاضلاب در تصفیه خانه تولید می‌شود که در حاشیه شهر رها می‌شود در صورتی که پتروشیمی در طرح‌های توسعه‌ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره‌ای جز استفاده از آب خاکستری (پساب) را ندارد.

وی گفت: پروژه استفاده از پساب پتروشیمی در ۲ فاز شامل ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال برنامه ریزی شد که این طرح از دهه مبارک فجر سال گذشته کنگ زنی شد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی خراسان گفت: تصفیه خانه بجنورد در شمال این شهر واقع شده است که سالانه پنج میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه می‌کند و برای استفاده از آب آن در صنعت باید توسط تصفیه خانه تکمیلی، این آب را به مصرف صنعتی تبدیل کرد اگرچه که پتروشیمی خراسان در حال حاضر مشغول احداث تصفیه خانه تکمیلی در مقابل تصفیه خانه بجنورد است.

حسنی مدیر عامل شرکت پتروشیمی خراسان نیز ضمن قدردانی از تلاش‌ها و حمایت‌های سازنده دستگاه قضایی در جهت رفع مشکلات این مجموعه اظهار کرد:با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مؤثری که از سوی دستگاه قضایی استان به انجام رسید، طبق پیش بینی‌ها به نظر می‌رسد این پروژه با بهره برداری در مهر ماه سال جاری در یک بازه زمانی حدود ۱۱ ماهه  به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *