دانستنی‌های حقوقی|

آیا به دلیل افسردگی زوجه امکان فسخ نکاح وجود دارد؟

9:34 - 01 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۲۴۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
آیا به دلیل افسردگی زوجه امکان فسخ نکاح وجود دارد؟
بیماری افسردگی زوجه از عیوب مصرحه در قانون نبوده و از موارد فسخ نکاح تلقی نمی‌شود.

خبرگزاری میزان- بیماری افسردگی زوجه از عیوب مصرحه در قانون نبوده و از موارد فسخ نکاح تلقی نمی‌گردد.

رأی خلاصه جریان پرونده

در مورخه ۹۸/۷/۱ خواهان (ع. ر. ر.) در دعوای فسخ نکاح به طرفیت خانم ز. س. اربط ادعا نمودند که در مورخه ۹۸/۴/۱۶ با خوانده و با مهریه‌ی ۱۴ سکه طلا ازدواج دائم نموده است؛ و حدود یک ماه قبل زندگی مشترک را اغاز، اما زوجه دارای بیماری بوده که ان را از وی مخفی نموده است. بیماری زوجه بدین شرح می‌باشد. هنگام بیدار شدن از خواب گریه می‌کند این امر همیشگی است. جهت درمان به روانپزشک مراجعه نمودند و متوجه شدم که زوجه این مریضی را از ۱۵ سال پیش داشته و دارو مصرف می‌کند. فلذا به استناد ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم به شرح ستون خواسته را دارند.
با ارجاع پرونده به شعبه و تعیین وقت دادرسی برای روز، زوجین در دادگاه حاضر، زوج با اشاره به مطالب دادخواست، اضافه نمودند: … ایشان پس از ازدواج و عروسی ایشان را بردم دکتر (ر. پزشک) دکتر گفت ایشان ۱۵ سال مریض بوده و به شما نگفته، ایشان دارو مصرف می‌کند و بنده پس از یک یا دو هفته پس از شروع زندگی ایشان را بردم دکتر. ایشان نصف شب مرا بیدار کرد و گفت من می‌ترسم و … احساس می‌کنم که بدون دارو نمی‌تواند زندگی کند. بنده یک پسر ۱۶ ساله دارم؛ که از همسر اولم دارم. ایشان وقتی از خواب بیدار می‌شود. گریه نیز می‌کند و فراموشی نیز دارد؛ و یک بار نیز ابگرمکن را خاموش کرده بود. بنده با ایشان فقط ۴۰ روز زندگی مشترک داشته ام …. (خوانده اظهار داشت) بنده حرف‌های ایشان را قبول ندارم. بنده از شوهر اولم افسردگی بعد از زایمان دارم؛ و افسردگی من زیاد شد. چون فرزند م را از من گرفتند … … در زمان خواستگاری من گفتم قرص مصرف می‌کنم و ایشان گفتند اشکالی ندارد. دادگاه در ادامه رسیدگی زوجین را به پزشکی قانونی معرفی و استعلام می‌نماید؛ که بیماری زوجه چیست؟ و ایا ارز موارد فسخ نکاح می‌باشد. یا خیر؟ این مرکز از زوجه معاینه روانپزشکی و ارزیابی روانشناختی معمول و پاسخ دادند: … نامبرده دچار برخی علایم بیماری افسردگی است؛ که می‌تواند باعث علایمی مثل اضطراب و بی حوصلگی گردد. لازم است. نامبرده تحت ویزیت منظم روان پزشک باشد. مورد ذکر شده در صورت درمان مناسب باعث مشکل یا اختلال در زندگی زناشویی نمی‌گردد. جهت بهبود روابط زوجین نیز توصیه می‌گردد. وی به همراه همسرش به زوج درمانگر معرفی گردند. (ص۱۵) این مرکز راجع به زوج پاسخ دادند: به استناد ارزیابی روانشناختی انجام شده ومعاینه بالینی، ن. دره دچار برخی علایم بی ثباتی هیجانی و علایم خلقی است؛ که می‌تواند باعث اختلالاتی در روابط زوجین گردد. لازم است. وی تحت نظر روانپزشک باشد. همچنین جهت بهبودی روابط زوجین توصیه می‌شود. نامبرده به همراه همسرش به مدت ۶ ماه تحت درمان توسط زوج درمانگر باشند. (ص۱۶) پزشکی قانونی البرز در پاسخ بعدی اعلام داشتند: … اختلال نامبرده (خانم ز. س. اربط) از نوع بیماری افسردگی است؛ که ازمصادیق جنون و فسخ نکاح نمی‌باشد. (ص۱۹) دادگاه بنا به بررسی‌های مزبور، ختم دادرسی را اعلام و پس از کسب نظر قاضی مشاور خانواده، که نظر به رد دعوای خواهان داده است، طی دادنامه مشاره دعوای خواهان را وارد تشخیص نداده و حکم بر بطلان آن صادر می‌نماید. این رای در مورخه ۹۸/۱۲/۲۷ به طرفین ابلاغ و زوج در مورخه ۹۹/۱/۹ از این رای تجدیدنظرخواهی می‌نماید. پرونده به شعبه ارجاع و این شعبه طی دادنامه شماره با این استدلال: … با عنایت به اینکه ماده ۴۳۸ قانون مدنی تدلیس عبارت است. از عملیاتی که موجب فریب طرف عقد شود. وقوع تدلیس مستلزم تحقق انجام عمل از جانب مدلس است؛ که در قضیه مورد اختلاف تحقق ان منتفی می‌باشد؛ و همان گونه که در مسیله ۱۴ ص ۲۹۶ ج ۲ تحریر الوسیله حضرت ا. ر. ا. علیه تصریح شده است: لیس من التدلیس الموجب اللخیار سکوت الزوجه للخیار و اولی بذلک سکوتهما عن فقد صفه الکمال مع اعتقاد الزوج وجود‌ها؛ لذا با فرض صحت اظهارات زوج در مورد فقدان سلامت زوجه، وجود تدلیس منوط به اشتراط وصف سلامت ولو به صورت متباینا از جانب طرفین خواهد بود؛ لذا در مورد موضوع بیماری زوجه به لحاظ اینکه فی نفسه از موارد فسخ نکاح نیست و سکوت زوجه در این باره نیز تدلیس تلقی نمی‌شود رای بدوی را تایید می‌نماید.
پرونده پس از وصول به دیوان عالی کشور، جهت رسیدگی فرجامی به این شعبه ارجاع گردید. لوایح طرفین هنگام شور قرائت می‌گردد.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل است. اعضای هیات پس از قرائت گزارش عضو ممیز اقای ح. م؛ و اوراق پرونده مشاوره نموده و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می‌نماید.

رأی شعبه دیوان عالی کشور

در تایید دادنامه فرجام خواسته شماره باید اعلام داشت مطابق مادتین ۱۱۲۱ و ۱۱۲۳ قانون مدنی، عیوبی که موجب فسخ نکاح از جانب زوج می‌گردد. عبارتست از:  جنون، قرن، جذام، برص، افضای، زمین گیری، نابینایی از هر دو چشم. بیماری که در این پرونده اعلام شده، افسردگی می‌باشد؛ و ضمن اینکه بیماری مذکور قابل درمان و کنترل می‌باشد. از عیوب مصرحه در مادتین مذکور نمی‌باشد؛ لذا در ماهیت امر دعوای فرجام خواه آقای ع. ر. ر. وارد و صادق نمی‌باشد؛ و از حیث رعایت اصول و تشریفات دادرسی ایراد موثری مشهود نمی‌باشد. لهذا مستندا به مواد ۳۹۶ و ۳۷۰ قانون آیین دادرسی مدنی سال ۷۹ رای فرجام خواسته ابرام و پرونده قضایی اعاده می‌گردد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *