گفت‌وگو|

دکترین نظامی اسلام، دفاعی و بازدارنده است/ ضرورت حمایت از غزه و مقابله جهان اسلام با امپرالیسم رسانه‌ای

7:57 - 31 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۷۷۴
دکترین نظامی اسلام، دفاعی و بازدارنده است/ ضرورت حمایت از غزه و مقابله جهان اسلام با امپرالیسم رسانه‌ای
امام جمعه شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، دکترین نظامی اسلام را یک مقوله دفاعی و باز دارنده در جهت مقابله با دشمنان دانست و وحدت اسلامی و حمایت رسانه‌ای از مردم غزه و مقابله با امپریالیسم رسانه‌ها را ضروری خواند.

عبدالسلام امامی امام جمعه شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی و مشاور اهل سنت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با میزان درباره هفته وحدت اظهار کرد: مولفه وحدت از نگاه قرآن حول سه محور قرار گرفته است. وحدت اسلامی، وحدت ادیانی و وحدت انسانی؛ که جامع‌ترین آن‌ها وحدت اسلامی محسوب می‌شود.

وی دیدگاه قرآن در مورد وحدت را مورد بررسی قرار داد و افزود: هنگامی خداوند متعال از وحدت انسانی خبر می‌دهد و آن را مورد تاکید قرار داده است، به وحدت بین مسلمانان به شدت تاکید دارد. وقتی خداوند در آیه ۱۰۳ سوره عمران خود می‌فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفر قوا… و همگی به ریسمان خدا (قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت)، چنگ زنید، و پراکنده نشوید!» وحدت و دوری از تفرقه، یک وظیفه‌ی الهی محسوب می‌شود در عین حال وحدت، عامل اخوّت است، پس از برکات و خدمات اسلام غافل نشوید.


امامی ادامه داد: خداوند متعال جایی دیگر در آیه ۱۰ حجرات درباره وحدت می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ، به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید» پس زمینه‌سازی برای وحدت نیز امری مهم محسوب می‌شود؛ و این امر یادآور شعری است که می‌گوید:

«ما ز نعمت‌های او اخوان شدیم/ یک زبان و یک دل و یک جان شدیم».

امام جمعه شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی ضمن تاکید بر دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری درباره وحدت بین مسلمانان، بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «ما در مقابل یک جنگ ترکیبی قرار داریم» بنابراین باید مراقب باشیم تا در دام جنگ‌های فرهنگی، ملیتی و ... نیفیتم. دشمنان همواره به دنبال این مقوله هستند که با ایجاد مرز‌های فرهنگی و ساختگی در بین ملت‌ها و ادیان مختلف تفرقه‌افکنی کرده از این تفرقه منافع و سود خود را کسب کنند. بدین ترتیب می‌طلبد تا هوشیارانه نسبت به اهداف دشمن اقدامات لازم را در نظر بگیریم.

وی به اشعاری از اقبال لاهوری درباره وحدت اشاره و اظهار کرد: همانگونه که اقبال در شعر می‌گوید:

لرد مغرب آن سراپا مکر و فن / اهل دین را داد تعلیم وطن
او بفکر مرکز و تو در نفاق / بگذر از شام و فلسطین و عراق

امامی در ادامه به آیات قرآن و تاکیدات پیامبر اسلام (ص) اشاره و تصریح کرد: متاسفانه جامعه اسلامی بدون توجه به تاکیدات خاتم النبیین (ص) به گونه برخورد کرده که مرز تفرقه گسترش پیدا کرده پس باید برای دستیابی به وحدت تلاش کنیم. این در حالی است که ما در دنیا شاهد مجمع‌هایی با عنوان، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، سازمان‌های اقتصادی و پیمان‌هایی برای دفاع از حقوق برخی از مقوله‌ها و کشورها داریم. اما خبری از همگرایی، اتحاد جامع مسلمان به شکل قوی و منسجم  وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به سازمان همکاری اسلامی با عضویت بیش از ۵۷ کشور، گفت: در این سازمان هیچ یک از کشورها برای دفاع از مردم غزه به پا نخواسته اند و تنها کاری که برای مردم بی پناه غزه انجام داده اند ارسال کفن به نوار غزه بوده است. ارسال کفن هیچ مرحمی بر درد مردم غزه نیست و آنها از این کشورهای اسلامی و عربی حمایت بیشتری می خواهند.

امامی گفت: می‌طلبد که مسلمانان از خواب غفلت بیدار شوند و همه مانند ایران اسلامی به صحنه بیایند و در سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) شاهد حمایت و پیروزی از مردم غزه، فلسطین و مقاومت باشیم.

امام جمعه شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، اشاره‌ای به بیانات مقام معظم رهبری داشته افزود: در جنگ ترکیبی و هیبریدی، امپراتوری رسانه‌ها نقش تعیین کننده در بسیاری از کشمکش‌ها و جنگ‌ها دارند. حمایت‌های جهان استکبار از برخی رسانه‌ها و نفوذ برای پیشبرد اهداف ظالمان یک تمهید و وحدت در بین مسلمانان را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا و اسرائیل تلاش دارند تا به واسطه امپراتوری رسانه‌ها افکار عمومی را از آنچه در غزه و جنایات آن می‌گذرد دور کنند و متاسفانه در این امر تا حدودی موفق عمل کردند. آنان سیطره وسیعی بر روی رسانه‌ها دارند، از بازی‌های المپیک پاریس که توهین‌هایی را به ادیان مختلف داشتند تا جنگ غزه همگی بیانگر این امر است که صهیونیست نقشی موثر در عرصه رسانه‌های بین‌المللی دارند.

امام جمعه شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی با اشاره به حضور صهیونیست‌ها در المپیک گفت: بیشتر شرکت کنندگان اسرائیلی در المپیک فرانسه نظامیان بودند در حالی که بر اساس منشور مسابقان ورزشی المپیک حضور نظامیان در مسابقات منع قانونی دارد. اما فشار‌های صهیونیست سبب شده بود بدون هیچگونه مشکلی وارد این عرصه شوند.

نقش امپرالیسم رسانه علیه مسلمانان جهان

وی به انتخاب واژه‌ها توسط امپریالیسم رسانه اشاره و تاکید کرد: در امپراتوری رسانه از واژه‌ها مهندسی شده استفاده می‌کنند تا بدین ترتیب مسلمانان را عامل جنایات نشان و مطرح کنند. وقتی خبر از حمله اسرائیل به غزه مخابره می‌شود، خبر بسیار سطحی کوتاه بوده و  حمله کننده را محور مقاومت اعلام می‌کنند تا در جهت منافع صهیونیست‌ها فضا تغییر کند، اما هنگامی که حرکتی از سوی صهیونیست‌ها باشد حمله کننده نامشخص است آن‌ها تلاش می‌کنند تا ابعاد موضوع را بسیار گسترده و با فجایع انسانی مطرح کنند و آن را در نهایت به سازمان ملل بکشاند.

ملت مسلمان باید به‌پا خیزند

امامی به مذاکرات رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد: این رژیم سلاخ مسئله مذاکرات را به گونه‌ای خاص مطرح می‌کند و پشت سپر این مذاکرات اقدام به حمله نظامی به غیر نظامی‌ها را کلید می‌زند. در اینجاست که وحدت اسلامی باید به پا خیزد.

امام جمعه شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی راهبرد مقاومت را ستودنی دانست و اظهار کرد: تنها مسیر درستی که پیش روی غزه و فلسطین وجود دارد مبارزه با صهیونیست‌ها است.  راهبرد مقاومت و تسلیم نشدن، همچنین جنگ مسلحانه با این رژیم غاصب راهبردی است که می‌تواند نتایج مطلوب را در بر داشته باشد.

وی تاکید کرد: خداوندمتعال در بخشی از آیات قرآن می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنیدی.» یعنی دکترین نظامی اسلام یک مقوله دفاعی است و در ادامه تاکید می‌کند، هدف از تسلیحات و مسلح شدن شما این است که اقدام بازدارنده در مقابل دشمن داشته باشید.

افزایش سواد رسانه‌ای

امام جمعه شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی اظهار کرد: می‌طلبد تا امروز جامعه اسلامی سواد رسانه‌اش را افزایش دهد تا بدین ترتیب بتواند در جنگ رسانه‌ای با امپراتوری رسانه‌ای دشمن مقابله به کند.

امامی در پایان خاطرنشان کرد: اتحادیه جهان اسلام موظف است تا در یک حرکت رسانه‌ای؛ برنامه‌ای برای خنثی کردن تبلیغات مسموم دشمن در پیش بگیرد. اگر چه به برکت خون شهدای غزه امروز بیشتر مردم غرب و به واسطه همان بسیج لندن، بسیج واشنگتن یا نیویورکی‌ها؛ به آگاهی در مورد جنایت‌هایی که در غزه شکل می‌گیرد آشنا شده‌اند و اما اتحادیه جهان اسلام وظیفه دارد باعث آگاهی بخشی بیشتری درباره جنایایت که در غزه اتفاق می افتد شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *