ثبت ۴۰ هزار و ۹۷۳ پرونده قضایی به صورت تمام الکترونیک از ابتدای امسال در دادگستری استان گلستان/ ثبت الکترونیک پروندهها ۲ برابر شد
خبرگزاری میزان- حجتالاسلام و المسلمین محسنی اژهای روز(ششم تیرماه) سال قبل در ابتدای دیدار مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضاییه با مقام معظم رهبری، در گزارشی از فعالیتها و اقدامات مختلف این قوه، تعامل و همکاری با سایر قوا و همچنین نخبگان و قشرهای مختلف مردم را بیسابقه عنوان کرد و گفت: محصول این نشستها تشخیص و تعیین اولویتها و اتخاذ راهحلهای مورد اجماع برای رفع مشکلات بوده است.
وی، هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوریهای جدید را هم از جمله اولویتهای قوه قضاییه برشمرد و افزود: این کار در جلوگیری از فساد، شناخت مشکلات، کوتاه کردن فرایندها و کم کردن هزینهها تاثیر زیادی داشته است.
بیشتر بخوانید:
خدمات الکترونیک قضایی سیار در ۱۵ استان ارائه میشود
رئیس عدلیه، در همین رابطه روز (۱۸ بهمن ماه) سال قبل در آیین رونمایی از پروژههای طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: رضایتمندی مردم یکی از اهداف هوشمندسازی خدمات قضایی است که برای ایجاد آن باید اطلاعرسانی درست درباره خدمات ارائهشده و جلوگیری از معطلی مردم انجام گیرد.
اما سرانجام؛ دستورالعمل هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فرایندها و پرونده های قضایی که در ۳۴ ماده و ۳ تبصره تدوین شده است، (۲۷ خردادماه9 امسال به تصویب حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رسید و به نهادهای قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.
این دستورالعمل در اجرای بند ۲۶ سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ابلاغی مقام معظم رهبری و ماده ۳۷ سند امنیت قضایی مصوب ۱۳۹۹ و در راستای اجرای سند تحول قضایی تنظیم شده است.
بیشتر بخوانید:
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: غیر حضوری شدن خدمات دفاتر اجتنابناپذیر است
مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در راستای اجرای این دستورالمعمل در سالهای اخیر اقدامات زیادی را در دستورکار قرار داده و از سامانه های خدمات قضایی فراوانی رونمایی کرده است و به تبع آن دادگستری های استان های مختلف کشور نیز در این زمینه فعال شدند تا این دستورالعمل به طور کامل اجرایی و محقق شود.
حیدر آسیابی در گفتوگو با میزان، اظهار کرد: خرداد امسال رئیس قوه قضاییه با ابلاغ «دستورالعمل هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فرایندها و پروندههای قضایی»، تمامی واحدهای قضایی و بخشهای مرتبط را موظف کرد تا ترتیبی اتخاذ کنند که تشکیل پرونده و فرایندهای قضایی، ظرف مدت ۵ سال از تاریخ تصویب این دستورالعمل، به تدریج الکترونیکی شود.
۴۰ هزار پرونده به صورت تمام الکترونیک ثبت شده است
رئیس کل دادگستری کل استان گلستان با تاکید بر اجرای برنامههای ابلاغی قوه قضاییه مبنی بر هوشمندسازی و به کارگیری فناوریهای نوین در روند رسیدگی به پروندههای قضایی گفت: از ابتدای امسال بیش از ۴۰ هزار پرونده به صورت تمام الکترونیک ثبت شده است که دو برابر مدت مشابه سال گذشته است و بندرترکمن و مراوه تپه نیز در این زمینه پیشتاز هستند.
پرونده کاغذی وجود ندارد
آسیابی افزود: در طرح رسیدگی الکترونیک یا همان هوشمندسازی فرآیندهای قضایی، پرونده کاغذی وجود ندارد و همه فرآیندهای قضایی از زمان تشکیل، مدت رسیدگی تا زمان صدور رای و بایگانی، سیستمی انجام میشود.
رئیس کل دادگستری کل استان گلستان ادامه داد: طرفین پرونده هم میتوانند با استفاده از سامانه ثنا، مراحل رسیدگی به پرونده خود را اینترنتی دنبال کنند.
آرشیو الکترونیک همه پروندههای راکد استان
وی با اشاره به این که رویکرد اصلی دستگاه قضا، حرکت به سوی ثبت پروندههای قضایی به صورت تمام الکترونیک است، گفت: با الکترونیک شدن فرآیندهای قضایی در گلستان فقط در یک سال همه پروندههای راکد ۳ مخزن فیزیکی بایگانی در استان آرشیو الکترونیک و این مخازن تخلیه شد.
امکان دسترسی سیستمی به سوابق پرونده برای شعب
آسیابی گفت: با الکترونیک شدن این پرونده ها، علاوه بر فراهم شدن امکان دسترسی سیستمی به سوابق پرونده برای شعب، سبب رضایت مردم نیز شد.
بیشتر بخوانید:
رئیس کل محاکم تهران: دبیرخانه پروندههای مهم و کثیرالشاکی راهاندازی شده است/ رسیدگی فوقالعاده و خارج از نوبت به دادخواستهای اعسار زندانیان
رئیس کل دادگستری گلستان گفت: از ابتدای امسال نزدیک به ۱۸۰ هزار فقره پرونده هم در حوزههای قضایی استان آرشیو الکترونیک شد که پیش بینی میشود این عدد تا پایان سال به ۴۲۰ هزار پرونده برسد.
صرفهجویی در وقت و هزینه مردم
آسیابی افزود: صرفهجویی در وقت و هزینه مردم، جلوگیری از رفت و آمدهای غیرضروری و رسیدگی سریعتر پروندهها از اهدافیست که با هوشمندسازی فرآیندهایی قضایی دنبال میکنیم.
انتهای پیام/