ضرورت تنظیمگری در حوزه ارزهای دیجیتال/ خطر پولشویی در صرافیهای رمزارز
خبرگزاری میزان - همواره پدیده رمز ارزها در سالهای اخیر از سوی برخی از محققین این حوزه همزمان به عنوان فرصت و تهدید نام برده می شوند اما به طور کلی این پدیده یکی از مواردی است که تنظیمگری آن برای دولتها در دهه اخیر تبدیل به مسئله شده است و چالش ها و تهدیدات منتسب به آنها سبب شده تا بسیاری از کشورها نتوانند موضع گیری مناسبی برای تنظیم گری در این حوزه داشته باشند از این رو برخی معتقدند که تنظیم گری و نظارت حداقلی در این حوزه می تواند بسیاری از چالش های پیش روی آنها را کاهش داده و نظامهای اقتصادی و قضایی آنها را تا حدودی در این زمینه بیمه کند.
در همین رابطه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس دستگاه قضا در تاریخ ۲۷ مرداد در دیدار جمعی از قضات و کارکنان دادگستری تهران درمورد موضوع رمزارزها و پروندههای کثیرالشاکی مرتبط با این قضیه گفت که پروندههای کثیرالشاکی مرتبط با رمزارزها میتواند واجد تبعات جدی اقتصادی و اجتماعی باشد.
باتوجه به اینکه تعداد این پروندهها رو به افزایش است باید آگاهیبخشی و اطلاعرسانی به عموم مردم درمورد تبعات و آسیبهای فعالیت و سرمایهگذاری در این حوزههای پرریسک و بدون پشتوانه و فاقد تضمین، بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.
رئیس عدلیه همچنین در تاریخ ۲۹ مرداد در جلسه شورای عالی قضایی اظهار کرد که مسئولین مربوطه باید توجه کنند مقوله رمزارزها از جمله مقولات جدی است که هم میتواند مورد سوءاستفاده عناصر مُفسد و کلاهبردار قرار گیرد و هم احیاناً در شرایطی میتواند مورد استفاده مطلوب و نافع قرار گیرد؛ اما در این مقوله ما با خلاء قانونی و اطلاعرسانی و آگاهیبخشی ناکافی مواجهایم.
امین تویسرکانی بازپرس دادسرای جرایم رایانهای تهران و پژوهشگر حوزه حقوق سایبری در گفتوگو با میزان در مورد چالشها در حوزه رمز ارزها گفت: نظام قضایی و کیفری کشور با چالشهای متعددی در حوزه رمز ارزها مواجه است و به نوعی در آستانه یک بحران بالفعل قرار گرفته است که این بحرانها در نهادهای انتظامی و قضایی نمود یافته و معضلات بسیاری را ایجاد کرده است.
وی گفت: با وجود تلاشها برای ساماندهی رمز ارزها هنوز در این حوزه فاقد قوانین خاص هستیم و تنها قانونی که در بانک مرکزی در آذرماه سال ۱۴۰۲ تصویب شد به طور محدود به این حوزه اشاره داشته است. از آن زمان تاکنون، بانک مرکزی هنوز آییننامههای لازم برای اجرای این قانون را وضع نکرده است.
ضرورت جامعیت قوانین برای پوشش کامل پدیدهها؛ چرا قوانین باید کلی و فراگیر باشند؟
بازپرس دادسرای جرایم رایانهای تهران در پاسخ به این سوال که آیا در این حوزه نیازمند قانونی خاص هستیم یا خیر گفت: پدیده رمزارزها یک فناوری نوین است و اگر بخواهیم قانون را کاملاً منطبق بر یک فناوری خاص بنا نهیم، به نظر میرسد که توجیه منطقی خاصی ندارد. قوانین باید کلی و جامع باشند تا بتوانند تمام پدیدهها را تحت پوشش قرار دهند؛ چرا که قانونگذاری خاص و ویژه در هر حوزه ای ممکن است به سرعت دچار کهنگی و بیخاصیتی شود. به نظر میرسد که در حوزههای حقوقی و کیفری کشور ما کمبود خاصی وجود ندارد و ما با تورم کیفری مواجه هستیم؛ بهطوری که برای هر رفتاری که در این زمینه اتفاق میافتد، چندین عنوان جرم قابل انطباق است.
وی گفت: با توجه به قانون جدید بانک مرکزی که برای حوزه رمزارزها ایجاد شده، دیگر نیازی به وضع قوانین جدید بهمعنای خاص نیست. این قانون فراهم است و باید از آن بهرهبرداری شود. هرچند که این قانون هنوز بهطور کامل اجرایی نشده و تشریفات و آییننامههای لازم در حال تشکیل است، اما حاکمیت، بهویژه بخش قضایی و دولت، باید از بانک مرکزی مطالبه کند که چرا این قانون پس از چندین ماه هنوز اجرایی نشده است.
تویسرکانی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ صرافی رمز ارز داخلی در کشور فعال هستند و از امتیازات نظام بانکی و تبادلات ریالی بهرهمندند، گفت: به عنوان یک قاضی، آسیبهایی جدی در این حوزه مشاهده میکنم و پروندههای متعددی را بررسی کردهام که شامل پروندههای کوچک و همچنین پروندههای ملی و بحرانزا با دهها هزار شاکی و ارقام بسیار بالا است، به نظر میرسد تا زمانی که این آسیبها و بحرانها حل نشوند نظام قضایی کشور همچنان درگیر خواهد بود.
خطر پولشویی در صرافیهای رمزارز؛ چگونه صرافیهای ارز دیجیتال میتوانند به ابزاری برای پولشویی تبدیل شوند؟
وی گفت: بسیاری از مردم، داراییهای خود را در این صرافیها سپردهگذاری کردهاند و هر لحظه احتمال از بین رفتن این داراییها وجود دارد. این صرافیها میتوانند به ابزاری برای پولشویی تبدیل شوند و امکان پیگیری و جبران خسارت برای مالباختگان را دشوار سازند.
وی گفت: صرافیهای رمز ارزی بودند که داراییهای مردم را جمع آوری و به یکباره آن را از حیطه اختیارشان خارج و تصاحب و به رمز ارز دیگری تبدیل کردند و بدین واسطه کلاهبرداری کردند.
وی ادامه داد: بسیاری از این صرافیها در فعالیتهای مجرمانه نیز دخالت دارند و پروندههای متعددی از جمله پرونده کریپتولند نشاندهنده ناهنجاریهای جدی در عملکرد این پلتفرمهاست. از آنجا که این صرافیها اطلاعات حساس میلیونها نفر را در اختیار دارند، ابعاد امنیتی این قضیه نیز باید مدنظر قرار گیرد.
تویسرکانی با بیان اینکه عمده پروندههای کلان و ملی و بحرانزا در کشور در حوزه پلتفرمهای رمز ارز است، گفت: عمده پروندههای کلان در حوزه رمز ارز با انگیزه مجرمانه شکل گرفته است، رمز ارزی که فاقد ارزش بود عرضه شده و به شکل پانزی گسترش یافته است و به چند نفر اولیه سود ارائه داده و بقیه ضررهای هنگفتی را کرده اند.
تویسرکانی در مورد لزوم تنظیم گری در حوزه رمز ارزها گفت: چماق و تهدیدی که از سوی فعالین اقتصادی در این زمینه وجود دارد این است که اگر در این حوزه ورود پیدا کنید به حوزههای زیر زمینی رسوخ پیدا میکند. چرا که برخی معتقدند که این حوزهها نظارت پذیر نیست و ورود به آن باعث از بین رفتن ماهیتشان میشود.
چرا عدم نظارت بر رمزارزها به بهانه نفوذ به حوزههای زیرزمینی تصمیمی نادرست است؟
بازپرس دادسرای جرایم رایانهای تهران با بیان اینکه در هیچکجای دنیا نمیتوان فعالیتی را بدون نظارت و تنظیمگری مؤثر تصور کرد،گفت: حتی در آزادترین اقتصادها نیز این قاعده وجود دارد اینکه بخشی از اقتصاد را رها کنیم با این بهانه که ممکن است به حوزههای زیر زمینی رسوخ پیدا کند به نظر کار عاقلانه ای نیست، باید تدبیری جدی در این حوزه اندیشید چرا که حوزه رمز ارزها از خلا نبود نهادهای متولی رنج میبرد و برای نهادسازی نیازمند قانون جدی هستیم.
ضرورت تنظیمگری حداقلی در حوزه رمزارزها
وی گفت: سوال این است که آیا نهادسازی باید به سمت تنظیم گری برود یا نظارت حداقلی هرچه که باید این روند کامل رها را کنار بگذاریم. مطمئن هستم در هیچ کجای دنیا این میزان رهایی وجود ندارد ما هیچ نهاد ناظر یا تنظیمگری نداریم. حتی در لیبرالترین اقتصادهای این وضعیت وجود ندارد تصور من این است که ما باید وارد یک حوزه تنظیمگری حداقلی شویم.
تویسرکانی گفت: صرافیها باید مسئولیت فعالیتهای خود را بر عهده بگیرند و با استفاده از فناوریهای مدرن، معاملات مشکوک را شناسایی کنند.تجربه نشان داده که ایجاد نظارت حداقلی به هیچوجه موجب ریزش سرمایهها یا کوچ مردم به صرافیهای خارجی نخواهد شد. مردم به فعالیتهای رمزارزی علاقهمندند و این حوزه نیازمند یک نظام معقول و منطقی است که ضمن رعایت حقوق و منافع عمومی، به رونق آن نیز کمک کند، در نهایت، باید با آزمون و خطا و پیشبینی قابلیتها، به بهبود و توسعه این سیستم بپردازیم.
انتهای پیام/