ثبت بیش از ۴ هزار مورد قطع عضو در غزه

9:29 - 25 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۰۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ثبت بیش از ۴ هزار مورد قطع عضو در غزه
گزارش‌ها از پیامد‌های جانبی نسل‌کشی ۱۱ ماهه رژیم صهیونیستی در غزه نشان‌دهنده ابعاد خاموش هولناک از جنایتی است که همچنان در این باریکه در جریان است.

خبرگزاری میزان – در حالی‌که توجه‌ها به آمار شمار شهدای غزه طی ۱۱ ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه جلب شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهند که اعداد و ارقام هولناک‌تری از پیامد‌های این نسل‌کشی در سایه مانده‌اند.

براساس گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت WHO، از آژانس‌های سازمان ملل، نیاز‌های گسترده توانبخشی در غزه مورد غفلت واقع شده‌اند.

 

سهم بالای کودکان غزه از ۴ هزار مورد قطع عضو ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی

تجزیه‌وتحلیل سازمان جهانی بهداشت درباره انواع صدمه‌های ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، نشان می‌دهد دست‌کم یک‌چهارم یا ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مجروحان غزه تا ۲۳ جولای (۲ مرداد) نیاز به خدمات توانبخشی تروما دارند؛ این تجزیه‌وتحلیل همچنین نشان داد که آسیب‌های شدید اندام ساکنان غزه که بین ۱۳ هزار و ۴۵۵ تا ۱۷ هزار و ۵۵۰ مورد تخمین زده می‌شود، عامل اصلی نیاز به توانبخشی گسترده در غزه است؛ ضمن اینکه بسیاری از مجروحان بیش از یک جراحت دارند.

براساس این گزارش، بین سه هزار و ۱۰۵ تا ۴ هزار و ۵۰ قطع عضو در غزه ثبت شده است و افزایش شدید آسیب نخاعی، آسیب‌های مغزی تروماتیک و آسیب‌های سوختگی بزرگ، همگی در تعداد کلی آسیب‌های تغییردهنده زندگی که شامل هزاران زن و کودک می‌شود، نقش دارند.

پیشتر صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد که براساس تخمین پزشکان از اکتبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) تا ژوئن ۲۰۲۴ (تیر ۱۴۰۳) حدود ۳ هزار کودک اهل غزه دست و پای خود را از دست دادند.

ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در اراضی اشغالی، اظهار کرد: افزایش گسترده نیاز‌های توانبخشی به موازات تخریب مداوم سیستم بهداشتی رخ می‌دهد؛ بیماران نمی‌توانند مراقبت‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند؛ خدمات توانبخشی حاد به‌شدت مختل شده و مراقبت‌های تخصصی برای آسیب‌های پیچیده در دسترس نیست و جان بیماران را به خطر می‌اندازد.

 

سهم بالای کودکان غزه از ۴ هزار مورد قطع عضو ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی

در حال حاضر، فقط ۱۷ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان در غزه تا حدی فعال هستند، در حالی که خدمات بهداشتی اولیه اغلب به دلیل ناامنی، حمله‌ها و دستور‌های تخلیه مکرر به حالت تعلیق درآمده یا غیرقابل دسترس‌ شده‌اند؛ تنها مرکز بازسازی و توانبخشی اندام غزه که در مجتمع پزشکی ناصر و تحت حمایت سازمان جهانی بهداشت قرار دارد، در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) به دلیل کمبود تدارکات و کارکنان متخصص بهداشت و درمان غیرفعال شد و سپس در فوریه ۲۰۲۴ (بهمن سال گذشته) بر اثر بمباران آسیب دید.

ازسوی دیگر، بسیاری از نیروی کار توانبخشی در غزه اکنون آواره شده‌اند؛ براساس گزارش‌ها تا ۱۰ مه (۲۱ اردیبهشت) ۳۹ فیزیوتراپیست کشته شده‌اند؛ خدمات توانبخشی و پروتز در بیمارستان دیگر در دسترس نیست و تعداد افراد آسیب‌دیده که به محصولات کمکی نیاز دارند بسیار بیشتر از تجهیزات موجود در غزه است؛ ذخایر محصولات کمکی ضروری مانند ویلچر و عصا به پایان رسیده و به دلیل محدودیت جریان کمک به غزه، تکمیل منابع دشوار است.

این تحلیل صرفا بر آسیب‌های جدید متحمل‌شده از زمان آغاز جنگ در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تمرکز دارد؛ این در حالی است که زندگی ده‌ها هزار فلسطینی در غزه با شرایط مزمن و آسیب‌هایی که قبلا دیده بودند، آن‌ها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه قطع عضو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *