مواجهه فرانسه با رسوایی جنسی جدید در کلیسای کاتولیک

9:58 - 24 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۹۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه فرانسه با رسوایی جنسی جدید در کلیسای کاتولیک
کلیسای کاتولیک در کشورهای غربی در سال‌های اخیر با موجی از افشاگری‌ها مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – کلیسای کاتولیک در کشور‌های غربی در سال‌های اخیر با موجی از رسوایی‌ها و افشاگری‌ها مواجه شده که پرده از جنایت‌های تاریخی و چند دهه‌ای آن علیه افراد آسیب‌پذیر از بومیان گرفته تا زنان و کودکان بر می‌دارد.

در حالی‌که کلیسای کاتولیک در کانادا و آمریکا و شماری دیگر از کشورهای دارای جمعیت بومی با رسوایی جنایت علیه کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی مواجه است، کلیسای کاتولیک در دیگر کشورهای غربی با پرونده‌های متعدد رسوایی جنسی مواجه شده که سران آن را ناچار به فروش اموال جهت تامین غرامت قربانیان و نیز خروج اعضا از این نهاد مواجه کرده است.

رسوایی جنسی بخش مهمی از افشاگری‌ها به‌ویژه در کلیسای کاتولیک کشور‌های اروپایی هستند؛ انتشار گاه‌به‌گاه گزارش‌ها و یافته‌های تحقیقات انجام‌شده درباره آزارواذیت و تجاوز جنسی در این مراکز و نهاد‌های وابسته به آن‌ها، عمق و گستردگی فساد جنسی در کلیسای کاتولیک را در کشور‌های قاره سبز نشان می‌دهد.

به‌تازگی گزارشی درباره ابعاد گسترده آزار جنسی در مدارس کلیسای کاتولیک در ایرلند منتشر شد که نشان‌دهنده ثبت ۲ هزار و ۴۰۰ اتهام جنسی در یک بازه زمانی ۱۰۰ ساله بود.

به‌نظر می‌رسد حجم بالای این رسوایی‌ها و تعداد زیاد قربانیان آن این پرونده‌ها را تا سال‌ها در در دستورکار بررسی نهاد‌های مختلف کشور‌های اروپایی قرار دهد؛ چراکه قربانیان و بازماندگان جنایت‌های جنسی در کلیسای کاتولیک در سراسر اروپا با عزمی جدی‌تر در حال تلاش برای احقاق حقوق خود هستند.

 

پس‌لرزه‌های حضور شکارچیان جنسی در کلیسای کاتولیک؛ مواجهه فرانسه با یک رسوایی جدید

براساس جدیدترین گزارش‌ها، کلیسای کاتولیک فرانسه اعلام کرد که سوابق خود را در مورد اتهام‌های سوءاستفاده جنسی و آزارواذیت یکی از اعضای خود بازگشایی می‌کند؛ فردی که به دلیل ارائه خدمات به فقرا و بی‌خانمان‌ها تاکنون به‌شدت مورد احترام بود.

کنفرانس اسقفان فرانسه (CEF) گفت که سوابق این نهاد در مورد آبه پی‌یر Abbé Pierre، موسس خیریه اماوس که در سال ۲۰۰۷ درگذشت، بدون تاخیر معمول ۷۵ ساله از زمان مرگ، در دسترس خواهد بود.

هفت زن در ماه جولای (تیر/ مرداد) آبه پی‌یر را به تجاوز جنسی متهم کردند و اماوس Emmaüs اعلام کرد که از زمان شکایت‌های یادشده تاکنون ۱۷ شهادت دیگر از جمله اتهام‌های بسیار جدی در مورد آزار جنسی را از تعدادی از قربانیان دریافت کرده است؛ دست‌کم یکی از قربانیان در آن زمان کودک بوده است.

تا سال گذشته، آبه پی‌یر در فرانسه و شماری دیگر از کشورهای غربی یک نماد ملی مورد احترام بود که مظهر از خودگذشتگی مسیحیان برای کار بشردوستانه به حساب می‌آمد؛ با وجود این، سوابق کلیسای کاتولیک نشان می‌دهد که این مرکز از نگرانی‌های مربوط به رفتار او از دهه ۱۹۵۰ آگاه بوده است.

اماوس که دارای ۴۲۵ شعبه در ۴۱ کشور است، برای فاصله گرفتن از موسس خود اقدام می‌کند و در مجمع عمومی ویژه در ماه دسامبر (آذر) به حذف نام پی‌یر از نشان خود رای خواهد داد؛ قرار است نام این بنیاد نیز تغییر کرده و مرکز یادبود پی‌یر در نرماندی که محل اقامت وی بوده، برای همیشه تعطیل شود.

 

پس‌لرزه‌های حضور شکارچیان جنسی در کلیسای کاتولیک؛ مواجهه فرانسه با یک رسوایی جدید

رئیس اماوس با اشاره به شوکه شدن این مرکز از افشاگری‌های انجام شده، اعلام کرد: آبه پی‌یر یک شکارچی جنسی بوده است.

موسسه اماوس در حال حاضر در حال بررسی اتهام‌ها و جمع‌آوری اظهارات بیشتر ازسوی قربانیان است؛ اتهام‌های پی‌یر مربوط به دهه ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۵ است و در کشور‌های فرانسه، سوئیس، آمریکا و مراکش رخ داده است.

۲ گزارش انجام و منتشرشده درباره اتهام‌های پی‌یر در جولای سال جاری، نشان‌دهنده شکایت‌های متعددی از آزارواذیت یا تجاوز جنسی پی‌یر بین دهه ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ هستند.

بسیاری از نهاد‌ها و مراکز همکار با نهاد خیریه پی‌یر درپی انتشار گزارش‌های افشاگرانه درباره وی، در حال فاصله گرفتن از او هستند؛ این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهند که افراد مرتبط با این کشیش فرانسوی از نگرش مشکل‌آفرین او نسبت به زنان خبر داشتند.

پی‌یر هم در اواخر عمر خود اعتراف کرده بود که بعضی از زنان را قربانی تمایل‌های جنسی خود کرده است؛ اقدامی که به نظر می‌رسد با رونق گرفتن جنبش‌های مربوط به موضوع و تلاش‌های قربانیان برای دستیابی به عدالت ارتباط داشته است.

در عین حال، بازرس‌های پرونده پی‌یر می‌گویند که گزارش‌های بیشتری از سوءاستفاده‌های جنسی وی وجود دارند، اما آن‌ها ناچار به حذف گزارش‌هایی شده‌اند که قربانیان مایل به افشای هویت خود نیستند یا از اعلام جزئیات خودداری می‌کنند.

گزارش سال ۲۰۲۱ کمیسیون مستقل سوءاستفاده جنسی در کلیسا که بیش از ۳ هزار مورد سوءاستفاده جنسی ازسوی اعضای کلیسای کاتولیک را از دهه ۱۹۵۰ شناسایی کرده بود، این نهاد را متزلزل کرده است.

پرونده آبه پی‌یر آخرین مورد مربوط به رسوایی جنسی سران کلیسای کاتولیک است که فاش کرد وی یک شکارچی جنسی بوده است؛ این پرونده از جهاتی شبیه به رسوایی مربوط به یکی دیگر از نماد‌های فرانسوی، ژان وانیر است که جنبش L'Arche را برای مراقبت از افراد دارای معلولیت تاسیس کرد و بعدا مشخص شد که شماری از زنان را هدف سوءاستفاده جنسی قرار داده است.

 

پس‌لرزه‌های حضور شکارچیان جنسی در کلیسای کاتولیک؛ مواجهه فرانسه با یک رسوایی جدید

اگنس دسمازیر، مورخی که اخیرا کتابی در مورد آزار جنسی در کلیسای کاتولیک منتشر کرده است، اعلام کرد که پرونده آبه پی‌یر با پرونده ژان وانیر، موسس کانادایی یک موسسه خیریه فرانسوی که پس از مرگش متهم به داشتن چندین رابطه جنسی غیرقانونی شده بود، مشابهت دارد.

وی با اشاره به اینکه هر ۲ نفر به دلیل فعالیت‌های خیریه تحسین می‌شدند، گفت: هر ۲ این افراد به استفاده از شهرت برای سوءاستفاده جنسی از زنان متهم شدند؛ به نوعی، موفقیت خیریه آبه پی‌یر از او محافظت کرد.

پاپ فرانسیس در واکنش به اخبار مربوط به رسوایی جنسی پی‌یر اعلام کرد که از زمان اطلاع واتیکان از این موضوع خبری ندارد، اما احتمالا واتیکان پس از مرگ پی‌یر از موضوع مطلع شده است.

فرانسیس در سفر خود به تیمور شرقی مجبور شد با مورد مشابهی روبرو شود؛ اسقف تیموری کارلوس ژیمنس بلو به خاطر کارزار بدون خشونت خود برای استقلال برنده جایزه صلح نوبل شد، اما واتیکان در سال ۲۰۲۲ فاش کرد که او به دلیل آزار جنسی تحریم شده است؛ بلو در سال ۲۰۰۲ بی‌سروصدا بازنشسته و جنایت‌هایش بایگانی شدند.

فرانسیس زمانی که در تیمور شرقی بود به نام بلو اشاره نکرد، اما پس از ورود به این کشور سوءاستفاده جنسی در نهاد کلیسای کاتولیک را به‌طور کلی محکوم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *