بیانیه‌های اتحادیه اروپا و آمریکا درباره ایران در نشست شورای حکام

10:19 - 21 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۵۲۸
بیانیه‌های اتحادیه اروپا و آمریکا درباره ایران در نشست شورای حکام
اتحادیه اروپا و آمریکا طی بیانیه‌هایی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر ادعاهایی را درباره موضوع هسته‌ای ایران تکرار کردند.

خبرگزاری میزان – نماینده اتحادیه اروپا در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای را درباره موضوع هسته‌ای ایران قرائت کرد.

این بیانیه با عنوان «راستی‌آزمایی و نظارت در ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل»، می‌گوید: این یک اولویت امنیتی کلیدی برای اتحادیه اروپاست که تضمین کند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

اتحادیه اروپا ضمن بیان اینکه همچنان به راه‌‎حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران متعهد است، گفت: ما از همه کشور‌ها می‌خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند.

در این بیانیه ادعا شده است: متاسفیم که ایران تصمیم‌های لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته‌ای خود در چارچوب برجام که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد است، نگرفته است.

اتحادیه اروپا ضمن بیان اینکه پیشرفت‌های بی‌وقفه هسته‌ای ایران در ۵ سال گذشته بازگشت به برجام را به طور فزاینده‌ای چالش برانگیز کرده است؛ مدعی شد: خطر یک بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران در حال افزایش است.

این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از توسعه موضوع هسته‌ای ایران، ادعا کرد: ایران به‎شدت از تعهدات خود در برجام خارج شده و به دانش برگشت‎ناپذیری دست یافته است.

اتحادیه اروپا با اشاره به غنی‌سازی اورانیوم ایران، مدعی شده که این اقدام «خطرات مرتبط با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بسیار مهم» را به همراه دارد و نگرانی‌های شدیدی را در مورد نیات ایران ایجاد می‌کند.

ادعای آمریکا درباره موضوع هسته‌ای ایران

نماینده آمریکا نیز در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ای را درباره ایران قرائت کرد.

این بیانیه در ابتدا از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به دلیل گزارش در مورد راستی‌آزمایی و نظارت در ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت قدردانی کرد.

نماینده آمریکا فعالیت‌های هسته‌ای ایران را «نگران‌کننده» عنوان کرده و مدعی شد: همان‌طور که گزارش مدیرکل به‌وضوح نشان می‌دهد، ایران به جای پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی، به حرکت بیشتر در مسیر اشتباه ادامه می‌دهد؛ ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود، نصب آبشار‌های سانتریفیوژ پیشرفته و تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری برای آن ندارد، ادامه می‌دهد.

این بیانیه ادعا کرد: اگر ایران علاقه‌مند به ایجاد اعتماد به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز موضوع هسته‌ای خود است، باید ذخایر ۶۰ درصدی خود را کاهش دهد و چنین تولیدی را به‌طور کامل متوقف کند.

نماینده آمریکا در ادامه مدعی شد؛ ما مجددا با نگرانی متذکر می‌شویم که تصمیم ایران در سال گذشته برای حذف بازرسان مجرب آژانس به‌طور جدی بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس تأثیر گذاشته است؛ چنین اقدام‌هایی عمیقا معکوس هستند و ما از امتناع اخیر ایران از لغو این تصمیم، علیرغم درخواست‌های مکرر مدیرکل، بسیار متأسفیم.

این ادعا‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران و برجام در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا و آمریکا از عمل به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خودداری کرده‌اند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا اکنون خود را متعهد به این توافق می‌داند.

متهم کردن ایران به خودداری از اجرای تعهدات نیز در حالی صورت می‌گیرد که کاهش تعهدات برجامی ایران اقدامی قانونی و پاسخی به بدعهدی طرف آمریکایی و اروپایی بوده است.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه، ۱۹ شهریور، آغاز شده و تا روز ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *