وزیر آموزش و پرورش: نباید در اول مهر هیچ کلاسی خالی از معلم و هیچ دانش‌آموزی بدون کتاب باشد

13:45 - 18 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۰۴۱
وزیر آموزش و پرورش: نباید در اول مهر هیچ کلاسی خالی از معلم و هیچ دانش‌آموزی بدون کتاب باشد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین اولویت نظام تعلیم و تربیت کشور پروژه مهر و بازگشایی مدارس است گفت: همزمان با بازگشایی مدارس هیچ کلاسی نباید خالی از معلم و هیچ دانش‌آموزی بدون کتاب باشد.

خبرگزاری میزان -  همایش آموزشی توجیهی روسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی کشور، صبح امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی در این مراسم بیان کرد: سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با تبعیت از اسناد بالادستی، اقدام به تنظیم سند راهبردی کرده و تمامی برنامه‌های خود را در راستای ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور به کار بسته است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: متاسفانه مواد حمایتی مندرج در قانون تاسیس مدارس غیردولتی اجرایی نشده است، در این قانون ۷ بند حمایتی وجود دارد که در اجرای آن غفلت شده است.

محمودزاده در ادامه اظهاراتش گفت: دانش‌آموزان برای آینده کشورمان تربیت می‌شوند، پس باید از قطبی‌سازی آموزش و پرورش پرهیز کرد.

وی افزود: تمامی برنامه‌های ما بایئ در راستای اجرای قانون و تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.

محمودزاده در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: بازنگری در قوانین با رویکرد حمایتی از مهمترین الویت‌های ماست، در تلاش هستیم تا حوزه‌های نظارتی، حقوق معلمان مدارس غیردولتی، تدوین مدرسه مجازی و سامان‌بخشی مدارس ویژه بزرگسالان، ساماندهی مراکز آزمون به وسیله ظرفیت شورای نظارت مرکزی، تعامل فعال و کنشگرانه با رسانه‌ها، نظارت فرایندی بر مدارس و مراکز، بازنگری و تعیین شاخص‌های ارزیابی شورا‌های آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت شورا‌های آموزش و پرورش استان‌ها، ارتقای توانمندی و دانش‌افزایی معلمان مدارس غیردولتی و بیمه تکمیلی معلمان مدارس غیردولتی، همگی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس غیر دولتی اجرایی شود.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های معاونت‌های تخصصی ذی‌ربط تصریح کرد: توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، توسعه کیفی مدارس غیردولتی و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهاد‌های انقلابی از الویت‌های جدی ما محسوب می‌شود.

محمودزاده با اشاره به جشنواره آفرینو به عنوان رویدادی مهم در حوزه مهارت‌ها و فناوری مدارس غیر دولتی تصریح کرد: در جهت فرمایشات رهبر انقلاب در قالب جشنواره آفرینو برگزار شد و در پی آن بررسی کارشناسانه محتوای کتب آموزشی مراکز غیر دولتی متناسب فرهنگ ملی و اسلامی به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه این مراسم علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مهمترین اولویت نظام تعلیم و تربیت کشور، پروژه مهر و  بازگشایی مدارس محسوب می‌شود و تا آغاز سال تحصیلی مطلوب روی مسئله دیگری تمرکز نمی‌کنیم راه انداختن قطار آموزش و پرورش از جمله اقدامات مهم است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در نظام تعلیم و تربیت ساده‌انگاری در ساماندهی، کیفیت‌بخشی، حل معضلات و مشکلات است که نیاز به هم‌اندیشی فراوان دارد. چهل و چهار سال است آموزش و پرورش از کوچک‌انگاری، سلیقه‌گرایی و ساده‌انگاری رنج می‌برد.

وی ادامه داد: همان حساسیتی که در بازگشایی مدارس و ساماندهی نیروی انسانی داریم، در مدارس غیردولتی نیز داریم. اول مهر و همزمان با بازگشایی مدارس هیچ کلاسی خالی از معلم نباید باشد و هیچ دانش‌آموزی نباید بدون کتاب باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس غیردولتی از موضوعاتی است که هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود، عنوان کرد: فرصت است از این منظر که اگر در چارچوب سیاست‌هایی که اتخاذ کردیم حرکت کند بار بزرگی از دوش نظام تعلیم و تربیت بر می‌دارد و تهدید است اگر نظارت و مراقبت از فرآیند‌های آموزشی و تربیتی این مدارس نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر معیشت معلمان را درست نبینیم آسیب می‌بینیم، افزود: نیروی انسانی از جمله مدیران و معلمان راهبران اصلی در نظام تعلیم و تربیت هستند و سایر افراد تنها حمایت می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه صلاحیت‌های حرفه‌ای و گزینش مدیران با معلمان تفاوت دارد، عنوان کرد: نمی‌پذیریم که کسی در آموزش و پرورش نگاه تفکیکی داشته باشد.  ثبات مدیریت در مدارس غیردولتی مهم است از جمله مباحثی است که باید به آن توجه شود. تغییر مدیر مدرسه افتخار نیست.

کاظمی با اشاره به اینکه باید ثبت نام و شهریه را سامان دهیم، ابراز کرد: اگر این موضوع حل نشود، همچنان نگاه دوقطبی وجود خواهد داشت. فضایی را ایجاد می‌کنید که عموم مردم نمی‌توانند در آن ثبت‌نام کنند و خارج از روال قانون است؛ معلوم است که نگاه دوقطبی در این فضا شکل بگیرد و باید جلوی این موضوع را بگیریم، چراکه بحث حیثیت نظام آموزش و پرورش در میان است.

وی با اشاره به اینکه اجرای مو به مو برنامه درسی در مدارس غیردولتی مهم است، عنوان کرد: نظارت بر کیفیت برنامه‌های آموزش و پرورش و تحقق سند تحول بنیادین در مدارس غیردولتی اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد. مدارس تراز، سند تحول بنیادین را هدف گذاری کرده‌اند که رئیس مدارس غیردولتی نیز باید آن را دنبال کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی مدارس غیر دولتی اهمیت دارد، اظهار کرد: توسعه باید با رویکرد عدالت آموزشی و در مناطق محروم باشد و این موضوع نیازمند نگاه مسئولانه اجتماعی در مدارس غیردولتی است که باید جاری و ساری شود. تعلیم و تربیت جای سودجویی نیست؛ در حوزه توسعه دچار تنزل ماموریتی شده‌ایم.

کاظمی با بیان اینکه مشارکت‌های مردمی دچار تنزل یافتگی شده است، تصریح کرد: ما جلساتی در شورای استانداران نیز برگزار کردیم تا مشارکت‌های مردمی در تمام سطوح نهادینه شود. در مشارکت‌های مردمی در سطوح مختلف در رنج بسیار هستیم و می‌بینیم که دید ما نیز تنزل یافته است و در این راستا به کمک مدرسه نیاز داریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *