«اشک جمعه» منعکس‌کننده وقایع ۱۷ شهریور

7:46 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۱۴۱
«اشک جمعه» منعکس‌کننده وقایع ۱۷ شهریور
نویسنده کتاب «اشک جمعه»، با اشاره به بیان وقایع ۱۷شهریور در قالب یک رمان در این کتاب، به کشتار مردم توسط رژیم پهلوی در این روز خونین اشاره کرد.

خبرگزاری میزان- کتاب «اشک جمعه» داستانی است که علاوه بر مطرح کردن وقایع تاریخی و خصوصا ۱۷ شهریور، نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی را با زبانی ساده، اما با جزئیات دقیق و مستند مطرح می‌کند.

مونا اسکندری در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون کتاب «اشک جمعه» گفت: این رمان به بیان وقایع ۱۷ شهریور که به عنوان جمعه سیاه نامگذاری شده پرداخت و با اشاره به جزئیات تلاش دارد تا مخاطب را با رویداد‌های تاریخ انقلاب آشنا کند.

وی در مورد علت نگارش کتاب «اشک جمعه» بیان کرد: جشنواره «داستان و رمان انقلاب» تلنگری بود تا تلاش کنم و قلمم را از بخش ادبیات دفاع مقدس به سمت ادبیات انقلابی تغییر دهم؛ بنابراین سعی سوژه‌ای را انتخاب کرده‌ام که در نظر و نگاه همه مردم ایران شناخته شده باشد و در عین حال به وقایع پیروزی انقلاب اسلامی بپردازد.

اسکندری در مورد نوشتن کتاب «اشک جمعه» اظهار کرد: برای اینکه بتوانم وقایع را به صورت داستان‌وار برای مخاطب مطرح کنم نیاز بود تا به پژوهش دست زده و مقالات، مصاحبه‌ها و اطلاعات تاریخ آن مقطع زمانی دست پیدا کنم بنابراین علاوه بر مطالعات میدانی، عکس‌ها و فیلم‌های آن زمان را مورد بررسی قرار دادم.

نویسنده کتاب «پنجره نزدیک به سقف» در مورد داستان کتاب اشک جمعه افزود: شخصیت نخست دختری است معمولی در که در خانواده‌ای سنتی بزرگ شده و همانند سایر مردم درگیر وقایع انقلاب شده، این ارتباط زمانی مستحکم‌تر می‌شود که با پسرهمسایه به عنوان یک مبارز انقلابی آشنا شده و همگام با او قدم در راه مبارزات انقلابی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: اوج جذابیت داستان زمانی است که در واقعه ۱۷ شهریور و در جریان ظلم پهلوی نسبت به مردم، افراد بسیاری به واسطه هلیکوپتر گلوله باران می‌شوند و مردم در مقابل نیرو‌های نظامی قرار می‌گیرند و در نتیجه کشتار غم‌انگیزی شکل گرفت.

اسکندری تاکید کرد: کتاب «اشک جمعه» بسیار کوتاه است و تلاش شده به نحوی نوشته شود تا باب طبع مخاطب امروزی باشد و در کوتاه‌ترین زمان بیشترین اطلاعات آن هم در قالب رمان به او ارسال شود، این اثر دارای ۵ فصل است.

وی در مورد علت نامگذاری کتاب «اشک جمعه» گفت: از آنجا که واقعه ۱۷ شهریور در روز جمعه رویداد و در آن روز تعداد زیادی از مردم شهید و مفقود شدند، پس گذشت ساعاتی از ایو واقعه مردم با در دست گرفتن عکس عزیزان خود به خیابان‌ها آمده و در جستجوی مفقودان بودند تا شاید خبری از عزیزان خود بگیرند. آن روز به اندازه‌ای غم‌بار بود که اشک در چشمان همه مردم دیده می‌شد بنابراین نام کتاب را «اشک جمعه» گذاشتم.

این نویسنده کتاب به پیام اثر «اشک جمعه» اشاره و بیان کرد: همون گونه که در این کتاب اشاره شده خانواده‌های ایرانی کشش بسیاری به سوی مذهب دارند. هرجا که خانوادهه‌ا کم می‌آورد یا با مشکلی مواجه می‌شود، دست به دامن دین می‌شوند و شروع به روضه خوانی می‌کنند تا بدین ترتیب اشک‌های خود را با آل الله گره زده و بدین ترتیب صبر و تحمل درد و فاجعه برای آن‌ها قابل تحمل‌تر می‌شود. ارتباط مردم با اهل بیت (ع) بسیار ویژه و خاص است.


انتهای پیام/


برچسب ها: معرفی کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *