گفت‌وگو|

لزوم توجه به عنصر پژوهش در تولید محتوا / بودجه بخش فرهنگ نیاز به بازنگری دارد

15:20 - 03 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۲۸۴
لزوم توجه به عنصر پژوهش در تولید محتوا / بودجه بخش فرهنگ نیاز به بازنگری دارد
مسئول واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری، نگارش کتاب با حجم زیاد و بدون پژوهش (کیلویی نوشتن) را آسیبی بزرگ خواند و خواهان افزایش بودجه در بخش فرهنگی شد.

خبرگزاری میزان - جنگ تحمیلی و شکل گیری دفاع مقدس وقایعی را رقم زد که بخشی از تاریخ را تشکیل می دهد. ثبت این وقایع سبب شد تا کلمه‌ و یا واژه‌ای جدید وارد ادبیات شود که به عنوان ادبیات دفاع مقدس شناخته می شود. در این گزارش نگاهی به آسیب‌ها و مزایای ادبیات عرصه دفاع مقدس خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین سعید فخرزاده مسئول واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری و نویسنده کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مشکلات حوزه نویسندگی گفت: نویسندگان قشر فرهیخته کشور هستند، اما متاسفانه قرارداد‌هایی که با آنان برای تولیدمحتوا بسته می‌شود با هزینه‌های اقتصادی امروز همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: برای نوشتن یک کتاب علمی گاهی نویسنده پنج سال زمان می‌گذارد و در نهایت دستمزد که دریافت می‌کند با هزینه‌های انجام شده و زمانی که می‌گذارد هماهنگی ندارد. به همین دلیل دیده می‌شود نویسندگان شغل دوم دارند. من واقعاً نمی‌دانم مبلغی که حافظ برای نوشتن کتاب خود دریافت کرد چه میزان بود؟ و یا اینکه هزینه‌ای که فردوسی برای نوشتن شاهنامه انجام داد چه مبلغی شد؟ اما آنچه مسلم است تلاش بی‌وقفه‌ای است که به واسطه هنرمندان شکل گرفته و به خاطر کیفیت بالا آن در طول تاریخ باقی ماندگار شده است.

فخر زاده تاکید کرد: نویسنده عمر خود را که عنصری ارزشمند است، صرف می‌کند تا کتاب بنویسند. اما این سوال باقی است که آیا دستمزدی که پرداخت می‌شود می‌تواند جوابگوی هزینه‌ها و عمر نویسندگان باشد؟ امروز متاسفانه به پژوهش توجه چندانی نمی‌شود؛ بنابراین کتاب‌ها سطحی نوشته می‌شوند.

عدم پژوهش مساوی با ترویج بی عدالتی

وی درباره شیوه محاصبه دستمزد نویسندگان بیان کرد: بابت هر صفحه کتاب مبلغی مشخص در نظر گرفته و پرداخت می‌شود. برخی نیز به صورت حق و تالیفی کار می‌کنند. بدین ترتیب برای کسانی که کار با کیفیت و ارزشمند انجام داده با کسی که تنها کتاب‌سازی می‌کند تفاوتی وجود نخواهد داشت و این بی‌عدالتی بوده و غیر منصفانه است. تفاوت بین نویسنده تلاشگر، پژوهشگر و خوب با نویسنده‌ای که سطحی نگری کرده واطلاعاتی را صرفاً برای پر کردن رزومه انجام می‌دهد وجود ندارد.

نویسنده کتاب «رضای انقلاب» تاکید کرد: وقتی معیار نوشتن کتاب حجم باشد و کیلویی در نظر گرفته شود، قطعا به هویت و کیفیت محتوا کمتر پرداخته خواهد شد. اگرچه بیشتر نویسندگان به خاطر خود و حفظ ارزش جایگاه خود حاضر به تولید آثار سطحی نیستند. اما گاهی شرایط سخت زندگی سبب می‌شود که برخی نویسندگان دست به سطحی نگاری بزنند.

فخر زاده ضعیف‌ترین قشر به لحاظ مالی را نویسندگان دانست و افزود: حرفه نویسندگی در مقابل پزشکان و مهندسان با درآمد‌های بالا قابل مقایسه نیست. این مهم حتی در موارد در جایگاه و شأن نویسنده در جامعه تاثیر می‌گذارد. متولیان و مسئولان ذی ربط باید به این مهم توجه کنند و افراد فرهیخته را در اولویت برنامه‌ها قرار داده و به آنان خدمات بدهند تا از این طریق بتوانند بخشی از تلاش‌های این قشر فرهیخته را پاس بدارند. وجود کارت نویسندگی که بتواند از خدمات متعدد به نویسنده ارائه کند، نکته‌های مهم و قابل تامل است. مگر ما چند نویسنده در سطح کشور داریم پس رسیدگی به آن‌ها نمی‌تواند هزینه زیادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید تمهیدات و برنامه‌هایی در نظر گرفته شود تا برای کسانی که به دنبال تولید محتوا و فرهنگ هستند، شرایط بهتری فراهم شود و جایگاه ویژه برای آنان در نظر گرفته شود، زیرا آنان پژوهشگر بوده و فرهنگ آینده کشور را رقم می‌زنند.

یک تانک برای ثبت وقایع جنگ

این نویسنده کتاب تصریح کرد: هر سال جشنواره جایزه جلال برگزار می‌شود و رقمی مشخص به یک نویسنده و تنها یک نویسنده داده می‌شود، اگرچه این رقم به نظر مسئوالان امر بزرگ است، اما باید تاکید کرد که این هدیه مادی برای کسی که فرهنگ این کشور را ثبت می‌کنند، چندان زیاد نیست. زمانی که در جنگ حضور داشتم به یکی از مسئولان فرهنگی گفتم برای تولید فرهنگ به ما یک تانک بدهید تا آن را بفروشیم و بتوانیم به واسطه آن تلاش‌های شبانه روزی رزمندگان، شهدا، اسرا و ایثارگران را به قلم بکشیم. کشور‌هایی مانند آمریکا دو برابر بودجه‌های جنگی خود را برای تولید آثار و نشر کتاب‌های اختصاص می‌دهند که به ثبت توانمندی نظامیانشان مربوط است  را هزینه می‌کنند، تا به واسطه تبلیغات و ثبت کتاب توان خود در سراسر جهان را بیان کنند و به اتکا آن به قدرت ترس و هراس در دل مردم دیگر کشور‌ها فراهم کنند. حتی در مواردی این تبلیغات بسیار بیشتر از توان نظامی این کشورها  است. اما هشت سال دفاع مقدس را با ایثارگری پشت سر گذاشته‌ایم، که نکته‌ای مهم و قابل توجه است. توانمندسازی نویسندگان تاثیرات و ابعاد زیادی را برای معرفی ایران اسلامی در عرصه بین الملل نیز خواهد داشت.

فخرزاده تاکید کرد: برای نوشتن تاریخ این کشور و یا ثبت علم نیاز به بودجه‌های هنگفت داریم، همانگونه که برای ساخت یک ایستگاه مترو حدود ۱۵ میلیارد هزینه گذاشته می‌شود.

وی اشاره‌ای به کار خبرنگاری داشت و افزود:  هشت سال دفاع مقدس شاهد حضور برخی از خبرنگاران خارجی بودم و با آنها گفت‌وگو‌های داشتم برخی خبرنگاران خارجی هزینه‌های هنگفتی برای تهیه خبر فقط برای چند ساعت از جبهه‌های ما توسط رسانه‌های خود دریافت می‌کردند، چنانچه چنین حمایت‌هایی در بخش‌های فرهنگی خصوصا خبرنگاران امروز شکل بگیرد قطعاً خروجی‌های بسیار ارزشمندی خواهیم داشت. توجه به بخش فرهنگ نسبت به سایر بخش‌های دیگر بسیار کمرنگ است. ما باید توجه داشته باشیم که دشمن از طریق فضای فرهنگی تلاش دارد تا وارد شود و جنگی نرم را در پیش گرفته، پس باید در مورد این مهم هوشیاران عمل کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *