سود شرکت‌های تسلیحاتی غرب از بازار نسل‌کشی در غزه؛ آمارها چه می‌گویند؟

8:54 - 07 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۴۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سود شرکت‌های تسلیحاتی غرب از بازار نسل‌کشی در غزه؛ آمارها چه می‌گویند؟
حمایت متحدان غربی رژیم صهیونیستی از تداوم نسل‌کشی و جنایت این رژیم علیه غزه طی ۱۱ ماه گذشته دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سود مالی هنگفت صنایع تسلیحاتی غرب است.

خبرگزاری میزان – ۱۱ ماه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) می‌گذرد؛ در این مدت رژیم صهیونیستی کارزار جنایت‌کارانه نسل‌کشی و قتل‌عام ساکنان غزه را با ابزار‌های مختلف ازجمله تسلیحات نظامی، ابزارسازی آب و غذا، مانع‌تراشی در مسیر ورود کمک‌های بشردوستانه،... پیش برده است.

براساس آمار‌ها تاکنون بیش از ۴۰ نفر از ساکنان غزه به شهادت رسیده و بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوار‌ها مدفون شدند؛ بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی نیز بر اثر حمله‌های مستمر رژیم صهیونیستی به این باریکه تحت محاصره، مجروح شدند؛ بیش از نیمی از شهدای غزه زن و کودک هستند؛ شمار قابل‌توجهی از مجروحان نیز به دلیل از کار افتادن بیمارستان‌ها و نبود امکانات درمانی و پزشکی قطع عضو شدند؛ بیماری‌های همه‌گیر در حال شیوع هستند و زنگ‌های هشدار را به‌صدا درآورده‌اند؛ ...

این جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه در سایه حمایت کشور‌های غربی همچنان ادامه دارد؛ متحدان و شرکای غربی این رژیم که همدست آن در نسل‌کشی جاری در غزه هستند با ادعا‌ها و بهانه‌های مختلف این جنایت‌ها را توجیه کرده و در مسیر اقدام سازمان‌ها و سازوکار‌های بین‌المللی برای توقف جنایت در غزه مانع‌تراشی می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر، سود هنگفتی است که صنعت تسلیحات غرب از تداوم جنگ در غزه می‌برد؛ این کشور‌ها در حالی به افزایش سود خود و صنایع تسلیحاتی می‌اندیشند و براساس آن به بدترین بحران بشردوستانه جهان دامن می‌زنند که غزه اکنون بدترین نقطه کره زمین از نظر قحطی است.

آمریکا؛ تاجر بازرگ بازار نسل‌کشی در غزه

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دوشنبه گذشته اعلام کرد از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن تسلیحات از آمریکا وارد اراضی اشغالی شده است؛ براساس اعلام این وزارتخانه تسلیحات یادشده شامل وسایل نقلیه زرهی، مهمات، تجهیزات حفاظت شخصی و تجهیزات پزشکی بوده است.

روزنامه تایمز اسرائیل در این‌باره ادعا کرد که این محموله‌ها برای حفظ قابلیت‌های عملیاتی نیروی دفاعی رژیم صهیونیستی (IDF) در طول جنگ جاری بسیار مهم است.

آمریکا از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به‌صورت بی‌وقفه به این رژیم کمک کرده است؛ واشنگتن قانونی را تصویب کرده است که براساس آن می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی ارائه کند؛ آمریکا در ماه جاری میلادی فروش ۲۰ میلیارد دلار دیگر تسلیحات به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد.

رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های خارجی آمریکا است و درمجموع حدود ۳۱۰ میلیارد دلار کمک‌های اقتصادی و نظامی از این کشور دریافت کرده است.

کامالا هریس، معاون جو بایدن و جایگزین او به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کرده است که در صورت روی کار آمدن به حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد؛ او این موضوع را در کارزارهای انتخاباتی خود مورد تاکید قرار داد.

با وجود درخواست‌های مکرر و مصرانه کشور‌های مختلف، رای‌دهندگان آمریکایی و گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری، دولت بایدن جز معدود ژست‌های انسان‌دوستانه کاری برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه انجام نداده است.

آمریکا تاکنون گزارش کلی از همه کمک‌های تسلیحاتی خود را به رژیم صهیونیستی علنی نکرده است؛ با وجود این، گزارش‌ها نشان‌دهنده فروش بیش از ۱۰۰ بسته تسلیحاتی آمریکایی به رژیم صهیونیستی است.

سود هنگفت صنعت تسلیحات غرب از جنگ غزه و اوکراین

بررسی جدید موسسه مشاوره مالی و استراتژیک Accuracy نشان می‌دهد که هفت شرکت تسلیحاتی بزرگ اروپایی و شرکت‌های اسلحه‌سازی بزرگ آمریکا از جنگ‌های جاری در اوکراین و غزه سود‌های قابل توجهی کسب کردند؛ ارزش بازار این شرکت‌ها طی ۲ سال‌ونیم گذشته افزایش نجومی را ثبت کرده است.

براساس گزارش Accuracy که بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) تا مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲) را بررسی کرده است، عملکرد هفت شرکت تولید عمده تسلیحات آمریکا و نیز همتایان اروپایی آن‌ها از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون ۶۰ درصد افزایش یافته است.

 

سود شرکت‌های تسلیحاتی غرب از بازار نسل‌کشی در غزه؛ آمارها چه می‌گویند؟

در عین حال، بیشترین افزایش سود در بازه زمانی مورد مطالعه در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳، زمان آغاز حمله رژیم صهیونیستی به غزه و سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ ثبت شد؛ در این شش ماه، سرمایه جهانی ۱۴ شرکت بزرگ صنعت تسلیحاتی ۲۰ درصد رشد کرد.

بررسی Accuracy همچنین نشان می‌دهد که فقط ارزش سهام غول‌های بزرگ صنعت تسلیحات جهان در بازه زمانی ۲ سال‌ونیم رشد نکرده است، بلکه حجم سهام معامله‌شده آن‌ها نیز شاهد رشد بوده است.

جنگ غزه؛ تامین‌کننده سود صنعت تسلیحات آمریکا

گزارش موسسه مشاوره مالی و استراتژیک Accuracy همچنین نشان می‌دهد که بالاترین بازده نیز متعلق به شرکت آمریکایی هانیول است که به‌صورت تخصصی در صنایع الکترونیک و ارتباطات تسلیحات فعالیت می‌کند؛ میانگین بازده هانیول ۲۴.۲ درصد بوده است؛ در عین حال، شرکت آلمانی راین متال، تولیدکننده سلاح و مهمات، بیشترین افزایش ارزش هر واحد را داشته است.

با وجود اینکه شرکت‌های تولیدکننده تسلیحات در آمریکا و اروپا از جنگ های غزه و اوکراین سود قابل‌توجهی برده‌اند، تفاوت بین ۲ گروه یادشده بسیار زیاد است: ارزش بازار هفت شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکایی به ۵۳۲ میلیارد یورو رسید، اما ارزش بازار همتایان اروپایی آن‌ها ۲۳۰.۶۵ میلیارد یورو باقی ماند؛ ضمن اینکه سهام معامله شده در شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به رکورد ۱.۰۳ میلیارد یورو رسید که همزمان با تشدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است.

 

سود شرکت‌های تسلیحاتی غرب از بازار نسل‌کشی در غزه؛ آمارها چه می‌گویند؟

در حالی که شرکت‌های آمریکایی هانیول اینترنشنال، ال ۳ هریس، جنرال داینامیکس، نورثروپ گرامن، لاکهید مارتین، آر تی اکس کورپوریشن و هانتینگتون اینگالس در این مجموعه پیشتاز هستند، شرکت‌های فرانسوی مانند سافران، داسو اویاسیون، گروه تالس، به همراه BAE انگلیسی، راین متال آلمانی، لئوناردو ایتالیایی و کنگسبرگ گروپن نروژی نیز رشد و سود قابل توجهی را در بازار سرمایه کسب کردند.

Accuracy در این رابطه توضیح داده است که همه این شرکت‌ها از فضای جنگ سود می‌برند، اگرچه برخی، به دلیل نوع محصولشان به‌صورت مستقیم‌تری این سود را به دست می‌آورند.

در حال حاضر بازار‌های تسلیحاتی روی دوره طولانی رشد هزینه‌های نظامی شرط‌بندی می‌کنند و این پیش‌بینی حتی اگر همین فردا جنگ‌های اوکراین و غزه به پایان برسد، سر جای خود باقی است؛ دلیل اهمیت ویژه این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که بیشتر کشور‌های عضو پیمان ناتو به سمت تخصیص بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای سرمایه‌گذاری در صنایع دفاعی حرکت می‌کنند؛ ضمن اینکه بقیه کشور‌های جهان هم در مسیر رقابت‌های تسلیحاتی پیش می‌روند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *