نقش کشور‌های غربی در جنگ غزه؛ سهم مدعیان حقوق بشر در کشتار فلسطینی‌ها

12:56 - 22 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۵۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقش کشور‌های غربی در جنگ غزه؛ سهم مدعیان حقوق بشر در کشتار فلسطینی‌ها
دولت‌های غربی تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند تا فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را به دلیل نحوه جنگ علیه نوار غزه متوقف کنند.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی صادرکننده عمده تسلیحات است، اما ارتش آن به‌شدت به هواپیما‌های وارداتی، بمب‌های هدایت‌شونده و موشک‌ها برای انجام آنچه که کارشناسان به‌عنوان یکی از شدیدترین و مخرب‌ترین جنگ‌ها در تاریخ اخیر توصیف کرده‌اند، متکی بوده است.

گروه‌های حقوق بشری و برخی از سیاستمداران در میان متحدان غربی رژیم صهیونیستی می‌گویند که صادرات تسلیحات به این رژیم باید متوقف شود، زیرا اشغالگران از این تسلیحات برای ارتکاب جنایت علیه مردم غزه استفاده می‌کند. 

شورای حقوق بشر سازمان ملل در فروردین ۱۴۰۳ از ممنوعیت ارسال تسلیحات به اراضی اشغالی حمایت کرد و ۲۸ کشور به این ممنوعیت رای موافق دادند. همچنین ۶ کشور رای مخالف و ۱۳ کشور رای ممتنع دادند.

آمریکا و آلمان به این ممنوعیت رای منفی دادند. این ۲ کشور بخش عمده‌ای از تسلیحات رژیم صهیونیستی را تامین می‌کنند.

رژیم صهیونیستی مدعی است که نیروهایش برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تلاش می‌کنند. این رژیم همچنین ادعا می‌کند که هیچ محدودیتی برای ارسال کمک وجود ندارد.

آمریکا

آمریکا بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات برای رژیم صهیونیستی است و به این کشور کمک کرده تا یکی از مجهزترین ارتش‌ها را در اختیار داشته باشد. 

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، آمریکا ۶۹ درصد از صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. 

آمریکا براساس توافقی ۱۰ ساله به رژیم صهیونیستی ۳.۸ میلیارد دلار (۳ میلیارد پوند) کمک نظامی سالانه ارائه می‌کند که به اشغالگران اجازه می‌دهد.

رژیم صهیونیستی از این کمک‌ها برای تامین مالی سفارش‌های جنگنده‌های اف-۳۵ استفاده کرده است. 

این رژیم تاکنون ۷۵ فروند از این نوع را سفارش داده و بیش از ۳۰ فروند از آن را تحویل گرفته است.

بخشی از این کمک‌ها (سالانه ۵۰۰ میلیون دلار) برای تامین مالی برنامه‌های دفاع موشکی، از جمله سامانه‌های گنبد آهنین، ارو و فلاخن داوود که مشترکاً توسعه یافته‌اند، کنار گذاشته می‌شود.

با وجود نقض گسترده قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، جو بایدن در روز‌های پس از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) گفت که آمریکا کمک‌های نظامی بیشتری به این رژیم ارائه می‌کند.

رسانه‌های آمریکا گزارش می‌دهند که دولت جو بایدن بی‌سروصدا بیش از ۱۰۰ محموله نظامی به اراضی اشغالی صادر کرده است.

گفته می‌شود که این محموله‌ها شامل هزاران مهمات هدایت‌شونده دقیق، بمب‌های با قطر کوچک، سنگر شکن و سلاح‌های سبک است.

آلمان

براساس گزارش سیپری، آلمان بزرگترین صادرکننده تسلیحات به رژیم صهیونیستی پس از امریکاست. این کشور ۳۰ درصد از صادرات به رژیم صهیونیستی را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

فروش تسلیحات این کشور اروپایی به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۳۲۶.۵ میلیون یورو (۳۵۱ میلیون دلار؛ ۲۸۰ میلیون پوند) بود. این میزان در مقایسه با سال قبل از آن ۱۰ برابر شده است. بیشتر مجوز‌های صادراتی پس از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه صادر شده است.

دولت آلمان در ژانویه (دی ۱۴۰۲) اعلام کرد که این فروش شامل ۳۰۶.۴ میلیون یورو تجهیزات نظامی و ۲۰.۱ میلیون یورو سلاح جنگی است.

به گزارش خبرگزاری دی‌پی‌ای، این محموله‌ها شامل ۳ هزار سلاح ضد تانک قابل حمل و ۵۰۰ هزار گلوله برای سلاح گرم خودکار یا نیمه اتوماتیک بود. همچنین گفته شده که بیشتر مجوز‌های صادراتی برای وسایل نقلیه زمینی و فناوری توسعه، مونتاژ، نگهداری و تعمیر سلاح صادر شده است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در طول جنگ حامی سرسخت رژیم صهیونیستی بوده است. اگرچه لحن او در مورد اقدام‌های رژیم صهیونیستی در غزه در هفته‌های اخیر تغییر کرده، اما به نظر نمی‌رسد که فروش تسلیحات در خطر تعلیق باشد.

ایتالیا

ایتالیا سومین صادرکننده بزرگ تسلیحات به رژیم صهیونیستی است، اما بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ تنها ۰.۹ درصد از صادرات به این رژیم را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش‌ها، صادرات این کشور شامل بالگرد و تجهیزات توپخانه نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی می‌شود.

مجله Altreconomia به نقل از اداره ملی آمار ایتالیا می‌گوید که فروش سلاح و مهمات ایتالیا به اشغابگران در سال گذشته بالغ بر ۱۳.۷ میلیون یورو (۱۴.۸ میلیون دلار؛ ۱۱.۷ میلیون پوند) بوده است. 

صادرکنندگان دیگر

به ادعای دولت انگلیس، صادرات کالا‌های نظامی این کشور به رژیم صهیونیستی نسبتا اندک و در سال ۲۰۲۲ تنها ۴۲ میلیون پوند (۵۳ میلیون دلار) بوده است.

کمپین علیه تجارت اسلحه (CAAT) می‌گوید که انگلیس از سال ۲۰۰۸ مجوز صادرات تسلیحات را به ارزش ۵۷۴ میلیون پوند (۷۲۷ میلیون دلار) به رژیم صهیونیستی صادر کرده است. 

دولت کانادا که فروش تسلیحاتش به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ به ارزش ۲۱.۳ میلیون دلار کانادا (۱۵.۷ میلیون دلار؛ ۱۲.۴ میلیون پوند) بود، در ژانویه ادعا کرد که تایید مجوز‌های خروج جدید برای سلاح‌ها را تا زمانی که بتواند اطمینان حاصل کند که از آن‌ها مطابق با قوانین کانادا استفاده می‌شود، به حالت تعلیق درآورده است.

با این حال، مجوز‌های قبلی معتبر باقی مانده‌اند.

انبار مهمات آمریکا در اراضی اشغالی

رژیم صهیونیستی همچنین دارای یک انبار تسلیحات گسترده آمریکایی است که واشنگتن آن را در سال ۱۹۸۴ برای آماده‌سازی تجهیزات برای نظامیان خود در صورت بروز یک درگیری منطقه‌ای و همچنین دسترسی سریع این رژیم به سلاح در مواقع اضطراری ساخت.

براساس گزارش‌ها، مهمات انباشته شده در این انبار نیز از زمان آغاز جنگ غزه در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی با وجود نقض قوانین بین‌المللی

کشور‌های اشاره شده در حالی به صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند که از ابتدای تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گزارش‌های متعددی از سوی کارشناسان و مقام‌های مجامع بین‌المللی درباره استفاده اشغالگران از این تسلیحات برای کشتار فلسطینی‌ها، منتشر شده است. 

به‌عنوان نمونه، گزارش‌ها نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی در کشتار آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه از بمب‌های آمریکایی استفاده کرده بود.

گزارش‌های دیگری نیز نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی در جنایت اردوگاه النصیرات از تسلیحات آمریکایی استفاده کرده بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *