سامانه گزارش تغییرات ناگهانی قوانین

10:20 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۳۰۲
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
سامانه گزارش تغییرات ناگهانی قوانین
سامانه گزارش تغییرات ناگهانی قوانین (۲۴۳۰) به منظور گزارش تغییرات غافلگیرانه مقررات و رویه‌های اداری که به کسب و کار فعالان اقتصادی ضرر می‌زند، ایجاد شده است.

خبرگزاری میزان - براساس مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، ادارات حق ندارند با تغییر ناگهانی مقررات و رویه‌های اداری فعالان اقتصادی را غافلگیر کنند.

بر اساس ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار: دولت و دستگاه‌های اجرایی مکلفند به منظور شفاف‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری، هرگونه تغییر سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اقتصادی را در زمان مقتضی قبل از اجراء، از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع عموم برسانند.

همچنین بر اساس ماده ۳۰ قانون مذکور: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری معاونت ذی‌ربط رئیس‌جمهور، با استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به اصلاح و ارتقاء «پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب وکار» اقدام نماید. دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۰۷/۰۸ مکلفند پیش‌نویس آیین‌نامه، دستورالعمل یا بخشنامه خود را یک هفته قبل از صدور، در تارنمای (سایت) خود به اطلاع عموم و فعالان اقتصادی برسانند تا فرصت لازم برای اعلام نظرات عموم یا فعالان اقتصادی و تشکل‌ها وجود داشته باشد. همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلفند هرگونه آیین‌نامه، دستورالعمل یا بخشنامه یا مقرره خود را بلافاصله در پایگاه مذکور ثبت نمایند و به اطلاع عموم برسانند. یکسال پس از لازم الاجراءشدن این قانون، مقررات تنها در صورت ثبت در پایگاه موضوع این ماده نافذ می‌باشد.

سامانه گزارش تغییرات ناگهانی قوانین (۲۴۳۰) 

باتوجه به مکاتبه رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار با رئیس کل دادگستری استان تهران، در مورد عدم رعایت مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار از سوی سازمان توسعه تجارت، ادعا‌های مطرح شده در این زمینه توسط کارگروه‌های مرتبط در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب «سامانه گزارش تغییرات ناگهانی قوانین» در کمتر از یک ماه پس از ورود دادگستری کل استان تهران راه‌اندازی شد.

سامانه گزارش تغییرات ناگهانی قوانین به آدرس www.۲۴۳۰.ir و در اجرای مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ایجاد شده است.

مراجعان با ورود به این سامانه پیام ذیل را مشاهده می‌کنند:

براساس مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، ادارات حق ندارند با تغییر ناگهانی مقررات و رویه‌های اداری، فعالان اقتصادی را غافلگیر کنند.

اگر تغییری ناگهانی در مقررات مشاهده کردید که به کسب و کار شما ضرر می‌زند، لطفا موضوع را از طریق تکمیل فرم زیر به ما اطلاع دهید تا مانع قانون‌شکنی شویم و امنیت و آرامش را به اقتصاد ایران بازگردانیم.

در این سامانه از افرادی که قصد گزارش تغییرات ناگهانی قوانین را دارند، این سوالات پرسیده می‌شود:

۱- دقیقاً کدام بخشنامه یا رویه تغییر کرده‌است؟ چگونه متوجه این تغییر شده‌اید؟

۲- این تغییر چه ضرری به کسب و کار شما می‌زند؟

۳- درصورت تمایل شماره تلفن خود را برای پیگیری‌های بعدی اعلام کنید.

۴- اگر مستنداتی دارید آن را بارگذاری کنید.

سامانه گزارش تغییرات ناگهانی قوانین

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *