بحران بهداشت عمومی در غزه؛ آوارگی روی بمب ساعتی

11:30 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۷۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران بهداشت عمومی در غزه؛ آوارگی روی بمب ساعتی
نوار غزه در حالی از جنایت‌های ضدبشری ۱۰ ماهه رژیم صهیونیستی رنج می‌برد که تهدید‌های نادیده گرفته شده مانند بحران بهداشت عمومی مانند بمب ساعتی در حال پر کردن زمان و نزدیک شدن به موقع انفجار است.

خبرگزاری میزان – تا سال ۲۰۲۰ حدود نیمی از مردم جهان به دلیل درگیری‌های نظامی در فقر زندگی می‌کنند؛ این یک آمار تکان‌دهنده است؛ با وجود این، رسانه‌های اجتماعی تضمین کرده‌اند که مردم به راحتی می‌توانند در خانه‌های خود شاهد تصاویر هولناک جنگ باشند، دخترشیرخواری که از سویءتغذیه رنج می‌برد، پسربچه شوکه شده در آمبولانس که صورتش با خاک و خون پر شده است، اجسادی که در خیابان‌ها پراکنده شده‌اند، ...

این تصاویر همگی واقعیت جنگ را نمایش می‌دهند؛ البته در پنهان شدن دیگر اثر‌های جنگ که آسیب‌های به وضوح آشکاری ندارند، سهم مهمی دارند؛ از دست رفتن منابع آب آشامیدنی، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی، مسدود کردن فیزیکی یا اداری بیماران و ارائه دهندگان کالا‌های پزشکی، ناتوانی در تامین مواد غذایی سالم و مغذی، جابجایی جمعیت‌های آسیب‌پذیر به مناطق جدید، ...؛ این‌ها مجموعه‌ای از تهدید‌های نادیده گرفته شده یا خشونت‌های غیرمستقیمی هستند که تاثیر مستقیم بر سلامت افراد گرفتار در سرزمین‌های درگیر خشونت مسلحانه دارند.

 

بحران بهداشت عمومی در غزه؛ آوارگی روی بمب ساعتی

تهدیدهای نادیده گرفته‌شده جنگ غزه کدامند؟

برای جوامع متاثر از جنگ، تعیین‌کننده نهایی سلامت افراد حاضر در مناطق درگیری نظامی، جنگ است؛ حتی در جوامع به‌اصطلاح توسعه‌یافته و مدعی صلح و امنیت نیز دیدگاه‌های بیش از حد نظامی شده درباره دفاع و امنیت، نگرش و رویکرد مشابهی وجود دارد.

رسانه‌های اجتماعی هم به موضوع خشونت‌های غیرمستقیم و تهدید‌های نادیده گرفته شده جنگ به ندرت می‌پردازند و به همین دلیل این عوامل معمولا نقشی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی مربوط به جنگ ندارند.

غزه به‌عنوان سرزمینی که طی ۱۰ ماه گذشته با موجی تشدید شده از جنایت‌های رژیم صهیونیستی مواجه شده که بیش از ۴۰ هزار قربانی، ۲ میلیون آواره، حدود ۱۰۰ هزار مجروح، هزاران تن آوار و زباله، ... برجای گذاشته است، اکنون بر لبه پرتگاه بحران بهداشت عمومی قرار دارد.

نشانه‌های زیادی درباره بدتر شدن بحران بهداشت عمومی در غزه وجود دارند؛ یکی از این نشانه‌ها ثبت نخستین مورد ابتلا به فلج اطفال است.

شناسایی نخستین مورد ابتلا به فلج اطفال در غزه به چه معناست؟

وزارت بهداشت غزه با اعلام خبر همه‌گیری فلج اطفال در سراسر فلسطین، حمله نظامی رژیم صهیونیستی را عامل انتشار این ویروس مرگ‌بار دانست؛ در بیانیه این وزارت‌خانه آمده است: این وضعیت یک تهدید سلامتی برای ساکنان غزه و کشور‌های همسایه و جدیدترین نشانه از بدتر شدن وضعیت اضطراری بهداشت عمومی ناشی از نسل‌کشی اسرائیل از اکتبر است.

وزارت‌خانه یادشده همچنین از این رویداد به‌عنوان پسرفت در برنامه جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال یاد کرده و خواستار مداخله جامعه بین‌المللی جهت پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و یافتن راه حل‌های اساسی برای کمبود آب آشامیدنی و بهداشت شخصی و شبکه‌های فاضلاب آسیب‌دیده و حذف هزاران تن زباله شد.

نخستین مورد ابتلا به فلج اطفال در غزه در حالی شناسایی شد که این بیماری از سال ۱۹۸۸ به دلیل کارزار‌های گسترده واکسیناسیون تا ۹۹ درصد ریشه‌کن شد و تلاش‌ها برای از بین بردن کامل آن در سراسر جهان ادامه دارد.

فلج اطفال یک بیماری بسیار مسری است و می‌تواند سبب فلج و حتی مرگ شود؛ فلج اطفال برای غزه درگیر جنگ بیماری است که شانه‌به‌شانه بحران انسانی وخیم پیش می‌رود.

وزارت بهداشت غزه در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که با هماهنگی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) ویروس فلج اطفال نوع ۲ را شناسایی کرده است؛ این ویروس در فاضلاب جمع شده بین چادر‌های آوارگان یافت شد.

اکنون زنگ هشدار جدی به صدا درآمده است؛ منابع کمیاب آب آشامیدنی در نوار پرجمعیت غزه در معرض خطر آلوده شدن به ویروس فلج اطفال است.

 

بحران بهداشت عمومی در غزه؛ آوارگی روی بمب ساعتی

سازمان‌های جهانی درباره شناسایی فلج اطفال در غزه چه می‌گویند؟

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به سیستم‌های فاضلاب و آب این منطقه آسیب رسانده و آن‌ها را تخریب کرده و فاضلاب به خیابان‌های نزدیک برخی از اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی سرازیر شده است؛ یک پزشک مراقبت‌های ویژه کودکان، در این باره اظهار کرد: وجود ویروس فلج اطفال در فاضلاب یک بمب ساعتی است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که بیش از یک میلیون واکسن فلج اطفال را به غزه می‌فرستد تا طی هفته‌های آینده برای جلوگیری از آلوده شدن کودکان پس از شناسایی ویروس در نمونه‌های فاضلاب، مصرف شود.

ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که شواهدی «جزئی» از فلج اطفال نوع ۲ را در غزه یافته؛ با وجود این، ارائه واکسن فلج اطفال را به نظامیان خود در نزدیک‌ترین زمان ممکن آغاز می‌کند.


براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، قبل از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، ۹۹ درصد از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری غزه برای فلج اطفال واکسینه شده بودند؛ این میزان از آن زمان به ۸۶ درصد کاهش یافته است.

در بیانیه سازمان جهانی بهداشت آمده است: نوار غزه در ۲۵ سال گذشته عاری از فلج اطفال بوده است؛ ما برای ۲ دور واکسیناسیون آماده می‌شویم که نخستین دوره در پایان آگوست (۱۰ شهریور) و دومی در سپتامبر (نیمه دوم شهریور) آغاز می‌شود؛ ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم با وقفه‌های بشردوستانه هفت روزه موافقت کنند تا کارزار‌ها ادامه یابد.

در بیانیه یادشده آمده است: وقفه‌ها در جنگ به کودکان و خانواده‌ها این امکان را می‌دهد که با خیال راحت به مراکز بهداشتی و کارکنان خدمات اجتماعی و واکسیناسیون فلج اطفال دسترسی پیدا کنند، زیرا جنگ دسترسی مراکز یادشده به کودکان را ناممکن کرده است.

سازمان ملل نیز به‌تازگی گزارش داد که علاوه بر شناسایی ویروس فلج اطفال، با بدتر شدن شرایط بهداشتی در غزه، موارد ابتلا به هپاتیت A، اسهال خونی، بیماری‌های تنفسی و گاستروانتریت نیز افزایش یافته است.

کارشناسان می‌گویند که این موارد فقط شروع موج بیماری‌هایی است که نوار غزه با آن مواجه خواهد شد؛ سازمان ملل اکنون خواستار برقراری آتش‌بس فوری یا دست‌کم توقف جنگ جهت اجرای ۲ کارزار واکسیناسیون جمعی برای بیش از ۶۴۰ هزار کودک است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: اجرای کارزار واکسیناسیون فلج اطفال در میان جنگ شدید غیرممکن است؛ بیایید شفاف باشیم: واکسن نهایی برای فلج اطفال در غزه صلح و آتش‌بس فوری بشردوستانه است.

 

بحران بهداشت عمومی در غزه؛ آوارگی روی بمب ساعتی

برای مقابله با بحران بهداشت عمومی در غزه چه باید کرد؟

نخستین گام برای مقابله با بحران فزاینده بهداشت عمومی در غزه، رساندن واکسن‌ها به این منطقه است، جایی که کاروان‌های کمک‌رسانی در گذرگاه‌ها و پست‌های بازرسی با تاخیر‌های طولانی مواجه می‌شوند؛ جاده‌ها آسیب‌دیده و خطرناک هستند و باند‌های جنایت‌کار صهیونیست کمک‌ها را غارت می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که انتظار می‌رود بیش از ۱.۶ میلیون دوز واکسن از طریق فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو قبل از رسیدن به غزه در اواخر این ماه عبور کند؛ ضروری است که حمل‌ونقل واکسن‌ها و زنجیره سرما در هر مرحله از سفر تسهیل شود.

واقعیت این است که برون‌رفت غزه از بحران بهداشت عمومی نیازمند برقراری آتش‌بس در این منطقه است؛ آتش‌بسی که رژیم صهیونیستی برای تداوم جنایت‌های مرگ‌بار خود از پذیرش آن سر باز می‌زند و حتی از شیوع بیماری‌های همه‌گیر به‌عنوان ابزاری جهت تسهیل استراتژی نسل‌کشی در غزه استفاده می‌کند.


انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه فلج اطفال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *