وضع قوانین جدید در دانشگاه‌های آمریکا برای جلوگیری از تکرار اعتراض‌ها به جنگ غزه

8:59 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۷۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضع قوانین جدید در دانشگاه‌های آمریکا برای جلوگیری از تکرار اعتراض‌ها به جنگ غزه
مقام‌های دانشگاهی آمریکا برخلاف شعار‌های همیشگی دفاع از آزادی بیان، در حال وضع قوانینی برای سرکوب بیشتر اعتراض‌های دانشجویان ضد جنگ رژیم صهیونیستی هستند.

خبرگزاری میزان - آمریکا همواره خود را به عنوان مدافع حقوق بشر و همچنین آزادی بیان معرفی کرده است؛ اما با بررسی عملکرد دولت‌های این کشور می‌توان دریافت که حقوق بشر و آزادی بیان در این کشور شعاری بیش نیست.

براساس گزارش‌ها، دانشگاه‌های سراسر آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال قوانین سخت‌تر جهت محدود کردن اعتراض‌ها در پی بازگشت دانشجویان از تعطیلات تابستانی هستند؛ این تلاشی برای جلوگیری از آنچه در ترم گذشته طی تظاهرات علیه جنگ رژیم صهیونیستی در غزه رخ داد است؛ اعتراض‌های مسالمت‌آمیز دانشجویان از ابتدا با سرکوب از سوی پلیس همراه بود.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا، که پیشتاز حمایت از مردم غزه بودند، ممکن است با بیشترین تغییر‌ها روبرو شوند؛ مینوش شفیق، رئیس این دانشگاه به تازگی در پی انتقاد‌ها به دلیل مدیریت اعتراض‌ها از سمت خود استعفا کرد؛ در همین حال، مسئولان دانشگاه اطراف محوطه‌ای را که دانشجویان در آن تظاهرات می‌کردند حصارکشی کرده‌اند.

وضع قوانین جدید در دانشگاه‌های آمریکا برای جلوگیری از تکرار اعتراض‌ها به جنگ غزه

این حصارکشی تنها چیز جدیدی نیستند؛ دانشگاه کلمبیا به‌دنبال جلوگیری از تکرار رویداد‌های بهار گذشته است که با بازداشت ۱۰۹ نفر به اوج خود رسید.

براساس گزارش‌ها، در ایمیلی که ماه گذشته برای دانشجویان ارسال شد، مسئولان دانشگاه همچنین سیستم «وضعیت دسترسی محوطه دانشگاه با کد رنگی» را با سطوح مختلف محدودیت‌های دسترسی براساس آنچه اختلال در ماموریت دانشگاهی و یا عملیات دانشگاه خوانده شده، اعلام کردند.

سرکوب اعتراض‌ها در راس سیاست دانشگاه‌ها

به گفته وال‌استریت ژورنال، مدیران دانشگاه همچنین در حال بررسی مستقر کردن افسران امنیتی با داشتن اختیار برای بازداشت دانشجویان هستند.

جاناتان بن مناخم، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی که در اعتراض‌ها شرکت داشت، گفت: آن‌ها تمام فضای عمومی خود را قربانی سرکوب [دانشجویان]می‌کنند؛ او سیستم کد رنگی را با توصیه‌های سطح تهدید که از سوی وزارت امنیت داخلی آمریکا پس از حوادث ۱۱ سپتامبر اجرا شد، مقایسه کرد.

وضع قوانین جدید در دانشگاه‌های آمریکا برای جلوگیری از تکرار اعتراض‌ها به جنگ غزه

وضع قوانین تازه مختص دانشگاه کلمبیا نیست؛ مدیریت دیگر دانشگاه‌ها در سراسر آمریکا نیز انبوهی از سیاست‌ها و پیشنهاد‌های جدید را برای محدود کردن اعتراض‌ها مطرح کرده‌اند.

سرکوب آزادی بیان

دانشجویان، اساتید و فعالان هشدار می‌دهند که این سیاست‌ها آزادی بیان را به خطر می‌اندازد، در تضاد با ماموریت موسسه‌های آموزشی برای بحث و تبادل نظر است، خطر تشدید تنش‌ها در دانشگاه‌ها را به‌همراه دارد و ممکن است با تعهد‌های تحت قانون اساسی مغایر باشد. 

انجمن اساتید دانشگاه آمریکا به تازگی بیانیه‌ای صادر کرد و موج اقدام‌های ضد اعتراضی را محکوم کرد؛ این گروه که بیش از ۴۴ هزار عضو هیئت علمی در سراسر آمریکا را نمایندگی می‌کند، نوشت: این سیاست‌ها محدودیت‌های شدیدی را بر بیان و اجتماع تحمیل می‌کند که آزادی بیان را دلسرد یا از بین می‌برد؛ کسانی که به آموزش عالی و دموکراسی اهمیت می‌دهند باید نگران باشند. 

دانشگاه‌های سراسر آمریکا از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تحت فشار اعتراض‌ها قرار گرفته‌اند، زیرا دانشجویان و اساتید به دولت آمریکا برای خودداری از حمایت از رژیم صهیونیستی و دیگر خواسته‌ها فشار می‌آوردند. 

سیاست‌های سرکوبگرانه دانشگاه‌های آمریکا به بازداشت بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ نفر منجر شد؛ همچنین شمار زیادی از دانشجویان با اتهام‌های جنایی و اقدام‌های انضباطی روبرو شدند و چندین دانشگاه مراسم فارغ‌التحصیلی را لغو و با مختصر برگزار کردند.

وضع قوانین جدید در دانشگاه‌های آمریکا برای جلوگیری از تکرار اعتراض‌ها به جنگ غزه

بسیاری از دانشگاه‌ها پس از اعتراض‌های گسترده در ماه‌های گذشته، برای اصلاح سیاست‌های خود اقدام کردند و چندین ممنوعیت و محدودیت در برپایی اردوگاه‌ها، اعتراض‌های شبانه و استفاده از بنر‌ها و تابلو‌ها را اعمال کردند. 

به‌عنوان مثال، دانشگاه پنسیلوانیا در طول تابستان ممنوعیت تازه‌ای را برای برپایی اردوگاه‌های اعتراضی معرفی کرد و هر سخنرانی که به ایجاد اعتراض‌ها کمک کند، را ممنوع کرد. 

منتقدان خاطرنشان می‌کنند که چنین سخنرانی‌هایی تا زمانی که تهدید آشکاری به دنبال نداشته باشند از سوی قانون اساسی محافظت می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *