پرونده‌ تروریسم دولتی آمریکا در دادگاه‌های ایران؛ دادخواهی دستان بسته شهدای غواص

8:00 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۸۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پرونده‌ تروریسم دولتی آمریکا در دادگاه‌های ایران؛ دادخواهی دستان بسته شهدای غواص
پرونده شهدای غواص دفاع مقدس، یکی از پرونده‌های مربوط به تروریسم دولتی آمریکا علیه کشور و مردم ایران است که روند رسیدگی به آن در دادگاه آغاز شده است.

خبرگزاری میزان – تروریسم دولتی، یکی از مرگ‌بارترین پدیده‌های جهانی در دهه‌های اخیر با ایفای نقش آشکار، غیرقانونی و بی‌کیفرمانده آمریکا گسترش قابل ملاحظه‌ای داشته و مانند یک بیماری همه‌گیر در میان متحدان و شریکانش شیوع یافته است.

نگاهی به جنایت‌های واشنگتن در قالب تروریسم دولتی فهرستی از بدترین جنایت‌های علیه بشریت را پیش چشم می‌آورد؛ جنایت‌هایی که واشنگتن خود به‌طور مستقیم آن‌ها را رقم زده یا در رقم خوردن آن‌ها نقش آشکار و غیرقابل کتمانی داشته است.

با وجود این، برخی از کشور‌ها با شدت بیشتری قربانی این نوع جنایت تروریستی واشنگتن شده‌اند؛ یکی از این کشورها، ایران است که طی بیش از چهار دهه اخیر به دلیل اتخاذ مواضعی مستقل و تلاش برای شکستن یک‌جانبه‌گرایی‌های آمریکا در قالب تعامل‌ها و همکاری‌های بین‌المللی به هدف تروریسم دولتی آمریکا تبدیل شده است.

اقشار متنوعی از مردم ایران از رزمندگان دفاع مقدس تا کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای طی چهار دهه گذشته هدف تروریسم دولتی آمریکا بوده‌اند و در موارد متعددی هزینه این جنایت‌کاری‌های آمریکا با جان عزیز مردم ایران پرداخته شده است.

پرونده شهدای غواص ایرانی از جمله پرونده‌هایی است که طی آن تروریسم دولتی آمریکا سبب وقوع جنایتی هولناک شده است و درپی توجه ویژه دستگاه قضا به مسائل حقوق بشری و پرونده‌های مربوط به جنایت علیه شهروندان ایرانی، در دست بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

این پرونده حاوی یکی از تلخ‌ترین و جنایت‌کارانه‌ترین جلوه‌های عناد و غرض‌ورزی آمریکا با مردم ایران است؛ جنایتی که اگرچه بیش از سه دهه از رقم خوردن آن می‌گذرد، اما همچنان داغی تازه بر دل و رنجی فراموش‌ناشدنی در حافظه جمعی ایرانیان است.

 

پرونده‌ تروریسم دولتی آمریکا در دادگاه‌های ایران؛ دادخواهی دستان بسته شهدای غواص

پرونده شهدای غواص چیست؟

در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ در مراسم ورود پیکر شهدای تازه تفحص‌شده به کشور، خبر مهمی منتشر شد؛ کشف پیکر ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته.

شهدای یادشده جمعی از غواص‌ها و خط‌شکنان شهید عملیات کربلای چهار بودند که در دی ماه ۱۳۶۵ در جریان این عملیات که طرح آن از سوی آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، پس از شکستن خط عملیاتی اروند و عبور از جزیره ام‌الرصاص جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن بعثی درآمدند.

پیکر این شهدا ۳۰ سال بعد به دست تیم تفحص در ۱۵ کیلومتر جلوتر از خط مقدم در منطقه ابوالخصیب عراق در یک گور دسته‌جمعی کشف شد؛ در واقع، عملیات کربلای ۴ عملیاتی بود که رادار‌های آمریکایی اطلاعات و همه جزئیات مربوط به آن را به رژیم بعث عراق داده بودند.

براساس اسناد موجود، غواص‌های ایرانی ابتدا در منطقه اروندرود از سوی ارتش حزب بعث عراق اسیر می‌شوند؛ چراکه آمریکا همه اطلاعات مربوط به این عملیات را به حزب بعث داده بود.

در عین حال، براساس اسناد دیگر، دولت وقت آمریکا حمایت‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی را نیز به ارتش حزب بعث کرده بود؛ اقدام‌های غیرقانونی دولت آمریکا و مقام‌ها و نهاد‌های آن در حمایت از دولت عراق، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض کرامت انسانی محسوب می‌شود.

در همین چارچوب، آمریکا قبل از جنگ نسبت به حمایت‌های خود از رژیم بعث عراق اقدام کرد و این رژیم در طول جنگ ۸ ساله تحمیلی خود علیه ایران، همواره از حمایت‌های اطلاعاتی به دست آمده از هواپیما‌های آمریکایی  به جنایت‌های زیادی متوسل شد.

توجه به این نکته ضروری است که حمایت آمریکا از رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی تنها به کمک‌های نظامی خلاصه نشد؛ درپی آن آمریکایی‌ها ملاحظات سیاسی را کنار گذاشته و مداخله مستقیم نظامی را در دستور کار خود قرار دادند و عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در جنگ به نفع رژیم بعث انجام دادند و وظایف بی‌طرفی را نادیده گرفته و تعهدات آن را نقض کردند.

حمله به کشتی تجاری ایران و اسارت خدمه آن، حمله بالگرد‌های نظامی آمریکا به پایگاهی جزیره فارسی، تجاوز مکرر به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، حمله رزم ناو‌های آمریکایی به سکو‌های نفتی رشادت و رسالت، حمله رزم ناو‌های آمریکایی به سکوی نفت نصر، تجاوز به آب‌های سرزمینی و حمله مستقیم آمریکا به ناو و ناوچه‌های ایرانی و حمله مستقیم ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، از نمونه‌های این اقدام‌ها هستند است.

موارد یادشده فقط بخشی از جنایت‌های حقوق بشری آمریکا علیه کشور و مردم ایران است که در جریان جنگ تحمیلی رخ داده است؛ از این رو باید گفت که هنوز پرونده‌های مختلف و متعددی از جنایت‌های ضدبشری آمریکا علیه مردم ایران وجود دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

 

پرونده‌ تروریسم دولتی آمریکا در دادگاه‌های ایران؛ دادخواهی دستان بسته شهدای غواص

شکنجه غواصان ایرانی پیش از شهادت

براساس اسناد موجود، ارتش حزب بعث با استفاده از اطلاعاتی که آمریکا به آن داد، غواصان ایرانی را در منطقه اروند رود اسیر کرد.

سند‌ها و مدارکی وجود دارند که نشان می‌دهند شهدای غواص با دستانی بسته در گودال‌هایی دور از منطقه عملیاتی زنده دفن شدند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها پیش از زنده به گور شدن، شکنجه شده بودند.

این در حالی است که براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی اسیران را نباید و نمی‌توان شکنجه کرد.

۲ نفر از غواصانی که شاهد جنایت‌های ارتش حزب بعث بودند، با حضور در دادگاه برگزار شده برای رسیدگی به این پرونده، توضیحاتی را درباره پرونده شهدای غواص ارائه کردند.

کریم مطهری، جانباز جنگ تحمیلی و فرمانده گردان غواصی که در دادگاه در جایگاه شاهد ایستاد، شب عملیات کربلای ۴ را اینگونه شرح داد:

شب عملیات با دوستان غواص در لشکر انصارالحسین به آب زدیم؛ عبور از آب وحشی سخت و دشوار بود، اما با تمام سختی و مشقتی که داشت به ام‌الرصاص رسیدیم، اما با کمال تعجب دیدیم که عراقی‌ها ما را شناسایی و با انگشت به یکدیگر نشان می‌دادند و به سمت ما تیراندازی می‌کردند؛ با توجه به آمادگی عراق و اطلاعاتی که به دست آورده بود، هواپیما‌هایی بر فراز اروند به پرواز درآمدند و با شلیک منور خوشه‌ای، منطقه مثل روز روشن شد که قدرت تحرک را به طور کامل از ما گرفت؛ بسیاری از غواصان در داخل آب از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. با جانفشانی رزمندگان خودمان را به مواضع رساندیم موانع بسیار سخت بود و بسیاری از نیرو‌ها را در این مرحله از دست دادیم؛ بنده نیز تیری به صورتم اصابت کرد و از گردنم خارج شد و نزدیک خاکریز زمین افتادم و بیهوش شدم؛ پس از مدتی که به هوش آمدم بسیاری را در اطراف خود مشاهده کردم که به شهادت رسیدند؛ البته خط دشمن توسط غواصان ما شکسته شده بود.

وی با بیان اینکه اسرای ما را با دست‌های بسته در منطقه عمومی ابوالعظیم زند‌ه‌به‌گور کردند، گفت: این اسرا مظلومانه به شهادت رسیدند و هزار و ۴۰۰ نفر از جوانان ما که بیش از ۹۰۰ نفر آن‌ها غواص بودند، در این عملیات به شهادت رسیدند؛ آن‌ها با تیربار و سلاح‌های پیشرفته و حتی با توپ روی آب آتش گرفته بودند.

 

پرونده‌ تروریسم دولتی آمریکا در دادگاه‌های ایران؛ دادخواهی دستان بسته شهدای غواص

اعتراف آمریکایی‌ها به نقش‌آفرینی در جنایت علیه غواصان ایرانی

دیوید کریست، مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا در مرداد ۱۳۹۲ در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی تایید کرد که کشورش اطلاعاتی درباره عملیات کربلای ۴ را به عراقی‌ها داده است؛ البته این تنها اعتراف مقام‌های آمریکایی در این باره نیست و اسناد زیادی از اذعان مقام‌های آمریکایی وجود دارد که تایید می‌کند مقام‌های دولت آمریکا دست‌کم ۲ سال قبل از عملیات کربلای ۴ تصمیم به حمایت اطلاعاتی از رژیم بعث گرفتند.

یک سند از طبقه‌بندی خارج شده در سال ۱۹۸۴ نشان می‌دهد رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در دستوری دولت این کشور را موظف به جلوگیری از سقوط صدام می‌کند؛ دیوید کریست، مورخ ارشد و مشاور پیشین وزارت دفاع آمریکا در مرداد ۱۳۹۲ در مصاحبه‌ای تاکید کرد که آمریکا با ارائه اطلاعات عملیات کربلای ۴ به عراقی‌ها، شکست این عملیات و جنایت‌های پس از آن را سبب شد.

در عین حال، در گزارش دانشگاه فلوریدای آمریکا منتشر شده در سال ۱۹۹۷ آمده است که نیروی هوایی ارتش آمریکا در سپتامبر ۱۹۸۰ پنج هواپیمای شناسایی آواکس به عربستان برای اطلاع‌رسانی به عراق علیه ایران ارسال کرده بود.

تیمرمن، روزنامه‌نگار آمریکایی هم در این باره گفت: دولت ریگان به حمایت عراق برخاست و اطلاعات ارزنده‌ای را به یاری هواپیمای‌های آواکس مستقر در عربستان در اختیار عراق قرار داد.

 

پرونده‌ تروریسم دولتی آمریکا در دادگاه‌های ایران؛ دادخواهی دستان بسته شهدای غواص

آغاز رسیدگی به پرونده شهدای غواص

جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص دفاع مقدس به طرفیت آمریکا ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل به ریاست قاضی حسین‌زاده در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.

پرونده یادشده با دادخواهی ۴۲ نفر از خانواده‌های شهدای غواص به طرفیت ۶۵ خوانده آمریکایی شامل دولت آمریکا و سردمداران این دولت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

در این پرونده دادخواهان خانواده شهدای غواص هستند که از حیث خسارت مادی و تنبیهی، خواهان رسیدگی به اتهام‌های مسببان و مباشران در به شهادت رساندن شهدای غواص هستند.

قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص در جلسه این دادگاه بر محرز شدن پشتیبانی‌های مالی و لجستیکی آمریکا از رژیم بعث عراق تاکید کرد و وکیل این پرونده اقدام‌های غیرقانونی دولت آمریکا در حمایت از دولت عراق را جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض کرامت انسانی دانست.

قاضی حسین‌زاده در جلسه دادگاه، گفت: بر اساس اعلام مدیر دفتر دادگاه، اوراق پرونده و نسخ ثانی ابلاغیه‌ها برای خواندگان اعاده شده است و همه خواندگان از وقوع دادگاه امروز هم به نحو قانونی و هم واقعی مطلع بودند؛ در پرونده حاضر تنها برخی خانواده‌ها دادخواهی کردند؛ همچنین بر اساس تحقیقات و بر مبنای کنوانسیون چهارگانه ژنو، میثاق حقوق بشر و بسیاری از کنوانسیون‌ها که ایران و آمریکا در آن‌ها عضویت دارند، نقش آمریکا و حمایت از رژیم بعث محرز و مسلم است.

قاضی اعلام کرد: در اولین فرصت رای پرونده صادر خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *