دادگاه‌های ایران؛ گلوگاه پاسخگو کردن آمریکا برای جنایت‌های ضدایرانی

7:45 - 19 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۲۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دادگاه‌های ایران؛ گلوگاه پاسخگو کردن آمریکا برای جنایت‌های ضدایرانی
دادگاه رسیدگی به نقش آمریکا در پرونده شهدای غواص دفاع مقدس درپی دادخواهی ۴۲ نفر از خانواده‌های شهدای معظم غواص به طرفیت ۶۵ خوانده آمریکایی شامل دولت آمریکا و سردمداران این دولت برگزار شد تا یکی دیگر از پرونده‌های نقض حقوق ایرانیان از سوی بزرگ‌ترین مدعی حقوق بشر زیر ذره‌بین قانون برود.

خبرگزاری میزان – نگاهی به پرونده‌‌های نقض آشکار و گسترده حقوق بشر مردم ایران یک حقیقت را بیش از پیش در مقابل چشمان ظاهر می‌کند: کمتر مورد نقض حقوق بشری و جنایت علیه بشریت علیه شهروندان و غیرنظامیان ایرانی به‌ویژه در چهار دهه اخیر رخ داده که رد پایی از آمریکا و شرکای این کشور در آن مشخص نباشد.

با در نظر داشتن این واقعیت که موضوع‌های حقوق بشری در سال‌های اخیر از مهم‌ترین اولویت‌های دستگاه قضا بوده است، رسیدگی قضایی و پیگیری حقوقی جنایت‌های ضدبشری مستقیم و غیرمستقیم آمریکا علیه مردم ایران به یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها، دغدغه‌ها و اقدام‌های دستگاه قضایی کشور تبدیل شد؛ اولویتی که خود را به‌صورت برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده این جنایت‌ها و صدور احکام قضایی جهت تسکین دادن به درد قربانیان و بازماندگان و احقاق حقوق حقه آن‌ها نشان داده است.

یکی از دادگاه‌های برگزار شده در این رابطه که به صدور حکم نیز منجر شد، به شکایت بیماران پروانه‌ای علیه آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵، شعبه ویژه رسیدگی‌کننده به دعاوی بین‌المللی) تهران رسیدگی کرد؛ نقض حقوق بیماران پروانه‌ای ایران در پی اعمال تحریم‌های ضدایرانی از سوی کشور‌های غربی و به شکل ویژه آمریکا هسته این شکایت بود؛ تحریم‌هایی که منجر به جلوگیری از فروش دارو‌های مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای از سوی یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را برآن‌ها وارد ساخته است.

در نهایت دادگاه یاد شده دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی ADVANTAGE SWEET در خلیج فارس را صادر کرده و محموله این کشتی توقیف شد؛ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل همچنین اعلام کرد که متعاقبا دستور‌های لازم را برای تخلیه محموله نفتی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار صادر خواهد کرد.

دیگر دادگاهی که پرونده جنایت بشری آمریکا علیه شهروندان ایرانی را بررسی کرد، دادگاهی بود که در پی دادخواهی ۱۱۶ نفر از خانواده شهدا، بازماندگان و جانبازان جنایت تروریستی بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدا شیراز در تاریخ ۲۴ فروردین ماه سال ۱۳۸۷ که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان ایرانی شد، برگزار شد.

در نهایت، شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی دعاوی بین‌الملل تهران به ریاست قاضی حسین‌زاده گروهک تروریستی تندر معروف به انجمن پادشاهی ایران به سرکردگی جمشید شارمهد و دولت آمریکا (حامی این گروهک تروریستی) را به پرداخت خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق خواهان‌های (شکات) این پرونده را محکوم کرد.

در عین حال، شعبه ۵۵ حقوقی امور بین‌الملل رسیدگی به دادخواهی بیماران تالاسمی ایران علیه دولت و مقام‌های آمریکا را نیز به ریاست قاضی حسین‌زاده در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) در دستور کار خود دارد.

این دادگاه ویژه رسیدگی به دعاوی بین‌الملل دادگستری کل استان تهران، درپی دادخواهی بیماران تالاسمی به طرفیت دولت آمریکا و سردمداران وقت و کنونی این دولت از باب تحریم‌های ناعادلانه، غیرقانونی و ظالمانه علیه اتباع ایرانی دارای بیماری تالاسمی تشکیل شده است.

از سوی دیگر، دادخواهی خانواده شهدای حمله به ناوشکن‌های سهند، سبلان و جوشن، در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران ویژه رسیدگی به دعاوی بین‌الملل به ریاست قاضی حسین زاده نیز در حال رسیدگی است.

این پرونده ناظر بر دادخواهی ۹۸ نفر از خانواده معظم شهدای ارتش و جانبازان نسبت به اقدام تروریستی دولت آمریکا مبنی بر حمله در حالت غیرتخاصم به سه ناوشکن سهند، سبلان و جوشن است.

جدیدترین دادگاهی که در موضوع نقش مستقیم و آشکار آمریکا در جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی برگزار شد، دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص است؛ جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص دفاع مقدس به طرفیت آمریکا روز دوشنبه، ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل به ریاست قاضی حسین‌زاده با حضور عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه و جمعی از حقوقدانان و خانواده‌های شهدا در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

دادگاه‌های ایران؛ گلوگاه پاسخگو کردن آمریکا برای جنایت‌های ضدایرانی

پرونده یادشده با دادخواهی ۴۲ نفر از خانواده‌های شهدای معظم غواص به طرفیت ۶۵ خوانده آمریکایی شامل دولت آمریکا و سردمداران این دولت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

قاضی دادگاه در نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده، بر محرز شدن پشتیبانی‌های مالی و لجستیکی آمریکا از رژیم بعث عراق تاکید کرد؛ ضمن اینکه وکیل شکات نیز اقدام‌های غیرقانونی دولت آمریکا در حمایت از رژیم بعث عراق را جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض کرامت انسانی دانست.

این پرونده حاوی یکی از تلخ‌ترین و جنایت‌کارانه‌ترین جلوه‌های عناد و غرض‌ورزی آمریکا با مردم ایران است؛ جنایتی که اگرچه بیش از سه دهه از رقم خوردن آن می‌گذرد، اما همچنان داغی تازه بر دل و رنجی فراموش‌ناشدنی در حافظه جمعی ایرانیان است.

در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ در مراسم ورود پیکر شهدای تازه تفحص شده به کشور، خبر مهمی منتشر شد؛ کشف پیکر ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته.

شهدای یادشده جمعی از غواص‌ها و خط شکنان شهید عملیات کربلای چهار بودند که در دی ماه ۱۳۶۵ در جریان این عملیات که طرح آن از سوی آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، پس از شکستن خط عملیاتی اروند و عبور از جزیره ام‌الرصاص جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن بعثی درآمدند.

پیکر این شهدا ۳۰ سال بعد به دست تیم تفحص در ۱۵ کیلومتر جلوتر از خط مقدم در منطقه ابوالخصیب عراق در یک گور دسته‌جمعی کشف شد.

 

دادگاه‌های ایران؛ گلوگاه پاسخگو کردن آمریکا برای جنایت‌های ضدایرانی

در واقع، عملیات کربلای ۴ عملیاتی بود که رادار‌های آمریکایی اطلاعات و همه جزئیات مربوط به آن را به رژیم بعث عراق داده بودند.

براساس اسناد موجود، غواص‌های ایرانی ابتدا در منطقه اروندرود از سوی ارتش حزب بعث عراق اسیر می‌شوند؛ چراکه آمریکا همه اطلاعات مربوط به این عملیات را به حزب بعث داده بود.

در عین حال، براساس اسناد دیگر، دولت وقت آمریکا حمایت‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی را نیز به ارتش حزب بعث کرده بود؛ اقدام‌های غیرقانونی دولت آمریکا و مقام‌ها و نهاد‌های آن در حمایت از دولت عراق، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض کرامت انسانی محسوب می‌شود.

دیوید کریست، مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا در مرداد ۱۳۹۲ در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی تایید کرد که کشورش اطلاعاتی درباره عملیات کربلای ۴ را به عراقی‌ها داده است؛ البته این تنها اعتراف مقام‌های آمریکایی در این باره نیست؛ اسناد زیادی از اذعان مقام‌های آمریکایی وجود دارد که تایید می‌کند مقام‌های دولت آمریکا دست‌کم ۲ سال قبل از عملیات کربلای ۴ تصمیم به حمایت اطلاعاتی از رژیم بعث گرفتند.

 

دادگاه‌های ایران؛ گلوگاه پاسخگو کردن آمریکا برای جنایت‌های ضدایرانی

در همین چارچوب، آمریکا قبل از جنگ نسبت به حمایت‌های خود از رژیم بعث عراق اقدام کرد و عراق در طول جنگ ۸ ساله تحمیلی خود علیه ایران، همواره از حمایت‌های اطلاعاتی به دست آمده از هواپیما‌های آمریکایی دست به جنایت‌های زیادی زد.

توجه به این نکته ضروری است که حمایت آمریکا از رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی تنها به کمک‌های نظامی خلاصه نشد؛ درپی آن آمریکایی‌ها ملاحظات سیاسی را کنار گذاشته و مداخله مستقیم نظامی را در دستور کار خود قرار دادند و عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در جنگ به نفع رژیم بعث انجام دادند و وظایف بی‌طرفی را نادیده گرفته و تعهدات آن را نقض کردند.

 

دادگاه‌های ایران؛ گلوگاه پاسخگو کردن آمریکا برای جنایت‌های ضدایرانی

انهدام کشتی تجاری ایران و اسارت خدمه آن، حمله بالگرد‌های نظامی آمریکا به پایگاه سپاه در جزیره فارسی، تجاوز مکرر به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، حمله رزم ناو‌های آمریکایی به سکو‌های نفتی رشادت و رسالت، حمله رزم ناو‌های آمریکایی به سکوی نفت نصر، تجاوز به آب‌های سرزمینی و حمله مستقیم آمریکا به ناو و ناوچه‌های ایرانی و حمله مستقیم ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، از نمونه‌های این اقدام‌ها هستند است.

موارد یادشده فقط بخشی از جنایت‌های حقوق بشری آمریکا علیه کشور و مردم ایران است که در جریان جنگ تحمیلی رخ داده است؛ از این رو باید گفت که هنوز پرونده‌های مختلف و متعددی از جنایت‌های ضدبشری آمریکا علیه مردم ایران وجود دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *