تایید شکایت دسته‌جمعی بیش از ۸ هزار زندانی مهاجر از کانادا

12:53 - 17 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۰۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تایید شکایت دسته‌جمعی بیش از ۸ هزار زندانی مهاجر از کانادا
دادگاه عالی انتاریو شکایت دسته‌جمعی بیش از ۸ هزار مهاجران زندانی از دولت کانادا را تایید کرد تا بار دیگر موضوع نقض حقوق مهاجران و پناهجویان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های استانی این کشور در کانون توجهات قرار بگیرد.

خبرگزاری میزان – کانادا از دهه ۱۹۸۰ مرتبا ادعا کرده که آغوش خود را برای مهاجران و پناهجویان باز کرده است؛ این در حالی است که بررسی‌ها و تحقیقات درباره وضعیت پناهجویان و مهاجران در این کشور واقعیت‌های تکان‌دهنده‌ای را آشکار می‌کند.

نقض گسترده حقوق مهاجران و پناهجویان درپی ورود به کانادا در زمینه‌های مختلف روی داده و این افراد به شدت آسیب‌‌پذیر را در معرض مخاطرات جدی قرار می‌دهد.

یکی از بزرگ‌ترین واقعیت‌هایی که ادعا‌های اتاوا درباره مهاجرپذیری را زیر سوال می‌برد، قرار دادن مهاجران و پناهجویان پشت میله‌های زندان است؛ آن‌ها در حالی در کنار مجرمان خطرناک حبس می‌شوند که اصلا مرتکب جرمی نشده‌اند.

 

تایید شکایت دسته‌جمعی بیش از ۸ هزار پناهجو از سیستم بازداشت مهاجرتی کانادا

شکایت دسته‌جمعی مهاجران زندانی شده در کانادا

دادگاه عالی استان انتاریو کانادا، شکایت دسته‌جمعی مهاجران بازداشت‌شده در بازداشتگاه‌های استانی را تایید کرد.

شکایت یادشده براساس دادخواست دسته‌جمعی ۸ هزار و ۳۶۰ مهاجر و پناهجوی زندانی در زندان‌های استانی ارائه شد؛ این افراد اعلام کردند که شرایط بازداشت آن‌ها ناقض منشور حقوق و آزادی‌های اعلامی از سوی کانادا بوده و این اقدام دولت کانادا عمل تنبیهی غیرقانونی محسوب می‌شود.

بین ۱۵ مه ۲۰۱۶ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵) تا ۱۸ جولای ۲۰۲۳ (۲۷ تیر ۱۴۰۲)، حدود ۸ هزار و ۳۶۰ مهاجر و پناهجو از سوی آژانس خدمات مرزی کانادا CBSA براساس قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان IRPA در ۸۷ زندان استانی و منطقه‌ای سراسر کانادا حبس شدند.

این روند براساس توافق میان آژانس خدمات مرزی و استان‌ها و قلمرو‌های کانادا تسهیل شد و شامل بازداشت مهاجران و پناهجویان تحت شرایطی مشابه با زندانیان جنایت‌کار بود؛ در این روند مهاجران و پناهجویان بازداشت‌شده در زندان‌ها در کنار مجرمان خشن با محدودیت‌های فراوان و بازرسی‌ها مکرر حبس می‌شدند.

دادگاه عالی انتاریو با تایید شکایت بیش از ۸ مهاجر بازداشت شده اجازه پیشبرد پرونده یادشده را داد.

دولت کانادا اعلام کرده که هنوز تصمیمی برای اقدام بعدی خود نگرفته است.

شاکیان چه می‌گویند؟

به جز سه بازداشتگاه مهاجرتی، بقیه زندان‌های استانی شرایط کیفری را برای بازداشت‌شدگان مهاجرتی اعمال کردند؛ شاکیان پرونده پیش‌گفته، این شرایط را با ماهیت اداری بازداشت مهاجرتی در تضاد خواندند.

آن‌ها استدلال می‌کنند که رویه آژانس خدمات مرزی در حبس پناهجویان و مهاجران در زندان‌های استانی تنبیهی است که بخش‌های ۷، ۹، ۱۲ و ۱۵ منشور حقوق و آزادی‌های کانادا را نقض کرده و وظیفه مراقبتی کانادا از زندانیان را زیر پا می‌گذارد.

شاکیان همچنین خواستار غرامت برای بازداشت‌شدگان دارای مشکلات سلامت روان و توقف رفتار غیرقانونی کانادا هستند.

یکی از مهاجران زندانی دوران بازداشت خود را با عنوان زندان توصیف کرد؛ یکی دیگر از زندانیان نیز از فضای آسیب‌زای زندان‌ها و حبس در کنار مصرف مواد مخدر و خشونت‌های مکرر شکایت داشت.

وکلای شاکیان تاکید کردند که دولت کانادا متهم به نقض حقوق مهاجران از طریق بازداشت آن‌ها در کنار متهم‌های جنایی هستند؛ مهاجران در مواقعی در غل و زنجیر قرار می‌گرفتند.

آن‌ها با تاکید بر نقض حقوق مهاجران و پناهجویان در حبس آن‌ها در زندان‌های استانی به جای تسهیلات مهاجرتی، خواستار غرامت ۱۰۰ میلیون دلاری برای موکل‌های خود هستند.

 

تایید شکایت دسته‌جمعی بیش از ۸ هزار پناهجو از سیستم بازداشت مهاجرتی کانادا

نقض پر تکرار و مستمر حقوق مهاجران در زندان‌های کانادا

موضوع حبس مهاجران و پناهجویان در کانادا یکی از واقعیت‌های کمتر گفته شده درباره افسانه مهاجرپذیری این کشور است.

استفاده از زندان‌های استانی کانادا برای نگهداری مهاجران و پناهجویان بازداشت‌شده از سوی آژانس خدمات مرزی این کشور، در سال‌های اخیر به موضوع جنجالی در این کشور تبدیل شده است.

در حالی که براساس قانون کانادا، بازداشتگاه‌های مهاجرتی امنیت پایین دارای امکاناتی مانند مدرسه، امکانات پزشکی، ... محل نگهداری مهاجران و پناهجویان است، دولت فدرال کانادا در سال‌های اخیر با امضای توافق نامه‌ها با دولت‌های استانی اقدام به استفاده از زندان‌های استانی برای حبس مهاجران و پناهجویان کرده است.

کانادا به دلیل حبس مهاجران و پناهجویان در زندان‌ها در کنار مجرمان خطرناک با انتقاد‌های جدی در سطح بین‌المللی مواجه شده است.

گروه‌های حقوق بشری مانند شورای جهانی پناهندگان و مهاجرت (WRMC)، سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر خواستار توقف حبس مهاجران و پناهجویان در زندان‌های استانی کانادا هستند.

یک استاد دانشگاه کانادایی نیز تصریح کرد: تصمیم دولت برای حبس کردن پناهندگان و مهاجران با ادعای مهاجرپذیری کانادا مغایرت دارد؛ این نقض استاندارد‌های بین‌المللی حقوق بشر و لکه ننگی بر ادعای کانادا به عنوان پناهگاه امن برای مهاجران و پناهندگان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *