۳۰۰ داور حرفه‌ای و میانجیگر استان فارس مجوز داروی دریافت کردند

13:14 - 16 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۷۹۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۳۰۰ داور حرفه‌ای و میانجیگر استان فارس مجوز داروی دریافت کردند
۳۰۰ تن از داوران حرفه‌ای و میانجیگران استان فارس با اتیان سوگند به صورت رسمی به جرگه داوری وارد شدند.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی در مراسم تحلیف و اتیان سوگند ۳۰۰ تن از داوران و میانجی گران در شیراز گفت: برای توسعه داوری و میانجی گری نیازمند اطلاع رسانی و تبیین فواید داوری و فرهنگ سازی در بین مردم هستیم.

 رئیس مرکز حل اختلاف کشور، داوری و میانجی گری را دو عرصه بسیار ارزنده در حل اختلافات مردم خواند و تأکید کرد: باید این دو عرصه را سامان دهی و توسعه دهیم که این امر در سند تحول قوه قضاییه با بهره‌گیری از شیوه‌های قوی، استاندار و دانش پایه پیش بینی شده است که این روند با کمک واحد‌های قضایی در سراسر کشور در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه میانجیگری از جمله عرصه‌های جدید است که به آن پرداخته شده است به سابقه ۱۱۸ ساله داوری در ایران اشاره کرد و افزود: داوری با وجود سبقه طولانی مدت به واسطه برخی داوری‌های ضعیف، غیر منصفانه، جانبدارانه و بدون دانش کم اعتبار شده است که باید تلاش کنیم در گام اول با ایجاد فرهنگ مراجعه به داور در جامعه با بهره گیری از اطلاع رسانی از فواید این شیوه جایگزین قضایی نسبت به اعتبار بخشی به این حوزه اقدام نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی حساسیت مرکز حل اختلاف کشور برای ورود افراد شایسته، علمی و با تجربه به عرصه داوری را از جمله گام‌های مهم قوه قضاییه در راستای ایجاد جایگاه قانونی و محکم برای عرصه‌های داوران حرفه‌ای در برنامه هفتم توسعه خواند و تصریح کرد: هدف گذاری ابتدایی ما این است که ۳۰ درصد از پرونده‌هایی که قابلیت حل اختلاف از طریق شیوه‌های جایزگین دادرسی را دارند از طریق داوری و میانجی گری حل فصل کنیم.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به این نقطه باید تمهیدات و برنامه‌های مدونی در دستور کار داشته باشیم گفت: توجه به قرارداد‌ها و گنجاندن شرط داوری از جمله این اقدامات است که البته تحت شرایط خاصی از جمله شرط اختیاری بودن امر داوری و همچنین انتخاب داور حرفه‌ای از جمله انجام می‌شود.

 رئیس مرکز حل اختلاف کشور در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم تحلیف داوران و میانجی گران در شیراز رعایت اصل محرمانگی و حفظ اسرار، سهولت دسترسی، ارزانی در هزینه‌های رسیدگی و کوتاه بودن فرایند رسیدگی را از جمله فواید داوری و میانجی گری خواند و با تأکید بر اینکه داوران باید اساس ورود خود به پرونده‌ها را سازش و توافق بین طرفین قرار دهند گفت: اعتبار رأی داور در پرونده‌های به مانند اعتبار آراء قضات است و آراء داوری جهت عملیات اجرا به صورت مستقیم به اجرای احکام می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: داوران باید با حُسن رفتار، حُسن سلوک و حُسن عملیات حرفه‌ای زمینه جلب بیشتر اعتماد مردم به حوزه داوری و میانجیگری را فراهم کنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی همچنین به تقسیم ۲۷ وظیفه و مسئولیت حوزه داوری در چارچوب یک کار علمی اشاره کرد و افزود: بخشی از این مسئولیت‌ها با عنوان حکمرانی توسط دستگاه قضایی مدیریت و هدایت می‌شود که عمده آن در حوزه سیاستگذاری، تنظیم گری و قاعده گذاری است.

 وی با تأکید بر سیاست دستگاه قضایی بر هویت بخشی مستقل به کانون‌های داوری از توسعه مسئولیت‌های آتی کانون‌های داوری در آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: به مرور مسئولیت‌های غیر حاکمیتی به کانون‌های داوری واگذار می‌شود که در وهله اول آموزش و در ادامه مراحل جذب، مصاحبه‌ها، نظارت و ارزیابی و همچنین رتبه بندی داوران نیز به به کانون‌ها واگذار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی به دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان نیز تأکید کرد: موضوع میانجیگری را با حساسیت و توجه ویژه تری دنبال کنند چرا که این ظرفیت می‌تواند کمک شایانی را به دستگاه قضایی در مسیر کنترل جمعیت کیفری و دستیابی به اهداف قضا زدایی داشته باشد.

وی توجه دادستان‌ها به موضوع ارجاع پرونده‌های جرائم قابل گذشت پیش از صدور کیفرخواست معطوف کرد و تصریح کرد: با هدایت و ارشاد شکات به سمت و سوی استفاده از ظرفیت‌های میانجیگران می‌توانیم پایه‌های شکل گیری مفاهیم جدیدی همچون عدالت جبرانی و عدالت پیشگیرانه را تقویت کنیم.

 در این مراسم ۳۰۰ تن از داوران حرفه‌ای و میانجیگران استان فارس با اتیان سوگند به صورت رسمی به جرگه داوری و میانجیگری وارد شدند.

همچنین در پایان ۱۰ تن از برترین نفرات آزمون داوری و میانجیگری در استان فارس پروانه‌های اشتغال خود را از دست معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور دریافت کردند.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: هادی صادقی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *