رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه: عقلانی بودن و اقناع کنندگی رای آن را با اجتماع پیوند می‌دهد

16:44 - 16 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۸۸۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه: عقلانی بودن و اقناع کنندگی رای آن را با اجتماع پیوند می‌دهد
رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با تاکید به جایگاه رفیع دیوان عالی کشور، نقش آرای دیوان را در پویایی و تاثیرگذاری بر جامعه موثر خواند و گفت: سه ویژگی عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی آرا، آن را با اجتماع پیوند می‌دهد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی در جشنواره آرای قضایی با تاکید به جایگاه رفیع دیوان عالی کشور، نقش آرای دیوان را در پویایی و تاثیرگذاری بر جامعه موثر خواند و اظهار داشت: سه ویژگی عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی آرا، آن را با اجتماع پیوند می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با طرح امکان تنظیم‌گری قوه قضاییه در حاکمیت، اظهار کرد: تنظیم‌گری از طریق آرای موجه قضات و پیوند رأی با جامعه امکان پذیر می‌شود.

وی با اشاره به مأموریت‌های قوه قضاییه در قانون اساسی گفت: دستگاه قضایی از طریق نهاد رأی می‌تواند تکالیف قانونی خود را به طور متوازن انجام داده و به عنوان تنظیم‌گر عمل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی ادامه داد: آرای موجه با سه ویژگی عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی می‌تواند علاوه بر تنظیم روابط افراد، ابزار مهمی برای حکمرانی قضایی باشد.

گفتنی است؛ جشنواره آرا در سال ۱۴۰۳ با مدیریت و نظارت پژوهشگاه قوه قضاییه و به میزبانی دیوان عالی کشور و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح برگزار شده است. در این دو جشنواره، آرای رسیده قضات پس از داوری، انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.

ویژگی این دوره از جشنواره، برگزاری آن در سازمان‌های مرتبط و حضور حداکثری قضات در این رویداد است. جشنواره رأی با هدف تجلیل از آرای قویم و اتقان آرای قضایی هر سال در پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار می‌شود که نقش موثری در ایجاد رویه قضایی و رفع ابهام از قوانین داشته است.

در جشنواره رأی مرداد ماه ۱۴۰۳ با محوریت آرا در دیوان عالی کشور، دادسرا و دادگاه عالی قضات، از قضات با آرای برتر تجلیل شد.

همچنین در این مراسم ضمن پاسداشت خاطره همکاران قضایی درگذشته، از قاضی جواد اسلامی در بخش ویژه تقدیر به عمل آمد. پژوهشگاه در اقدامی ماندگار، برگزیده‌ای از آرای این قاضی فرهیخته را در قالب کتاب منتشر کرد و در اختیار قضات حاضر در جشنواره قرار داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *