رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه: رشد اقتصادی در پرتو امنیت قضایی ممکن می‌شود

11:11 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۳۱۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه: رشد اقتصادی در پرتو امنیت قضایی ممکن می‌شود
رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه رشد اقتصادی در پرتو امنیت قضایی ممکن می‌شود، گفت: دستگاه قضایی باید ضمن برخورد با سرمایه‌گذاری‌های ناسالم، زمینه و امنیت را برای سرمایه‌گذاری‌های مولد فراهم آورد.

خبرگزاری میزان-تمرکز رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری شعار‌های سال‌های اخیر بر مسئله اقتصاد و تولید علاوه بر تاکید بر جنبه حمایتی، به نقش آفرینی همگانی در جهش تولید و رشد اقتصادی نیز اشاره داشته است؛ حمایتی که با تأمین امنیت قضایی کامل می‌شود و محرک چرخه اقتصاد و تولید خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی، رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان در مورد حمایت دستگاه قضایی از سرمایه گذاری و تولید با بیان این که احساس امنیت، نقش موثری در تقویت انگیزه فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری و تولید دارد، گفت: قوه قضاییه بر اساس مأموریت‌های خود که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی به آن تصریح شده است، خود را موظف می‌داند ضمن محافظت از حقوق سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در برابر تهدیدها، از تمام ظرفیت خود برای تسهیل شرایط کار و رفع موانع تولید استفاده کند.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در پرتو امنیت قضایی ممکن می‌شود، گفت: درآمد اقتصادی ناسالم که همراه با فساد و تجاوز به حقوق عامه باشد، نه تنها از حمایت حقوقی و قضایی برخوردار نیست بلکه با آن‌ها طبق قانون برخورد می‌شود. مبارزه با فساد و صیانت از حقوق عامه اگر چه از جنس برخورد قضایی است، اما تضادی با امنیت قضایی ندارد و اتفاقا انگیزه سرمایه‌گذاری سالم را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: دستگاه قضا باید با تجهیز خود به بینش و دانش اقتصادی مناسب در ایفای وظایف فوق به نحوی عمل کند که ضمن برخورد با سرمایه‌گذاری‌های ناسالم، زمینه و امنیت را برای سرمایه‌گذاری‌های مولد فراهم آورد.

سیاست‌های اقتصادی نامناسب، مانعی برای امنیت قضایی 

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی گفت: زمینه تخلف و رانت جویی با سیاست‌ها و بخشنامه‌های نامناسب فراهم می‌شود و فضای تولید در کشور را مسموم می‌کند. در چنین شرایطی ترک فعل دستگاه‌های اجرایی و شفاف نبودن فضای اقتصادی کشور که منجر به سختی تشخیص فعالیت سالم از ناسالم می‌شود کار قوه قضاییه را دشوار می‌کند؛ چرا که این نهاد حاکمیتی از یک سو به دنبال حمایت از تولید و رشد اقتصادی و تضمین حقوق مالکیت مربوط به فعالیت و سرمایه‌گذاری سالم است و در سمت دیگر باید با درآمد‌های ناشی از فساد و تجاوز به حقوق عامه مقابله کند.

لزوم روحیه جهادی در فعالیت‌های علمی و اجرایی قوه قضاییه برای حمایت از جهش تولید

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با تاکید بر تلاش مضاعف و حرکت جهادی برای جهش تولید در بیان رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: حمایت قضایی از تولید نیز نیازمند روحیه جهادی در اجرای مأموریت‌ها و فعالیت‌های علمی و اجرایی است و با توجه به پیچیدگی‌های حوزه اقتصاد و شرایط خاص کشور این حمایت چندان ساده نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین هادی اظهار کرد: رویدادی با عنوان امنیت قضایی، امنیت اقتصادی با رویکرد تحقق شعار سال و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب توسط پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار می‌شود تا بسته‌ای راهبردی برای حمایت قضایی و تامین امنیت اقتصادی تدوین و به رئیس قوه قضاییه ارائه شود. این راهکار‌ها که برآمده از نشست‌های مستمر با فعالان اقتصادی است، مجموعه‌ای واقع بینانه از مشکلات جامعه تولید و صنعت را با هدف رفع موانع و چالش‌های این حوزه پیش رو قرار داده است.

گفتنی است : رویداد امنیت قضایی، امنیت اقتصادی با مشارکت بخش‌های مرتبط قوه قضاییه، حوزه صنعت و تجارت و نهاد‌های علمی و پژوهشی کشور به زودی توسط پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار می‌شود. همچنین جشنواره ایده‌ها و تجربه‌های حمایت قضایی از تولید» بخشی از این رویداد است که به جمع‌آوری و مستندسازی ایده‌ها و تجربه‌های قضات و مدیران قضایی در خصوص چگونگی حمایت از تولید و احیاء واحد‌های تولیدی و رفع مشکلات آن‌ها می‌پردازد.

برگزاری نشست‌های مشترک با فعالان اقتصادی و مراکز پژوهشی و بررسی مشکلات واحد‌های منتخب معرفی شده از سمت تشکل‌های تولیدی و صنعتی نیز بخش‌های دیگر این رویداد هستند. در اختتامیه نیز از برگزیدگان جشنواره و رویداد تقدیر به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *