اردوگاه‌های شکنجه رژیم صهیونیستی؛ جنگ علیه غزه حتی در زندان‌ها

11:38 - 16 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۷۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اردوگاه‌های شکنجه رژیم صهیونیستی؛ جنگ علیه غزه حتی در زندان‌ها
آنچه در زندان‌های رژیم صهیونیستی بر اسیران فلسطینی می‌گذرد، به گواه اسناد و شواهد و بر مبنای قوانین بین‌المللی جنایت علیه بشریت البته در شکل قابل پیشگیری است.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی از زمان آغاز دور جدید جنگ علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) کارزار بازداشت خودسرانه فلسطینی‌ها را به شکل گسترده‌تری دنبال کرد؛ همین امر سبب شد تا شمار اسرای فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های این رژیم به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و این رژیم برای نگهداری اسیران جدید از مکان‌های ناشناخته‌ای استفاده کند.

در ۱۰ ماه گذشته حدود ۱۰ هزار فلسطینی در کرانه باختری و قدس شرقی و حدود ۳ تا ۵ هزار نفر از نوار غزه به دست رژیم صهیونیستی دستگیر شدند؛ در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۵۰۰ فلسطینی از جمله صد‌ها کودک و زن در زندان‌های رژیم صهیونیستی در حبس هستند؛ حدود یک سوم آن‌ها بدون اتهام یا محاکمه زندانی هستند.

همزمان گزارش‌های مختلف و متعددی از برخورد‌های خشونت‌بار علیه اسیران فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده است؛ در جدیدترین مورد، هفته گذشته گزارشی از خشونت علیه اسیران فلسطینی در بازداشتگاه نظامی بدنام سدی تیمان رژیم صهیونیستی منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در سطح جهانی برانگیخت.

محققان میدانی در اراضی اشغالی و قدس شرقی، کرانه باختری و غزه ده‌ها شهادت‌ها، گزارش‌های پزشکی و کالبد شکافی و دیگر شواهد درباره جنایت علیه اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را جمع‌آوری کردند.

آن‌ها شواهد ثابت و گسترده‌ای از خشونت شدید، بازداشت خودسرانه، تعرض جنسی، تحقیر و توهین، گرسنگی، شرایط غیربهداشتی عمدی، ازدحام بیش از حد جمعیت، محرومیت از درمان پزشکی، ممنوعیت عبادت مذهبی و محرومیت از مشاوره حقوقی و ملاقات با خانواده علیه اسیران فلسطینی را ارائه کردند.

 

جنایت علیه بشریت در اردوگاه‌های شکنجه رژیم صهیونیستی؛ جنگ علیه غزه در زندان‌ها هم در جریان است

بتسلم: ۶۰ اسیر فلسطینی طی ۱۰ ماه گذشته کشته شدند

بتسلم، گروه حقوق بشری مستقر در اراضی اشغالی در گزارشی ۱۱۸ صفحه‌ای با عنوان «به جهنم خوش آمدید» درباره وضعیت اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، ضمن متهم کردن این رژیم به اجرای سیاست آزار و شکنجه نهادینه‌شده علیه همه اسیران فلسطینی از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تصریح کرد که رژیم صهیونیستی در «اردوگاه‌های شکنجه» خود به‌طور نظام‌مند اسیران فلسطینی را هدف سوءرفتار و آزار قرار می‌دهد.

در گزارش بتسلم که براساس شهادت ۵۵ آزاده فلسطینی از اهالی غزه، کرانه باختری اشغالی، قدس شرقی اشغالی و ساکنان اراضی اشغالی تهیه شده، آمده است: مقام‌های اسرائیلی به‌طور نظام‌مند در اردوگاه‌های شکنجه از اسیران فلسطینی سوءاستفاده می‌کنند و آن‌ها را در معرض خشونت شدید و تعرض جنسی قرار می‌دهند؛ شکنجه در بازداشتگاه‌های غیرنظامی و نظامی در سراسر اسرائیل ثبت و منجر به کشته شدن دست‌کم ۶۰ فلسطینی در کمتر از ۱۰ ماه شد.

در بخشی از این گزارش ضمن اشاره به ماهیت نظام‌مند سوءاستفاده و آزار اسیران فلسطینی در تمام بازداشتگاه‌ها و زندان‌های رژیم صهیونیستی، آمده است که این موضوع جای هیچ تردیدی درباره سیاست برنامه‌ریزی شده و سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی برای آزار و شکنجه اسیران فلسطینی باقی نمی‌گذارد؛ اکثریت قاطع اسیران فلسطینی بدون محاکمه در حبس نگهداری می‌شوند.

براساس این گزارش، شکنجه‌هایی که اسیران فلسطینی با آن‌ها روبه‌رو بوده‌اند، عبارتند از: اعمال مکرر خشونت‌های شدید و خودسرانه، تعرض جنسی، توهین و تحقیر، گرسنگی عمدی، شرایط غیربهداشتی اجباری، محرومیت از خواب، اقدام‌های تنبیهی برای عبادت مذهبی، مصادره کلیه اموال عمومی و شخصی و محرومیت از درمان پزشکی کافی.

گزارش بتسلم توضیح داده است که شکنجه اسیران به دلیل فلسطینی بودن، صرف نظر از منشا و دیدگاه‌های سیاسی آن‌ها اعمال می‌شوند؛ تعرض‌های اسرائیل علیه اسیران فلسطینی منجر به نتیجه‌گیری اجتناب‌ناپذیری می‌شود که اسرائیل در حال ارتکاب شکنجه است که جنایت جنگی و حتی جنایت علیه بشریت است.

بتسلم از نهاد‌های بین‌المللی، از جمله دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) خواست تا فورا برای «توقف رفتار وحشیانه با فلسطینی‌ها در این بازداشتگاه‌ها» مداخله کنند.

این گروه حقوق بشری رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار و ۸۰۰ فلسطینی همچنان خودسرانه بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت رژیم صهیونیستی هستند، توضیح می‌دهد که برخی از این افراد کسانی هستند که صرفا به دلیل همدردی با ساکنان غزه یا قرار داشتن در سن نبرد یا مشکوک بودن به همکاری با مقاومت فلسطین دستگیر شده‌اند.

مدیر اجرایی بتسلم، با بیان اینکه اردوگاه‌های شکنجه، مکانی که با ورود به آن در معرض درد و رنج شدید، عمدی، بی‌امان قرار خواهید گرفت، گفت: هزاران فلسطینی در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌شوند و مورد آزار بی‌امان قرار می‌گیرند؛ برخی نمی‌دانند چرا دستگیر شدند؛ بسیاری بدون محاکمه آزاد خواهند شد.

به گفته وی، کابینه رژیم صهیونیستی طوفان الاقصی را بهانه‌ای برای استفاده از برنامه نژادپرستانه و خشونت‌آمیز ایتامار بن گویر، وزیر امنیت کابینه رژیم صهیونیستی قرار داده است.

مدیر اجرایی بتسلم، در ادامه گفت: این موضوع کابینه را به پایین‌ترین سطح اخلاقی کشانده است؛ کابینه‌ای که بار دیگر بی‌اعتنایی کامل خود به جان انسان‌ها چه زندانیان اسرائیلی در غزه و چه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هایی که در جریان جنگ زندگی می‌کنند و چه فلسطینی‌های محبوس در اردوگاه‌های شکنجه، نشان داد.

هاموکد: شمار اسیران فلسطینی طی ۱۰ ماه ۲ برابر شد

در گزارش هاموکد، گروه حقوق بشری مستقر در اراضی اشغالی درباره وضعیت اسیران فلسطینی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های رژیم صهیونیستی، آمده است که تا ماه جولای (تیر) حدود ۱۰ هزار فلسطینی در بازداشت رژیم صهیونیستی بودند.

رقم ارائه شده از سوی هاموکد، نشان‌دهنده رشد ۲ برابری شمار اسیران فلسطینی در مقایسه با دوره پیش از آغاز جنگ علیه غزه است.

 

جنایت علیه بشریت در اردوگاه‌های شکنجه رژیم صهیونیستی؛ جنگ علیه غزه در زندان‌ها هم در جریان است

 

استفاده روزافزون اسرائیل از شکنجه

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل با انتشار گزارش جدید درباره وضعیت اسیران فلسطینی در بازداشتگاه نظامی سدی تیمان رژیم صهیونیستی، شکنجه‌ها و خشونت‌های اعمال شده در این مرکز را غیرقانونی و نوک کوه یخ خواند.

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند: سوءاستفاده گسترده و نظام‌مند اسرائیل از فلسطینی‌ها در بازداشت و دستگیری‌های خودسرانه طی دهه‌ها، همراه با فقدان هرگونه محدودیت از سوی اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، تصویر تکان‌دهنده‌ای را به تصویر می‌کشد که مصونیت مطلق از مجازات ممکن شده است.

آن‌ها اعلام کردند که گزارش‌های مستدلی درباره سوءاستفاده گسترده، شکنجه، تعرض جنسی، در میان شرایط وحشیانه غیرانسانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی دریافت کردند؛ کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کردند که براساس بررسی‌های خود متوجه شهادت دست‌کم ۵۳ اسیر فلسطینی طی ۱۰ ماه گذشته شدند.

در گزارش یادشده وضعیت اسیران فلسطینی در سدی تیمان، بازداشتگاه نظامی بدنام رژیم صهیونیستی اینگونه توصیف شده است؛ مردان و زنان بازداشت‌شده در محفظه‌های قفس‌مانند، بسته به تخت‌ها با چشم‌بند و پوشک، برهنه‌شده، محروم از مراقبت‌های بهداشتی کافی، غذا، آب و خواب، سوختگی با سیگار، موسیقی بلند آزاردهنده، حمله سگ‌ها، غرق شدن مصنوعی، آویزان کردن از سقف و خشونت‌های شدید.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود اعلام کردند که روش‌های شکنجه در سدی تیمان به‌عنوان بخشی از شیوه‌های عملیاتی بدنام بازداشت و شکنجه رژیم صهیونیستی، غیرقانونی است و جنایت بین‌المللی محسوب می‌شود؛ این روند برای تنبیه فلسطینی‌ها به دلیل مقاومت در برابر اشغالگری و نابودی آن‌ها به‌صورت فردی و جمعی ادامه دارد.

به گفته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، تخریب و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه که در کرانه باختری از جمله قدس شرقی اشغالی هم در جریان است، با پس‌زمینه برنامه بازداشت تحقیرآمیز رژیم صهیونیستی اجرا می‌شود.

آن‌ها با اشاره به نظر مشورتی دادگاه بین‌المللی دادگستری در جولای ۲۰۲۴ (تیر سال جاری) در مورد پیامد‌های حقوقی اشغال سرزمین فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی گفتند: بیشتر زندانیان فلسطینی عملا گروگان یک اشغالگر غیرقانونی هستند؛ نظارت و پاسخگویی بر تمامی اقدام‌ها و سیاست‌های اسرائیل در اراضی اشغالی باید انجام شود.

کارشناسان سازمان ملل با محکوم کردن سکوت کشور‌های عضو این سازمان پس از آشکار شدن شهادت‌ها و گزارش‌ها درباره بدرفتاری و شکنجه اسیران فلسطینی، خواستار اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی به‌منظور اجرای یک سیستم قاطع دسترسی، نظارت و حفاظت از اسیران فلسطینی شدند و گفتند که شورای حقوق بشر سازمان ملل باید به‌ویژه، به در این زمینه اقدام کند.

در درخواست کارشناسان سازمان ملل از شورای حقوق بشر آمده است: آنچه اکنون مورد نیاز است، حضور مستقل و بین‌المللی ناظران حقوق بشر است؛ با توجه به شکست گستاخانه اسرائیل در پیشگیری و رسیدگی به نقض فجیع حقوق زندانیان و بازداشت‌شدگان، آن‌ها باید به اطلاع جهانیان برسند.

شماری از کارشناسان سازمان ملل در فوریه ۲۰۲۴ (بهمن سال گذشته) نگرانی شدید خود را در رابطه با گزارش‌های مربوط به اشکال مختلف خشونت علیه زنان و دختران فلسطینی در بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اراضی اشغالی فلسطین در سال ۲۰۲۳ در مورد شیوه‌های بازداشت رژیم صهیونیستی تحقیق کرد و از کشور‌های عضو سازمان ملل خواست تا مداخله کنند؛ ضمن اینکه از دادگاه بین‌المللی کیفری خواست تا به‌سرعت در مورد آنچه جنایت تلفیقی علیه بشریت خواند، تحقیق کند؛ به گفته کارشناسان یاد شده این درخواست‌ها مورد توجه قرار نگرفت.

شهادت اسیر فلسطینی در سدی تیمان

براساس جدیدترین گزارش‌ها، یک اسیر فلسطینی روز دوشنبه، ۱۵ مرداد در بازداشتگاه نظامی بدنام سدی تیمان رژیم صهیونیستی در جنوب اراضی اشغالی به شهادت رسید.

کمیسیون امور اسیران و انجمن اسیران فلسطینی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: اسیران غزه در اثر شکنجه در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسند؛ جدیدترین اسیر شهید در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر سال گذشته) به همراه برادرش از سوی نظامیان صهیونیست بازداشت شد.

جنایت علیه بشریت در اردوگاه‌های شکنجه رژیم صهیونیستی؛ جنگ علیه غزه در زندان‌ها هم در جریان است

روایت اسیران فلسطینی از شکنجه در زندان‌های رژیم صهیونیستی

گاردین در گزارشی که براساس گفت‌وگو با آزاده‌های فلسطینی تهیه کرده، آورده است که خشونت، گرسنگی شدید، تحقیر و دیگر اشکال آزار اسیران فلسطینی در سیستم زندان‌های رژیم صهیونیستی عادی شده است.

آزاده‌های فلسطینی می‌گویند که سوءاستفاده از اسیران فلسطینی در شکل‌های ضرب و شتم شدید، تعرض جنسی، جیره‌بندی گرسنگی، امتناع از ارائه مراقبت‌های پزشکی و محرومیت از نیاز‌های اولیه از جمله آب، نور روز، برق و سرویس بهداشتی از جمله صابون و نوار بهداشتی برای زنان در جریان است.

در مصاحبه گاردین با هشت آزاده فلسطینی که بازداشتشان بدون اتهام و آزادیشان بدون اعلام دلیل بوده، مشخص شد که آنچه در گزارش نهاد‌های حقوق بشری از وضعیت زندان‌های رژیم صهیونیستی آمده، منطبق با واقعیت است.

یکی از آزاده‌های فلسطینی در این باره گفت که نگهبانان زندان وی را تا سر حد مرگ مورد ضرب‌وشتم قرار دادند؛ به گفته وی، دست‌کم ۴۰ درصد مردان فلسطینی سابقه حبس در زندان‌های رژیم صهیونیستی را دارند.

یک آزاده ۵۰ ساله فلسطینی از اهالی کرانه باختری گفت: وضعیت زندان‌ها پس از آغاز جنگ غزه به مراتب بدتر شده است.

واکنش ادعایی رژیم صهیونیستی

سرویس زندان‌های رژیم صهیونیستی (IPS) در واکنش به گزارش‌های یادشده ادعا کرد که طبق قانون و تحت نظارت کابینه عمل می‌کند.

در بیانیه این نهاد ادعا شده که گزارش‌های مطرح شده ادعایی هستند؛ با وجود این، درخواست‌ها برای نظارت سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی رد می‌شوند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که همه گزارش‌های مربوط به نقش حقوق اسیران فلسطینی را رد می‌کند و حتی ادعا کرد که شرایط اسیران فلسطینی در طول جنگ علیه غزه به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است.

جنایت علیه بشریت در زندان‌های رژیم صهیونیستی

براساس توضیحات پیش گفته، از زمان آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکنون گزارش‌های متعددی درباره جنایت علیه اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

گزارش‌های یادشده هر یک به نوعی تکمیل‌کننده هم بوده و شرایط توصیف شده در زندان‌های رژیم صهیونیستی در این گزارش‌ها با شهادت آزاده‌های فلسطینی و افشاگران رژیم صهیونیستی مطابقت دارد.

کارشناسان و فعالان حقوق بشر تاکید دارند که آنچه در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی بر اسیران فلسطینی می‌گذرد، جنایت تلفیقی علیه بشریت است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *