جولان مجرمان در خیابان‌های سوئد

12:27 - 13 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۲۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جولان مجرمان در خیابان‌های سوئد
آمار‌ها نشان می‌دهد که سوئد از زمان آغاز سال جاری میلادی تاکون شاهد دست‌کم ۱۴۸ مورد تیراندازی بوده که شماری کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

خبرگزاری میزان - جرم‌وجنایت، آن هم از نوع خشونت‌آمیز طی سال‌های گذشته در سوئد افزایش یافته و این موضوع به یکی از نگرانی‌های اصلی دولت و مردم این کشور تبدیل شده است. 

یک فرد سیاه‌پوش در ۲۲ جولای (اول مرداد) یک نارنجک دستی را به مغازه‌ای در حومه شهر سودرتالیه سوئد پرتاب کرد. چندین نفر زخمی شدند و یک زن ۵۰ ساله با هواپیما به بیمارستان منتقل شد.

تنها یک روز بعد، مردی در یکی از خیابان‌های اطراف همین منطقه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شد.

موج خشونت باند‌های خلافکار همگی بخشی از تابستانی است که برای دولت سوئد دردسر ایجاد می‌کند.

افزایش جرم و جنایت در میان وعده‌های تامین امنیت

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد و متحدان راست‌گرایش ۲ سال قبل، زمانی که در انتخابات به پیروزی رسیدند، وعده پایان دادن به یک دهه درگیری‌های خشونت‌بار را داده بودند.

اما آمار جرم و جنایت در کشوری با ۱۰.۵ میلیون جمعیت که وجهه بین‌المللی آن کشوری صلح‌آمیز و موفق با اقتصاد رقابتی و حمایت‌های رفاهی قوی است، چهره دیگری از این کشور را نشان می‌دهند. 

جولان مجرمان در خیابان‌های سوئد با وجود وعده دولت برای تامین امنیت

۱۴۸ تیراندازی از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون در سوئد رخ داده که به کشته شدن ۲۰ نفر و مجروح شدن ۲۶ نفر منجر شده است. در سال ۲۰۲۳ نیز در مجموع بیش از ۵۰ نفر در این تیراندازی‌ها کشته شدند. 

تشدید خشونت گروه‌های خلافکار

سوئد به‌عنوان یک نمونه هشداردهنده از یک کشور اروپایی ظاهر شده است که نتوانسته با تهدید نسبتا تازه باند‌های مواد مخدر مقابله کند. این کشور در تلاش است تا به تشدید خشونت مسلحانه مقابله کند، زیرا این گروه‌های تبهکار برای کنترل بازار‌های پرسود مواد مخدر محلی با یکدیگر وارد درگیری‌های خشونت‌آمیز می‌شوند. 

این کشور حوزه اسکاندیناوی دارای بالاترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از تیراندازی در میان دیگر کشور‌های اروپا است. 

از آنجایی که طیف قربانیان این خشونت‌ها در حال گسترش است، تعداد فزاینده‌ای از افراد عادی نیز بر اثر شلیک گلوله‌های سرگردان و بمب‌گذاری‌های هدفمند کشته و مجروح شده‌اند.

جولان مجرمان در خیابان‌های سوئد با وجود وعده دولت برای تامین امنیت

سیاست سرکوب دولت کریسترسون شامل تمدید مجازات برای جرایم مربوط با اسلحه است و در نظر دارد سن مجازات کودکان را برای جرم کاهش دهد. 

اما چشم‌گیرترین ابتکار سیاستی دولت سوئد، ایجاد مناطق به اصطلاح امنیتی بوده است. 

قانون جدیدی که از آوریل به اجرا درآمده به پلیس اجازه می‌دهد هر منطقه‌ای را که باور دارد خشونت در آن قریب‌الوقوع است به‌عنوان منطقه امنیتی تعیین کند. سپس آن‌ها می‌توانند هر شهروندی را در آن منطقه متوقف کرده و بازرسی کنند. 

نخستین منطقه امنیتی سوئد در شهر مرکزی نورشوپینگ پس از درگیری‌های خشونت‌بار میان گروه‌های تبهکار در ماه ژوئن (خرداد/تیر) ایجاد شد. منطقه دوم امنیتی در منطقه ژنتا شهر سودرتالیه ایجاد شد.

مناطق امن بی‌فایده

منطقه امنیتی ژنتا که از ۶ جولای (۱۶ تیر) به مدت ۲ هفته فعال بود، شاهد حضور و نظارت قوی پلیس بود. در حالی که برخی از ساکنان این سیاست را مداخله‌جویانه می‌دانستند، برخی دیگر احساس می‌کردند که اجرای آن لازم است.

با این حال، مدت کوتاهی پس از پایان طرح ایجاد منطقه امنیتی، با حمله با نارنجک به یک مغازه و تیراندازی در خیابان مجاور، خشونت از سر گرفته شد.

جولان مجرمان در خیابان‌های سوئد با وجود وعده دولت برای تامین امنیت

در پی این حوادث، شهردار سودرتالیه گفت که وضعیت در این شهر بسیار جدی است؛ مردم از این‌که شهرشان با این جنایتکاران مرتبط است ناراحت و عصبانی هستند.

خشونت نوجوانان سوئدی در دانمارک

اما این تمام ماجرا نیست؛ افزایش خشونت در میان سوئدی‌ها، به ویژه نوجوانان، بر کشور‌های دیگر منطقه نیز تاثیر گذاشته است. 

یک مقام ارشد پلیس دانمارک فاش کرد که مقام‌های مجری قانون با مواردی برخورد کرده‌اند که نوجوانان سوئدی در ازای دریافت پول مرتکب جنایت‌های جدی در داخل دانمارک شده‌اند.

بازپرس پلیس دانمارک به رسانه‌ها گفت که پس از ۲ حادثه تیراندازی در روز‌های اخیر، ارتباط میان نوجوانان سوئدی و جنایتکاران دانمارکی پیدا کرده است. 

او گفت: ما دیدیم که مجرمان در فضای مجازی به دنبال افرادی هستند که مایل به ارتکاب جرایم جدی هستند و متاسفانه جوانان سوئدی در ازای دریافت پول با انجام این جنایت‌ها موافقت می‌کنند. 

بازپرس پلیس دانمارک اضافه کرد: آن‌ها صرفاً مقدار زیادی پول برای انجام جنایت‌های خشونت‌آمیز از جمله قتل، دریافت می‌کنند.

بحران در دیگر کشور‌ها

جنایت‌های سازمان‌یافته در اروپا در حال گسترش هستند و زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده‌اند.

مقادیر بی‌سابقه کوکائین در اروپا کشف و ضبط می‌شود؛ جرایم خشونت‌آمیز از جمله جرایم مرتبط با مواد مخدر در بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا مانند بلژیک و فرانسه به‌طور فزاینده‌ای قابل مشاهده هستند.

همچنین قاچاق انسان به‌ویژه زنان و کودکان به چالش مهمی تبدیل شده که رشد روزافزونی دارد؛ خشونت‌های مسلحانه در کشور‌هایی از این قاره در حال رکوردشکنی هستند؛ مصرف مواد مخدر در اروپا به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *